Estimaràs la música (a l’agost, per tot l’any)

La 32a edició de la Schubertíada tindrà lloc del 10 d’agost a l’1 de setembre a Vilabertran, Vilajuïga i Pals, amb 33 concerts i més de 40 activitats divulgatives

Alba Espargaró, presidenta de l’Associació Franz Schubert, comparava la Schubertíada –«intensa, llaminera, fresca, persistent…»– amb un «cava espurnejant», un «Brut Nature amb el perfum d’una nit a l’Empordà». En destacava, al programa de mà, l’equilibri entre allò conegut i allò inesperat, així com l’aposta ferma de l’organització pel talent jove, l’acollida d’artistes que repeteixen assistència i l’estrena de nous programes i obres de nova creació. Aquests són alguns dels pilars sobre els quals s’assenta el cicle empordanès; així es va defensar en la roda de premsa de presentació de l’edició d’enguany. Una edició que, sota el lema «Estimaràs la música», tindrà lloc del 10 d’agost a l’1 de setembre a Vilabertran, Vilajuïga i Pals.

Imatge de la 32a edició de la Schubertíada de Vilabertran: Julius Schmid | Una Schubertíada en una casa burgesa a Viena, oli sobre tela, 1897. Museu de Viena. CC BY 4.0, Foto: Birgit & Peter Kainz, Wien Museum.

Un any més, la Canònica de Santa Maria de Vilabertran tornarà a ser seu de la cançó poètica a casa nostra: «un espai que més enllà de ser un escenari per la seva bellesa i acústica, ens ajuda a connectar amb tot allò intangible», apuntava Sonia González, directora Agència Catalana Patrimoni, qui convidava a fer dialogar la música amb el llenguatge arquitectònic i artístic del temple. Jordi Roch, fundador i president de la fundació, continuava aquest fil interartístic: «de dues coses magnífiques, que són la música i la poesia, en fem una tercera, que és el lied. Un gènere que permet transformar les nostres idees i trobar un espai d’art i de somni que ens permet enriquir-nos». També va destacar el paper de la junta i la seva feina –«programar és una manera de crear»– i la importància d’estar sempre en moviment: «la curiositat i la il·lusió són les dues armes més importants que tenim».

El lied ens permet trobar un espai d’art i de somni que ens enriqueix.

Jordi Roch

Per la seva banda, Xavier Cester, delegat de música de l’ICEC, destacava, de la Schubertíada, la capacitat de crear comunitat i la constància al llarg de més de tres dècades: «és una aposta per l’excel·lència i per un gènere molt concret de manera ferma i estable». Una persistència, però, que s’ha sabut transformar: «cada vegada té més activitats i més seus. I no només acull noms de prestigi, sinó que també conrea les noves generacions que seran referents d’aquí uns anys». Finalment, Sonia Mulero, directora de la Fundació Banc Sabadell, també en va destacar la sincronia amb els valors, la innovació –«que no sempre va lligada a la tecnologia»– i la capacitat de crear xarxa amb altres festivals. «En els últims cinc sis anys hem tingut un creixement, i hem trobat la fórmula que ens ha funcionat», destacava Víctor Medem, director de la Schubertíada: «amb un epicentre, que és Vilabertran, i altres localitats que ens permeten fer concerts diferents, com son Pals i Vilajuïga».

Produccions pròpies

El cap de setmana anterior al concert inaugural de Vilabertran, trobareu un parell de propostes que són de collita pròpia al subsol de la deu d’Aigua Vilajuïga, on s’hi troba l’espai «Misteri». Es tracta d’una estrena mundial del primer quadern del cicle de cançons d’Hèctor Parra, Illa dels lliris vermells, on posa música a cinc poemes de Mercè Rodoreda (10/08/24). La proposta, que anirà a càrrec de David Alegret i Rubén Fernández, també recollirà obres que musiquen versos de Tomàs Garcés i Josep Carner . L’endemà se celebrarà un Homenatge a Conxita Badia (11/08/24), en un projecte fet i pensat amb la seva família: «ella va ser musa de moltes de les obres d’Eduard Toldrà, va estrenar moltes obres de compositors catalans, i va interpretar moltes obres de la segona escola de Viena per primera vegada a Catalunya», destacava Medem.

Vilajuïga acollirà l’estrena mundial del primer cicle de cançons d’Hèctor Parra sobre poesia de Mercè Rodoreda i un homenatge a Conxita Badia.

En aquest sentit, també hi ha altres programes que s’han pensat expressament per ser interpretats a la Canònica de Vilabertran: en són exemples el concert de Cosmos Quartet i Katharina Konradi (17/08/24), que inclourà un arranjament que s’interpretarà en qualitat d’estrena, realitzada en coproducció amb el Festival de Granada. O el recital del pianista Kit Armstrong (25/08/24), que ens portarà una obra poc habitual de Franz Liszt: el tercer, dels seus Anys de pelegrinatge. També ho és la proposta del Cor de Cambra del Palau de la Música (29/08/24), que sota el títol «Una Schubertíada», interpretarà lieder per a cor de diversos compositors amb unes intervencions de dramatúrgia.

D’entre les propostes pensades pensades expressament per aquest cicle, també destaca molt especialment la Integral de l’obra per a violí i piano de Franz Schubert (27/08/24) que interpretaran la violinista Maria Florea i el pianista Alex Ramírez, el violinista Abel Tomàs i la pianista Emma Stratton. O el concert Homenatge a Pau Casals (30/08/24), on set violoncel·listes diferents interpretaran la integral de les suites de Bach i la Suite núm. 1 de Benjamin Britten, «que hi està molt lligada i, alhora, és un pont cap a la modernitat». Aquí hi trobarem Arnau Tomàs, Laia Puig, Erica Wise, Pau Codina, Mariona Camats, Guillem Gràcia i Oriol Prat.

El festival també es clourà amb una proposta de marca pròpia: tornarem a Vilajuïga per gaudir d’un concert familiar (01/09/24) on es traçarà un recorregut a través de diferents composicions de nens prodigi, amb un guió elaborat per Pere-Andreu Jariod i Òscar Dalmau –qui també en farà la presentació–, amb la violista Lara Fernández i la pianista Noelia Rodiles. Cal dir, finalment, que en col·laboració al Festival Clàssic de Pals, s’inclou dins de la programació de la Schubertíada una proposta amb Purcell, Haydn, Puccini i Beethoven d’Adelphi Quartet (13/08/24).

La marca «Lied the future»

Sota aquest paraigües, l’organització vol donar un èmfasi especial a les noves generacions de cantants de cançó poètica: oferir-los un espai on començar a crear un circuit professionalitzador i aprofundir en la seva formació a través de tallers i mentories. Justament, el concert inaugural del festival el realitzarà una de les becades durant l’any passat: Katja Maderer (16/08/24) interpretarà obres de Brahms, Dvořák, Wolf i Schubert. Faran la seva presentació a Vilabertran el baríton Gabriel Rollinson (22/08/24) –que ha escollit un repertori d’obres de Schubert i del compositor afroamericà William Grant Still– i la mezzosoprano escocesa Beth Taylor (26/08/24), «una veu molt especial, una artista molt intensa», que interpretarà un programa articulat al voltant del mar.

Però les veus joves d’aquest cicle no només són internacionals, també en trobem de casa nostra: és el cas d’Èlia Farreras-Cabero que, juntament amb Inés López (20/08/24), presentaran la feina realitzada durant tot el curs i, molt especialment, durant la setmana prèvia, amb Christiane Iven i Wolfram Rieger. Finalment, el festival també presenta les veus del baríton Florian Stoertz i la soprano Eva Zalenga (28/08/24), alumnes del reputat Johann Martin Kränzle, de qui també n’haurem pogut gaudir un Winterreise uns dies abans (24/08/24). Tots quatre són els becats d’enguany que, en el marc del programa “Lied the Future”, realitzaran fins a vint concerts en ciutats catalanes, de l’Estat Espanyol i d’altres països d’Europa.

L’organització vol donar un èmfasi especial a les noves generacions de cantants de cançó poètica amb el programa “Lied the Future”.

Sentir-s’hi com a casa

Els noms de Matthias Goerne (18/08/24), Julia Kleiter (21/08/24), Andrè Schuen (23/08/24) o el del Quartet Casals (31/08/24) –«serà el preludi d’un projecte molt especial que durem a terme l’any que ve»– són noms que, de ben segur, sonaran familiars entre el públic habitual de la Schubertíada. També els sonarà una veu que, si bé es troba a l’inici de la seva carrera, està demostrant amb escreix la seva capacitat tècnica i musical: Erika Baikoff (20/08/24) va inaugurar el cicle de l’any passat com a jove promesa i torna enguany com una artista celebrada. Finalment, la soprano sueca Malin Byström (28/08/24) debuta a la Schubertíada amb un programa que recorre la mélodie des dels primers autors del gènere fins a les primeres dècades del segle XX.

La prèvia

«Hem fet una aposta important per la divulgació», destacava Medem al final de la presentació a premsa. «Tots els concerts tindran una explicació prèvia» que, o bé serà un breu comentari a càrrec de Toni Colomer, qui ocasionalment comptarà amb la col·laboració de convidats, o bé seran conferències a càrrec de diferents especialistes: Sílvia Pujalte, Juan Lucas i Joan Vives. Així mateix, també es va destacar que, després de la presentació del festival, es farien diferents conferències a diverses llibreries de Barcelona per tal de donar a conèixer el lied i la música de cambra al públic melòman que potser desconeix el gènere o té ganes d’aprofundir-hi.

Més informació i entrades a la seva pàgina web.

Fes-te subscriptor de Núvol

Suma't al digital de cultura i gaudeix d'un munt d'avantatges

  • Participa en sortejos setmanals i guanya llibres

  • Rep la revista anual en paper

  • Accedeix a la Biblioteca del Núvol

  • Aconsegueix descomptes culturals

Subscriu-t'hi ara!
Torna a dalt
Núvol utilitza 'cookies' per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant entendrem que ho acceptes.
Accepto Més informació