L’escenògrafa Xesca Salvà, i el director i dramaturg Marc Villanueva han treballat junts en diferents projectes i instal·lacions al llarg de la seva trajectòria en el marc de diferents institucions i contextos teatrals. Ambdós professionals comparteixen l’interès pels formats poc convencionals i per les propostes que busquen la proximitat amb el públic. Ara bé, a partir de l’octubre col·laboraran d’una manera diferent com a responsables de Mori la intel·ligència!, un curs de creació escènica que ofereix la Sala Beckett que reflexiona al voltant de la paràlisi i l’extrema dreta.
En tots els seus projectes, Salvà i Villanueva aposten per començar a construir a partir d’una reflexió concreta, a través de la recerca al voltant d’un tema d’actualitat. En aquest cas, han optat per explorar la paràlisi, un dels efectes immediats del creixement de les forces de l’extrema dreta, que al mateix temps, està estretament vinculat amb el món escènic. Davant d’aquesta problemàtica actual, com a societat, sovint ens quedem paralitzats, ens diem que no hi ha res a fer. Aquest bloqueig, segons el dramaturg, també és propi del món del teatre, i és que «els moments creatius poden anar acompanyats de paràlisi».
El curs pretén establir una connexió entre aquests dos tipus de paràlisi que coincideixen en aquest moment actual, però també busca ser un espai per pensar conjuntament com ens posicionem davant d’aquest gir polític. «Mori la intel·ligència! ha de servir per respondre interrogants com quines estratègies teatrals fan servir les forces d’extrema dreta o bé com es representen aquestes faccions polítiques en els escenaris, entre d’altres», explica Villanueva.
D’altra banda, es tracta d’una formació que vol desbloquejar aquest estat de paràlisi. Des del punt de vista de Salvà, «el curs té a veure amb recuperar les ganes de jugar enfront d’un planeta ferit i cansat, una situació que segurament l’extrema dreta està aprofitant per créixer». És per això que des de la iniciativa es proposa crear «un laboratori on trobar-se per cuinar coses, pensar, i provar dinàmiques que ens desparalitzin», puntualitza l’escenògrafa.
Al llarg de les diferents sessions, que tindran lloc les tardes dels dimarts d’octubre a desembre, s’experimentarà amb mitjans diversos com l’espai, el moviment, la imatge, l’escriptura, o el disseny tecnològic. Estratègies com l’escalat, l’apropiació o la recerca de possibilitats lúdiques o performatives també tindran cert protagonisme al llarg de la formació. «La idea és que, sortint d’un punt de partida comú, cadascú es desplaci cap als seus interessos personals provant formes d’expressió diverses», comenta Villanueva.
El curs no està plantejat com un itinerari de construcció dramatúrgica convencional -no es busca progressar cap a un tot-, sinó més aviat com un joc de traduccions i translacions entre mitjans diferents. L’objectiu és anar generant materials de naturalesa diversa i, finalment, fer un exercici de selecció i muntatge per articular una dramatúrgia a partir dels fragments, «provar d’escriure l’escena entrellaçant eines diferents que fem servir a la nostra pràctica», destaca l’escenògrafa.
La iniciativa no es dirigeix a un públic concret, Salvà i Villanueva, que sempre procuren que els seus projectes dialoguin amb allò que preocupa socialment, asseguren que el curs pot funcionar en tota aquella persona que tingui interès en qualsevol procés creatiu de tipus interdisciplinari. Durant les deu sessions planificades, els participants s’endinsaran col·lectivament en les fantasmagories que envolten els moviments d’extrema dreta, tot descomponent els seus imaginaris apocalíptics i, sempre, des del punt de vista de la creació, la reflexió, i la dramatúrgia.
Trobareu més informació sobre aquest i altres cursos de la Sala Beckett al seu web.