El teatre de Wajdi Mouawad

El teatre de Wajdi Mouawad deixa petjada. Cada espectacle és un pas més en la recerca de la identitat oblidada, un retorn des de l’exili. Però, quines són les claus del seu teatre?

El teatre de Wajdi Mouawad deixa petjada. Cada espectacle és un pas més en la recerca de la identitat oblidada, un retorn des de l’exili. La protagonista de Soeurs és una dona experta en mediació de conflictes que condueix cap a Ottawa, on ha de pronunciar una xerrada. Les difícils condicions meteorològiques la duran fins a la cambra d’un hotel on tot s’activa mitjançant la veu: en anglès i en francès. Què passarà quan no pugui activar algun aparell utilitzant la seva pròpia llengua?

Soeurs de Wajdi Mouawad

Soeurs (Germanes) és la segona part del cicle Domèstic que va començar amb Seuls,-que vam veure l’any passat al Teatre Lliure-, i continuarà amb Frères i Père et Mère. Una mena de puzle escènic elaborat a partir de la intimitat i l’autoficció. De fet, aquí el text és només una part del conjunt de materials diversos que Annick Bergeron,-protagonista de l’espectacle-, ha anat aplegant per encàrrec del director. Es podrà veure des d’avui divendres fins diumenge al Teatre Lliure.

Les claus del teatre de Wajdi Mouawad:

Identitat i família: “La infància és un ganivet clavat a la gola” escrivia a Incendis. Mouawad va nèixer en una comunitat cristiana maronita del Líban, es va exiliar a França i d’allà va passar al Quebec, on viu actualment. “Aquest és el laboratori en el que m’ha posat la vida, el de l’exili, la guerra, les llengues que no són les teves. L’exili ha suposat un patiment brutal, però també paradoxal. Em va trencar en dos, i alhora, em va salvar la vida” explicava l’autor en una entrevista d’El País.

La guerra: “Els conflictes se’ns queden clavats i l’heretem les futures generacions” explicava fa uns mesos Arcadi Oliveres en un col·loqui organitzat per l’AsSocPerla. L’obra de Mouawad retrata una cultura i una generació marcada per la tragèdia, que es consideren fora de perill de la guerra, “a pesar d’haver-la viscut en les entranyes dia rere dia”. Per això, en un moment determinat, s’adonen que han de tornar als orígens, a l’Orient Pròxim.  “La nostra generació porta escrit en les seves carns la desil·lusió i la falta d’innocència. Ningú pot dir que no té un avi o un familiar que no hagi participat en una guerra, matat a ningú o presenciat una matança” va explicar en la presentació a Barcelona de la novel·la Ànima.  La guerra també el porta a una altra reflexió: Què hauria passat si s’haguessin quedat? 

El paper de la cultura:  “La cultura, ens hauria de treure’ns de la ferida per endur-nos a un altre lloc” explica Marina Garcés. És, de fet, el que fa Mouawad: compartir la seva visió del món, la seva ferida, per oblidar-la. Perquè per curar cal destapar, per pensar cal deixar cridar.

La tragèdia grega: Mouawad, ho sabem tots, reinventa la tragèdia. A Incendis revivia Èdip Rei, però amb una altra peripècia i ecos d’Antígona. El mateix autor, explicava a El País que descobrir la tragèdia va ser revelador per ell. “Em va fascinar el caràcter fal·lible dels herois grecs o el problema de la desmesura. Sòfocles no deixa de repetir que no cal ser presumptuós, perquè ningú està a resguard de cometre l’inimaginable”. Aquí tornem a enllaçar amb la pregunta que el turmenta: Què hauria passar si s’hagués quedat?

La traïció de l’amor: El mateix Mouawad considera que la seva obra parla del moment en el que ens adonem que no som capaços d’estimar per sempre, que tard o aviat hem d’acceptar que aquest sentiment damunt del qual ens hem construït no és cert. A partir d’aquí, només podem preguntar-nos “Què farem?”

Fes-te subscriptor de Núvol

Suma't al digital de cultura i gaudeix d'un munt d'avantatges

  • Participa en sortejos setmanals i guanya llibres

  • Rep la revista anual en paper

  • Accedeix a la Biblioteca del Núvol

  • Aconsegueix descomptes culturals

Subscriu-t'hi ara!
Torna a dalt
Núvol utilitza 'cookies' per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant entendrem que ho acceptes.
Accepto Més informació