Iniciatives que apropin les diferents institucions que treballen per una finalitat coincident hauria de ser el més normal. Però es dóna el cas que estem ofegats en el dia a dia de les nostres tasques, i el que hauria de ser ben quotidià acaba essent l’excepció.
Des d’aquesta premissa l’experiència del projecte “Hibridacions i Contextos” és sempre positiva, malgrat que sempre hi ha coses per revisar i millorar, sobretot perquè l’alumne percep el projecte que treballarà com a alguna cosa més que un exercici d’escola. Sortir de les aules i canviar el professor pel professional amb propostes reals converteix la formació en situació significada i atenta, en emocions directes, i això tan sols pel fet d’haver traspassat el mur del centre. Crec, a més, que d’aquesta manera partim d’una metodologia basada en l’experiència, en què allò viscut és allò que queda, en un sentit molt clar de pair allò assaborit i mastegat, de construir amb esdeveniments, i assumir l’aprenentatge per projectes individuals i col·lectius.
Pel que fa al cas de l’edició d’aquest any, l’Escola d’Art i Superior de Disseny de Vic hem tornat a col·laborar amb ACVic Centre d’Arts Contemporànies, aquest cop a partir d’un taller proposat per l’artista Toni Giró “Temps morts / futurs possibles”, dins del marc d’una exposició titulada Economies del desgast”, comissariada per Magdala Perpinyà i compartida amb Jordi Mitjà.
El taller va proposar crear unes dinàmiques cooperatives en la pràctica creativa, un treball grupal basat en la confiança de l’altre. També el fet de dur a terme una reflexió crítica en les pràctiques laborals en aquest context de crisi i proposar maneres transversals d’exercir-les en benefici comunitari. Tot això contactant amb iniciatives locals per acabar dissenyant i realitzant unes micropropostes desenvolupades com un conjunt d’accions i realitzacions enfocades a alterar la percepció problemàtica de la realitat local.
A efectes pràctics, va constar d’unes sessions prèvies a un taller intensiu d’una setmana de durada, conduit pel propi Toni Giró amb algunes xerrades d’altres professionals (Fèlix Pardo, filòsof, i l’Horaci Polanco, dissenyador). Es van constituir quatre grups d’alumnes barrejats entre estudiants d’art i de disseny, i el resultat final van ser una sèrie de propostes o mini projectes, a manera de work in progress molt debatuts i elaborats des de l’entesa col·lectiva.
Si a aquesta activitat, a més, hi afegim que Hibridacions i Contextos acaba en una presentació en un lloc comú, amb la participació de tots els altres projectes de les altres escoles i centres d’art, en que tan els alumnes com els professors o els diferents professionals del sector poden contrastar els variats punts de vista, o com s’encaren distints temes i propostes, o si es generen des d’altres mètodes i processos, tot això fa que l’experiència d’haver-hi participat sigui del tot enriquidora.
Ara bé, si a més –amb un pressupost que ho permetés– s’accentués la visibilització dels diferents projectes presentats i es pogués generar un equip de recerca pedagògica que fes un recull formal dels resultats de la investigació, això consolidaria i referenciaria un projecte que els alumnes d’art i disseny necessiten i valoren.