Arriba octubre i això vol dir que aviat arrencarà una nova edició del tradicional Festival Internacional de Putxinel·lis de Barcelona organitzat, anualment i des de fa disset anys, per La Puntual, l’únic teatre de titelles amb programació estable de la ciutat de Barcelona. El petit espai escènic del barri de La Ribera, situat molt a prop del Born, acollirà durant quatre setmanes, del 7 al 30 d’octubre, diverses companyies vingudes d’arreu que ens oferiran un viatge per la història dels titelles, des de les seves arrels mil·lenàries fins a les noves propostes que prefiguren el futur.
L’Eugenio Navarro, fundador de la companyia La Fanfarra, del Teatre Malic i de La Puntual, i en Néstor Navarro, actual director executiu de La Puntual, asseguren que durant aquestes quatre setmanes ens visitaran titellaires de primera línia, des de França a l’Índia. De fet, el festival s’inaugurarà el divendres 7 d’octubre amb l’espectacle Amar Singh Rator, d’en Puran Bhatt, guardonat el 2004 amb el Premi Nacional de les Arts de l’Índia i fundador, el 1988, del Teatre de Marionetes Aakaar de Nova Delhi.
Bhatt, nascut a Rajasthan, és expert en la manipulació dels titelles Kathputli, uns titelles de fil de tradició mil·lenària a la zona, sobretot per narrar les històries i llegendes de la comunitat Bath. A Barcelona ens explicarà, en un espectacle sense text i amb música en directe, una epopeia popular protagonitzada pel mateix Amar Singh Rator, un famós guerrer rajput del segle XVII que va servir a les ordres de l’emperador mongol Xa Jahan, artífex del Taj Mahal, i que li va atorgar el govern de la ciutat de Nagaur.
El segon cap de setmana d’octubre, podrem gaudir de Punchinellis, una proposta de Luis Z. Boy que barreja el tradicional titella de guant anglès –en Punch– amb altres titlles d’influència europea com el Pulcinella italià, que troba el seu origen en el personatge epònim de la commedia dell’arte. Luis Zornoza Boy va ser durant divuit anys director del Norwich Puppet Theatre i ha desenvolupat la major part de la seva carrera fora d’Espanya. Creador de la companyia Siesta Teatro, fundada a Londres el 1987, des del 2008 s’ha establert definitivament a Granada, però continua exhibint els seus espectacles arreu del món i, molt especialment, pel nord d’Europa (Regne Unit, Bèlgica, Finlàndia, etc.).
Vinguts de Bòsnia i el Perú, Inés Pasic i Hugo Suárez, inventors, a finals del segle XX, dels titelles corporals, són un una de les parelles de titellaires més innovadores i reconegudes dels últims temps. Del 21 al 23 d’octubre oferiran a La Puntual el seu espectacle Miniaturas on, tot barrejant mim i titelles, assistirem a una desfilada pintoresca de divertits personatges realitzant diverses accions quotidianes. Uns personatges creats gràcies a les possibilitats expressives de diferents parts del cos –des del peu o el genoll, al colze o el ventre – que Pasic i Suárez han anat desenvolupant al llarg dels anys.
Finalment, l’últim cap de setmana d’octubre, la companyia catalana Rauxa, creada el 2018 per Xavi Sánchez i Analía Serenelli, ens mostraran a Teatre de paper un espectacle d’avantguarda en l’àmbit dels titelles on aquests es mouen sense tenir contacte directe amb els manipuladors. Una proposta que barreja la manipulació d’objectes amb el clown i el teatre físic per bastir un espectacle de titelles poètic i oníric d’una gran plasticitat, una proposta a mig camí del circ contemporani i del teatre per a tots els públics.
Durant el festival també s’organitzaran diversos tallers per a infants, col·loquis postfunció amb els artistes, i dos cursos especialitzats per a adults adreçats a totes aquelles persones que vulguin emprar els titelles en el seu àmbit professionals, siguin titellaires, actors o manipuladors, siguin docents o sanitaris. El primer curs, amb una durada de trenta-dues hores repartides en dues setmanes –del 3 al 13 d’octubre– se centrarà en la “Construcció, Interpretació i Dramatúrgia amb titelles”; el segon, l’impartiran Inés Pasic i Hugo Suárez, del 24 al 26 d’octubre, amb una durada de nou hores, per aprofundir en la seva tècnica de titelles corporals i mim.
Un any més, La Puntual ofereix una programació d’excel·lència per difondre l’art mil·lenari dels putxinel·lis, tan bast i, a vegades, tan poc conegut, que val la pena deixar-se caure per La Ribera per conèixer una mica millor aquest art de la manipulació. I si no podeu assistir al festival, no patiu. La Puntual ofereix una programació regular de titelles al llarg de tota la temporada, trobareu tota la programació al seu web.