Afterplay: màscares de ficció

Aquest cap de setmana s'ha estrenat al Teatre Alegria de Terrassa Afterplay, de Brian Friel, una recreació de personatges de Txèkhov interpretada per Pep Ferrer i Fina Rius i dirigida per Imma Colomer. Albert Guasch Rafael de 'Final de trajecte', ens en fa la crítica.

Aquest cap de setmana s’ha estrenat al Teatre Alegria de Terrassa Afterplay, de Brian Friel, una recreació de personatges de Txèkhov interpretada per Pep Ferrer i Fina Rius i dirigida per Imma Colomer. Albert Guasch Rafael de Final de trajecte, ens en fa la crítica.

Penseu en com sou i en com us veneu. Ja sigui en una entrevista de feina o en una conversa de bar, tots mirem d’amanir una mica la nostra imatge exterior. Qui més qui menys, emplena aquesta distància entre les entranyes i la pell amb un punt de ficció. En bona mesura, el vostre perfil de Facebook és una imatge maquinada per vosaltres mateixos que respon més a “Com vull que em vegin?” que a “Qui sóc?”

Aquestes màscares que portem son tan humanes que existeixen molt abans de Facebook. Unes màscares de ficció que són la matèria prima de la qual es compon Afterplay, l’obra del dramaturg irlandès Brian Friel que amb producció del Centre d’Arts Escèniques de Terrassa i Mola Produccions dirigeix Imma Colomer.

L’obra és atípica en el seu plantejament, però tan simple que un es pregunta per què no es fa més sovint. Friel manlleva dos personatges de Txèkhov, els ajunta vint anys més tard en una cafeteria i imagina tot el que els podria haver passat des d’aleshores. Una mena de spin-off per partida doble.

Part d’aquest passat que no veiem és una trobada entre els dos protagonistes la nit anterior. Nosaltres assistim a la retrobada, on es fa evident la distància entre com els personatges s’han venut anteriorment i allò que són en realitat. Els mourà un remordiment intens i amarg, propi en aquell que considera que ha llençat la seva vida a les escombraries Què forma part del jo o de la màscara que s’han construït els personatges, s’anirà revelant amb picardia al llarg d’una trobada de poc més d’una hora en un cafè del Moscou de principis de segle XX.

El plantejament d’Afterplay s’assembla al que es podria encomanar a un estudiant de dramatúrgia de primer: escriure una sola escena en una cafeteria reciclant personatges ja existents en altres obres. Però el dramaturg Brian Friel no és pas cap novell i Afterplay resulta una obra teatral amb totes les de la llei. Si és un exercici d’alguna cosa, ho és de diàleg i d’introspecció.

Quan Friel ajunta aquests dos personatges maltractats per la vida a Afterplay fa, d’alguna manera, de Celestina cruel, conscient que la conversa només pot dirigir els personatges cap al seu col·lapse. L’Andrei i la Sònia la fan petar en una trobada quasi romàntica per la necessitat de combatre la solitud i per manca de terapeuta.

En l’adaptació que ens ocupa,  Pep Ferrer interpreta l’Andrei de Les tres germanes i la Fina Rius interpreta la Sònia de L’oncle Vània. El text de Friel, que imita l’estil txekhovià, és juganer amb les emocions, clàssic en el llenguatge i un repte interpretatiu important. Ferrer i Rius insuflen vida a uns personatges que tenen poc temps per transmetre una evolució molt dramàtica. Tots dos doten l’Andrei i la Sònia d’una precisió gestual viva, molt necessària en una obra en què amb prou feines hi ha escenografia.

Afterplay és una obra de producció senzilla, però densa en contingut i emocions. Un sentiment   agredolç plana al llarg d’aquesta conversa en què el pes del passat tenalla els dos protagonistes. La trobada, fortuïta, esdevé un catalitzador d’aquest passat i, fins i tot presenta un possible futur alliberador.  Però cadascú amaga tants secrets que, sabent-nos greu pels personatges, tot acaba sent una bonica i intensa marejada de perdiu.

Fes-te subscriptor de Núvol

Suma't al digital de cultura i gaudeix d'un munt d'avantatges

  • Participa en sortejos setmanals i guanya llibres

  • Rep la revista anual en paper

  • Accedeix a la Biblioteca del Núvol

  • Aconsegueix descomptes culturals

Subscriu-t'hi ara!
Torna a dalt
Núvol utilitza 'cookies' per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant entendrem que ho acceptes.
Accepto Més informació