Torna Barcelona Modern

14.11.2018

 

L’Institut Français de Barcelona acull, des de dimecres, 14 de noviembre, la 5a edició del Curs Internacional de Composició Barcelona Modern- Institut Français, sota la dirección del prestigiós director Demian Luna. El professor convidat és el francès Philippe Hurel, i el curs compta amb 15 alumnes de gran nivell procedents d’Alemanya, Argentina, Corea, Espanya, estats Units, França, Suècia, Turquia, Ucraïna i Xile, a banda de 9 alumnes oients.

Philippe Hurel

A més d’arrencar la part acadèmica del Curs, cal tenir present que dijous 15 també s’inicia el Festival Barcelona Modern.

El Curs Internacional de Composició Barcelona Modern arriba a la cinquena edició, consolidat com un referent mundial dels cursos d’alta especialització en composició, al mateix temps que referma Barcelona com a punt de trobada dels joves compositors a escala internacional, un lloc propici per intercanviar experiències creatives, preocupacions estètiques i realitats compositives, alhora que reben una formació d’altíssim nivell. Perquè el curs s’adreça a joves compositors seleccionats prèviament, que seran tutelats per un compositor convidat de renom internacional i, a més, viuran l’experiència de la interrelació amb els músics del Barcelona Modern Ensemble i altres grups i solistes de prestigi, amb la qual cosa podran desenvolupar amb plenes garanties el projecte de composició que culminarà en l’obra, estrenada posteriorment en concert obert al públic pel BME. El Curs es realitza en estreta col·laboració amb l’Institut Français-Barcelona, que n’és la seu principal.

El Festival Barcelona Modern, dedicat a la música contemporània i de nova creació, va néixer l’any 2017, amb estreta relació amb el Curs Internacional de Composició Barcelona Modern, amb l’objectiu d’omplir de contingut la tasca formativa del Curs de Composició i amb una programació de concerts a càrrec dels ensembles i solistes més interessants a nivell nacional i internacional, tot interpretant les obres consagrades del repertori contemporani i actual, a banda de presentar-se com una plataforma de projecció i difusió dels joves creadors.

Fundat l’any 2004, el Barcelona Modern Ensemble es va renovar profundament el 2013, quan Demian Luna en va asumir la dirección artística. El seu director actual és Xavier Pagès-Corella i els seus components són instrumentistes d’elit especialitzats en repertori contemporani. La formació ha actuat en prestigioses sales de Barcelona (Auditori, Palau Robert, la Pedrera, Sala Mompou, Fundació Joan Miró, Institut d’Estudis Nord-americans), però també a Tarragona, Palma de Mallorca, Bremen, Madrid, Viena i Montpeller. Des de 2014 és l’ensemble resident del Curs Internacional de Composició Barcelona Modern, treballant l’obra dels compositors convidats Martin Matalon (2014/15), Hèctor Parra (2015/16), Raphaël Cendo (2016/17), José Manuel López López (2017/18), a més d’estrenar 15 obres de joves compositors cada any, entre els quals Diego Jiménez Tamame, Frédéric Le Bel, Ariadna Alsina, Jeremías Iturra, Demian Rudel o Pablo Gómez Olabarría.

El compositor resident del Curs Internacional de Composició és el francès Philippe Hurel (Domfront, 1955), molt associat a la música espectral, a l’estudi del timbre com a característica central del so. Després de iniciar-se musicalment a Tolosa de Llenguadoc, va estudiar al Conservatori de París i a l’IRCAM, on posteriorment seria professor. Ha estat distingit amb nombrosos guardons per la seva obra, que ha estat interpretada per prestigiosos directors com Pierre Boulez, François-Xavier Roth, David Robertson, Tito Ceccherini, Jonathan Nott, Kent Nagano o Reinbert de Leeuw, entre d’altres. Entre la seva extensa obra hi ha Les pingeons d’argile (2014), Tour à tour (2015), Pas a pas (2015), Entre lignes (2017) o Trois etudes pour Atlanta (2017).

L’Auditivvokal Dresden és l’ensemble resident. Fundat el 2007 pel seu director artístic, Olaf Katzer, és un conjunt vocal centrat en la recerca de nous contextos en les fronteres de la ciència, la política, la poesia i les arts visuals. A banda del seu vessant contemporani, també ha interpretat música antiga, una forma excel·lent de disciplinar la veu per endinsar-se en noves aventures sonores, en exploracions vocals que van des del petit format a capela fins a grans concerts amb orquestres. Olaf Katzer (Rhineland, 1980) cerca en la  música de l’ensemble un retorn a l’art com a humanitat i humanisme, originalitat i autenticitat. Amb més de 60 actuacions d’estrena, ha participat en nombrosos festivals, concerts i enregistraments arreu d’Europa, però també a Taiwan, Xina, Estat Units.

Joan Martí-Frasquier, el gran saxofonista rapitenc, és el solista convidat. Profundament implicat amb la música del nostre temps, combina la docència amb les actuacions arreu d’Europa i al Brasil, Estats Units i Nova Zelanda, en festivals tan importants com el Mixtur Barcelona, New York City Electroacustic Music Festival, Tallin Music Week d’Estònia, Rc4 de Brasil o el Classical:Next austríac. Ha enregistrat dos discs en solitari, Made in Barcelona (2018) i Believer (2015), a més dels tres que havia gravat amb SAX 3+1. Professor del conservatori de música de Reus, ha donat masterclasses i tallers a Barcelona, Saragossa, Andorra, Porto, Amsterdam, Bertrange, Taranaki i Sidney.

Quant al director artístic i peagògic del curs internacional, Demian Luna, és argentí de Còrdova, on es formà musicalment. L’any 2002 arribava a Barcelona per fer els estudis de perfeccionament al Conservatori del Liceu i amb Benet Casablancas; posteriorment viatjava a París per completar la seva formació amb Martin Matalon. També ha estudiat amb Jonathan Harvey, Luis de Pablo, Cristóbal Halfter, Hèctor Parra, Kija Saariaho i Giacomo Manzoni, entre d’altres. La seva obra ha rebut diversos premis i distincions nacionals i internacionals i ha estat interpretada a Barcelona, València, Perpinyà, Madrid, Màlaga, Darmstadt, Viena i Buenos Aires. Carolina Santiago (Yecla, 1994) i Irene Gregori (Canet de Mar, 1982) actuaran com a co-coordinadores del Barcelona Modern.