Els nominats dels Premis de la Crítica

6.03.2017

Els Premis de la Crítica de les Arts Escèniques arriben a la seva dinovena edició i enguany celebraran la festa de lliurament de premis coincidint amb el Dia Mundial del Teatre. La gala tindrà lloc el dia 27 de març a l’Antiga Fàbrica Estrella Damm, posant punt i final a la jornada de reivindicació i celebració de les arts escèniques.

Quim Bigas a ‘Molar’. © Martí Albesa

Els periodistes culturals Anna Pérez Pagès i Toni Puntí seran de nou els encarregats de conduir l’entrega de premis, que comptarà amb l’actuació de la companyia Teatre Tot Terreny, dirigits per Quimet Pla.

En aquesta nova convocatòria, organitzada per tercer any per Recomana, Associació per a la Promoció de les Arts Escèniques, els guardons consoliden el premi Arts de Carrer, i fan créixer els de dansa amb la incorporació de quatre premis especials que reconeixen companyies i creadors en les categories d’espai escènic, música, il·luminació i vestuari. Els guanyadors -sense finalistes- d’aquests premis especials de dansa s’anunciaran durant la gala del 27 de març.

Més enllà de la festa i els guardons, des de l’organització dels premis es vol impulsar la relació entre la crítica i els professionals de les arts escèniques tenint el debat com a eix vertebrador. Per això, gràcies al suport de l’Institut del Teatre i la Fundació Romea es tornen a organitzar els Debats Crítics.

Molt aviat es faran públics els guardonats amb el Premi honorífic Gonzalo Pérez de Olaguer i el Premi de Sala, que en aquesta edició passa a ser d’elecció directa i es mantindrà així en futures convocatòries.

Laura Conejero amb el vestit que desencadena l’acció a ‘La fortuna de Sílvia’. © David Ruano

 

Els Debats Crítics

En aquesta segona edició, els Debats Crítics se centren al voltant de l’autoria, la il·luminació i l’espai escènic.

Així, el dia 20 de març la Fundació Romea obrirà els actes del Dia Mundial del Teatre 2017 amb una taula rodona que comptarà amb la presència dels nominats al millor text dels Premis de la Crítica. Pau Miró (Victòria), Pere Riera(Infàmia) i Jan Vilanova Claudín (hISTÒRIA) seran els encarregats d’analitzar i desgranar qüestions relacionades amb la creació i l’autoria, moderats per Ramon Oliver, periodista i crític del Què Fem? (La Vanguardia) i membre de Recomana.

El segon debat es podrà veure el 24 de març a l’Institut del Teatre i abordarà la relació entre escenografía i il·luminació. Moderarà la trobada interdisciplinar el crític de teatre Juan Carlos Olivares (Time Out Barcelona i El País), i soci-fundador de Recomana.

Els Debats Crítics seran el punt de partida del Dia Mundial del Teatre, conjuntament amb els actes organitzats per l’Associació d’Empresaris de Teatre de Catalunya (Adetca), l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC) i Recomana (Associació per a la Promoció de les Arts Escèniques). La cloenda serà la gala dels Premis de la Crítica (Teatre, Dansa, Teatre Familiar i Arts de Carrer) el 27 de març, a l’Antiga Fàbrica Damm.

Els intèrprets de ‘Kova. Geographic tools’. © La Veronal

 

Els finalistes de les diferents categories són:

 

TEATRE

Espectacle:

Dansa d’agost (La Perla 29 / Direcció: Ferran Utzet)

Davant la jubilació (Fundació Teatre Lliure-Temporada Alta / Direcció: Krystian Lupa)

El professor Bernhardi (TNC / Direcció: Xavier Albertí)

Espectacle internacional:

De stille kracht (La força oculta) (Direcció: Ivo van Hove)

De welwillenden (Les benignes) (Direcció: Guy Cassiers)

MDLSX (Motus / Direcció: Enrico Casagrande i Daniela Nicolò)

Director:

Julio Manrique (La treva)

Lluís Pasqual (A teatro con Eduardo)

Ferran Utzet (Dansa d’agost)

Actriu principal:

Emma Vilarasau (Infàmia)

Laura Conejero (La fortuna de Sílvia)

Marta Angelat (Davant la jubilació)

Actor principal:

Lluís Homar (El professor Bernhardi)

Ramon Madaula (A teatro con Eduardo)

Ernest Villegas (Un obús al cor)

Actriu repartiment:

Anna Moliner (Infàmia)

Rosa Renom (El preu)

Mima Riera (La treva)

Actor repartiment:

Manel Barceló (El professor Bernhardi)

Ramon Madaula (La treva)

Lluís Villanueva (Caïm i Abel)

Musical:

El despertar de la primavera (Orígens Produccions)

Gente bien (La Cubana)

Scaramouche (Dagoll Dagom)

Text:

hISTÒRIA (Jan Vilanova Claudín)

Infàmia (Pere Riera)

Victòria (Pau Miró)

Dramatúrgia / Adaptació:

El professor Bernhardi (Lluïsa Cunillé)

In memoriam (Lluís Pasqual)

Ronda naval sota la boira (Adrià Aubert i Maria Canelles)

Espai escènic:

A teatro con Eduardo (Alejandro Andújar i Lluís Pasqual)

El professor Bernhardi (Lluc Castells i Jose Novoa)

Victòria (Max Glaenzel)

Il·luminació:

A teatro con Eduardo (Xavi Clot)

Dansa d’agost (Guillem Gelabert)

Un obús al cor (Quim Blancafort)

Vestuari:

A teatro con Eduardo (Alejandro Andújar)

Maria Estuard (Mercè Paloma)

Scaramouche (Montse Amenós)

Eines digitals:

Birdie (Vicenç Viaplana i Alberto Barberá)

Claudia (Eugenio Szwarcer)

Nora (Joan Rodón)

Espai sonor:

Davant la jubilació (Roger Ábalos)

Pluja (Clara Peya)

Scaramouche (Roc Mateu)

Noves tendències:

Afasians – The Last Conference (Los Corderos-sc i Za!)

Birdie (Agrupación Señor Serrano)

Claudia (La conquesta del Pol Sud)

Revelació:

El despertar de la primavera (Companyia jove: Elisabet Molet, Laura Daza, Jana Gómez, Clara Solé, Mireia Coma, Clara Gispert; Marc Flynn, Eloi Gómez, Dídac Flores, Marc Udina, Roc Bernadí, Àlex Sanz, Bittor Fernández)

Enric Montefusco (Tata Mala)

Ricard Farré, Enric Cambray (Les dones sàvies)

 

TEATRE FAMILIAR / PER A JOVES

Espectacle familiar:

Renard o el llibre de les bèsties (Teatre obligatori)

Nàufrags (La Industrial Teatrera)

Libèl·lula (Cia. Toti Toronell)

Espectacle per a joves:

Tata Mala (Enric Montefusco & Buena suerte)

El despertar de la primavera (Orígens Produccions)

Mal Martínez. Humor i hòsties. (El Terrat)

 

DANSA

Espectacle:

Afasians / The Last Conference  (Los Corderos & Za!)

La piel del huevo te lo da (Sol Picó)

7 Lunas (María Muñoz – Niño de Elche)

Espectacle internacional

Mongrel (Göteborgsoperans Danskompani)

Nicht Schlafen (Alain Platel-les ballets C de la B)

The dogs days are over (Jan Martens)

Coreografia

Escrit en l’Aire (Gelabert – Valère Novarina – Moisès Maicas)

Mongrel (Marina Mascarell – Göteborgsoperans Danskompani)

Oskara (Marcos Morau – Kukai Dantza)

Solo

Escrit en l’Aire (Gelabert – Valère Novarina – Moisès Maicas)Le Recital des Postures (Yasmine Hugonnet)

Molar (Quim Bigas)

Ballarina

Eulàlia Bergadà (Gold Dust Rush)

Marina Rodríguez (Kova ¬ Geographic Toolsl)

Roser Tutusaus (Menar)

Ballarí

Ciro Tamayo (Coppélia – Ballet Nacional de Sodre)

David Climent (Afasians -The Last Conference / Al Baile)

Miquel Fiol (Back Àbac)

 

ARTS DE CARRER

Espectacle:

Menar (Joan Català i Roser Tutusaus)

Molar (Quim Bigas)

Terra condere (Silere)

 

Jurats i bases dels XIX Premis de la Crítica

Els membres del jurat ho són per invitació del comitè dels Premis de la Crítica, invitació dirigida només a aquells professionals que, de manera regular i destacada, hagin exercit la prescripció teatral durant almenys cinc anys en mitjans escrits, audiovisuals i/o digitals.

JURATS I MEMBRES

Jurat Teatre

Coordina: Juan Carlos Olivares

Membres: Joan-Anton Benach, Jordi Bordes, Sergi Doria, Santi Fondevila, Andreu Gomila, César López Rosell, Iolanda G. Madariaga, Marcos Ordóñez, Juan Carlos Olivares, Ramon Oliver, Xavi Pardo, María José Ragué, José Carlos Sorribes, Andreu Sotorra

Jurat Familiar

Coordina: Jordi Bordes

Membres: Ferran Baile, Jordi Bordes, Núria Cañamares, Iolanda G. Madariaga, Víctor Giralt, Andreu Sotorra, Carme Tierz, Josep M. Viaplana

Jurat Dansa

Coordinen:  Bàrbara Raubert i Jordi Sora

Membres: Bàrbara Raubert, Carmen del Val, Sara Esteller, Montse Otzet, Jordi Sora i Clàudia Brufau

Jurat Arts de Carrer

Coordina: Manuel Pérez Muñoz

Membres: Núria Cañamares, Imma Fernandez, Aída Pallarès, Manuel Pérez Muñoz, Mercè Rubià, Oriol Puig Taulé.

Els premis no inclouen dotació econòmica. Els espectacles a valorar són els de l’any natural del 2016.

 

Recomana, organitzadora dels XIX Premis de la Crítica

L’associació per a la Promoció de les Arts Escèniques, Recomana, va néixer el juny del 2013 com a plataforma que aglutina 40 crítics a la pàgina web Recomana.cat. Recomana és un projecte professional d’acompanyament a l’espectador, amb la voluntat de garantir-li la major satisfacció i coneixement en el món de les arts escèniques.  Recomana ofereix a l’usuari un ampli ventall de crítiques, a més  d’accions presencials amb grups reduïts de públic.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

1 Comentaris
  1. No puc entendre que en algun de tants apartats no hi hagi ni una sola menció al que es fabrica i representa al Teatre Akadèmia. Ei, crítics, que no sabeu on és? És petit, però molt eixerit. Si no hi heu estat mai, el trobareu al carrer de Buenos Aires, 47-49. No té pèrdua!