La Fundació Òpera a Catalunya tanca temporada amb una òpera tan infal·lible com difícil de muntar, Turandot, una contribució més a la commemoració de l’any Puccini que, de fet, continuarà amb la presentació ja anunciada de La Bohème i Tosca el curs 2024-2025. L’òpera pòstuma del de Lucca presenta una bona colla d’esculls que la converteixen en un desafiament de primer ordre: en casos com aquests no si val a confondre popularitat del títol amb tenir la feina feta de bell antuvi.
Perquè de feina n’han tingut molta, a Sabadell, per poder oferir Turandot amb aquesta qualitat. D’entrada, amb el cor, omnipresent durant tota la peça i que ha experimentat una evident renovació els darrers anys. Tot i que manca encara empastació quan les cordes no se situen juntes en escena, se senten veus individuals amb bon nivell, formació i, sobretot, actitud decidida i ambició artística. Serà ideal quan la solidesa mostrada en els grans tutti es faci extensiva als moments més lírics, com la primera escena del primer i tercer acte, on s’hagués agraït un punt més de subtilesa.
Trobar solistes solvents per als compromesos papers principals no és tampoc una tasca fàcil. Afortunadament, la Fundació compta des de fa anys amb l’extraordinària Maribel Ortega, una cantant d’instrument potent i fort compromís amb el personatge que no es conforma amb deixar el públic clavat a la cadira a força d’aguts esmolats: la soprano para atenció al text, matisa la seva expressió i es permet exhibicions tècniques més enllà de la projecció poderosa. Sí, la Turandot és cruel i despietada però en mans d’Ortega la seva vulnerabilitat i fragilitat són creïbles. Probablement l’instrument hagi perdut frescor però la riquesa de recursos de la soprano és aclaparadora. Per la seva banda, de tenors que puguin afrontar Calaf amb dignitat no anem sobrats. A Sabadell l’ha debutat Antoni Lliteres, i se n’ha sortit prou bé. A favor seu, una entrega absoluta, uns aguts segurs i una dicció de manual. A millorar, una certa tendència a la monocordia expressiva i els sons excessivament oberts. Donem-li temps perquè de ganes i energia en té moltes. La soprano Ivana Ledesma (Liù) va sortir ovacionada i va impressionar amb els seus pianíssims i una veu no massa distintiva però atractiva a la part alta. D’instrument més robust de l’habitual en aquest rol, és possible que se senti més còmoda en papers de més pes. Magnífic com sempre -i desaprofitat en aquesta ocasió- el contundent Jeroboám Tejera com a Timur.
En les funcions de Turandot acostumen a agradar molt els ministres i, efectivament, a Sabadell Carlos Daza, Marc Sala i Jorge Juan Morata van ser molt celebrats. I per mèrits propis: excelsos vocalment, especialment un imponent Daza de veu noble i ben timbrada, van conformar uns personatges més enllà de la paròdia i van brillar especialment en la rememoració nostàlgica de les seves llars enyorades. Molt meritori en el seu curt paper Cristòfol Romaguera com a mandarí i interessant per bé que una mica faltat d’autoritat Jordi Casanova com a emperador.
Les propostes de la Fundació Òpera a Catalunya no són el lloc per buscar Regietheater, així que no pot sorprendre ningú que la producció de Carles Ortiz sigui clàssica i reconfortantment previsible. D’escenografia aparatosa (amb irritants manipulacions de l’attrezzo a la vista del públic) però vestuari colorista i estètic (signat pel mateix director d’escena), no distreu de la narració ni aventura cap de les múltiples lectures psicoanalistes que darrerament estan tan en voga quan parlem de Turandot. El moviment escènic és limitat, no gaire rebuscat i encara per perfeccionar pel que fa a les escenes multitudinàries.
El mestre Daniel Gil de Tejada signa una lectura prudent de perfil baix, que no es recrea en l’espectacularitat exagerada i que ofereix els seus millors moments en els passatges més intimistes. De tempo puntualment morós, el resultat és notable i destaca per l’atenció i el respecte als solistes i per un cromatisme aconseguit. Actuacions puntuals destacables, com les del primer violí o la percussió, al servei d’un conjunt força equilibrat i funcional.
La Turandot que podran trobar de gira fins a mitjans de maig és un espectacle ambiciós i globalment bo amb moments notables i contribucions destacades. Si considerem la magnitud del repte i les considerables trampes que planteja la partitura, la Fundació Òpera a Catalunya supera el repte amb nota.