La millor programació internacional del Temporada Alta

La XXXII edició del Festival Temporada Alta proposa una programació de 99 espectacles, amb gairebé 40 estrenes, una vintena de les quals seran internacionals.

Quan la tardor arriba a Girona, els amants de la cultura corren per tenir lloc a les sales de teatre. D’aquí que els pròxims 5, 6, 7 i 8 de setembre siguin dates assenyalades per l’inici de venda de les entrades del Festival Temporada Alta que aquest any tindrà lloc a nou poblacions gironines, amb Salt i Girona com a epicentre.

El director del Temporada Alta, Salvador Sunyer, en la presentació del festival del 2023 al Teatre Municipal de Girona | Aleix Freixas/ACN

Ahir, 31 de setembre de 2023, es va presentar la XXXII edició del festival de tardor amb una àmplia programació de 99 espectacles – al voltant de 160 representacions– i gairebé 40 estrenes, entre les quals una vintena seran de muntatges internacionals provinents d’una desena de països diferents. Amb aquesta edició, destaca Salvador Sunyer, director del festival, «desplaguem la millor programació internacional que hem tingut mai a Temporada Alta».

Un dels objectius que fa anys que es persegueix des de l’organització del festival és convertir aquest esdeveniment temporal en un lloc de confluència per a artistes i professionals del sector, tant locals com internacionals. En aquesta línia, el programa mostra una combinació prometedora d’artistes internacionals com Milo Rau, Thomas Ostermeier, Cristina Morganti, Jokūbas Brazys, Simon McBurney; i altres artistes i companyies d’arreu del territori que representaran la veu catalana de la mà de Joan Yago, Carmen Marfà, Sergi Belbel, Jordi Galceran, David Martínez, Jordi Oriol o Roser López Espinosa, entre altres; així com companyies de la talla de La Veronal, Cabosanroque, Cascai Teatre, Las Huecas o Las Chatis de Montalbán. Cal destacar que el polifacètic artista Sergi Buka ha ideat El caçador d’imatges, un espectacle que commemorarà els vint-i-cinc anys del Museu del Cinema i l’Il·lusionisme.

La companyia Complicité, dirigida per Simon McBurney, presentarà «Drive Your Plow Over the Bones of the Dead», adaptació escènica la novel·la homònima d’Olga Tokarcuzk, al Temporada Alta 2023 © Alex Brenner

A més a més, des del 2013, el festival programa el cicle Connexió Iberoamèrica, el qual ens permet conèixer què es cuina a l’escena llatinoamericana. Enguany, formaran part d’aquesta proposta quatre espectacles. Entre ells, s’estrena el director argentí Sergio Boris amb Euforia y desazón. Els directors Gabriel Calderón, Marina Otero i Mariano Pensotti repeteixen a Temporada Alta amb tres obres que arriben per primera vegada a Catalunya. Una altra coproducció internacional que farà la seva estrena mundial a Temporada Alta,  gràcies a la col·laboració del Festival de Montemor de Portugal, és Vudú (3318) Blixen, la darrera creació de la figuerenca Angélica Liddell qui, segons ha afirmat Sunyer, «és la veu amb més presència» del festival. L’obra promet un viatge poètic entre l’horror i la bellesa de la vida amb una extensa durada de sis hores.

En el terreny de la música, Temporada Alta arrenca amb una gran aposta inaugural: el primer dia del festival, dissabte 30 setembre, presentarà el concert final de la gira de reaparició d’Antònia Font. Seguidament, i com a novetat d’aquest any, el diumenge 1 d’octubre s’oferirà un programa familiar amb La petiTA, organitzat per El Pot Petit, el qual desenvoluparà una intensa programació de set hores amb propostes per a tots els públics al Palau Firal.

Albert Pla presentarà un nou concert teatralitzat amb el seu estil particular sota el nom RumbaGENARIOS. També hi trobarem altres artistes destacats com Els amics de les arts, Joan Dausà, Pau Vallvé o Rosario. La programació musical també comptarà amb tres concerts internacionals: el del grup Molforts amb Ingrid Caven i el creador Albert Serra; el que farà Sophie Auster en el marc de la seva gira europea i, finalment, el del DJ i productor francès Vitalic. Pel que fa al circ, trobem Carrousel des Moutons, l’espectacle que la companyia Irque & Fien ha girat per tot el món des de fa una dècada.

Una de les novetats d’aquesta edició serà el nou cicle d’humor que se celebrarà cada dijous al Centre Cultural La Mercè. Sota el nom Dijous de comèdia a TA, el festival vol ampliar el ventall de propostes d’entreteniment, abraçant l’stand-up comedy com un gènere escènic més. Alta flipamenta, de Marc Sarrats, Not talent, de Judit Martín, Oye Polo, un xou inspirat en el conegut pòdcast d’Ana Polo i Maria Rovira (Oye Sherman), i els monologuistes d’El soterrani seran els participants del cicle enguany.

Anualment, el festival assumeix la producció executiva d’alguns dels muntatges. És el cas del clàssic Torneig de Dramatúrgia Catalana que mantindrà la seva cita setmanal els dilluns a la Sala La Planeta. En la mateixa línia, s’estrena Casares – Camus: una història d’amor, que compta amb la direcció de Mario Gas i les actuacions principals de Rosa Renom i Jordi Boixaderas. Aquesta obra captivadora, que Sunyer ha volgut destacar en la presentació del programa, es basarà en una correspondència epistolar entre l’actriu espanyola María Casares i el pensador existencialista francès Albert Camus, oferint una perspectiva teatral centrada en la seva estreta relació. Un altre exemple de coproducció del festival és la lectura de textos de Simone Weil a càrrec de l’actriu Míriam Iscla i del text L’anticrist de Friederich Nietzsche, amb Pol López. Es tracta d’una col·laboració amb el Festival Clàssics, que les programarà just després d’estrenar-se a Girona.

A més, una de les coproduccions més notables d’aquest any no es podrà veure fins a l’edició del 2024. Es tracta de Paisatges Compartits, una producció que compta amb el suport del programa Europa Creativa de la Comissió Europea. Stefan Kaegi, de Rimini Protokoll, i Caroline Barneaud del Theâtre Vidy-Lausanne, el crearan a partir de la idea que les arts escèniques poden dialogar amb la natura i el paisatge.

Jordi Boixadera i Rosa Renom protagonitzaran «Casares – Camus: una història d’amor» © David Ruano

Un altre dels elements destacats que no podem oblidar del Temporada Alta és el compromís social i educatiu del festival. Segons ha explicat Salvador Sunyer, aquesta realitat s’ha anat teixint gràcies a les col·laboracions econòmiques d’empreses i projectes com La Fundació Ciutat Invisible o Artèria que han treballat durant anys, no solament per promocionar les arts, sinó per lligar la cultura amb el món de l’ensenyament, posant a l’abast de les escoles i dels joves recursos i propostes teatrals d’alt nivell que permeten donar accés a la cultura a un preu assequible –o gratuït, en el cas de les escoles– mentre incentiven la participació artística del jovent.

Finalment, no podem oblidar la producció del curtmetratge Temporada Alta 23, que compta amb la direcció del prestigiós cineasta Albert Serra, ni el cartell d’Enric Pladevall, que exposa una obra reflexiva sota el títol Gest-batec 2007-2023. Aquesta última incorporació posa de manifest la diversitat i l’atractiu del festival des de múltiples perspectives escèniques, artístiques i de públic. Amb tot, el festival Temporada Alta té una llarga trajectòria que ha anat sumant esforços i projectes variats amb la finalitat d’aconseguir un públic més gran que s’interessi per les arts escèniques i en conseqüència s’acosti i col·labori tant a les propostes de la programació com a les activitats que puguin derivar-ne.

Fes-te subscriptor de Núvol

Suma't al digital de cultura i gaudeix d'un munt d'avantatges

  • Participa en sortejos setmanals i guanya llibres

  • Rep la revista anual en paper

  • Accedeix a la Biblioteca del Núvol

  • Aconsegueix descomptes culturals

Subscriu-t'hi ara!
Torna a dalt
Núvol utilitza 'cookies' per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant entendrem que ho acceptes.
Accepto Més informació