Una catalana a Berlín, els alemanys a la Filmoteca

El cicle de Cinema Alemany Actual que organitza el Goethe Institut i la Filmoteca de Catalunya arrenca amb la preestrena de Victoria, protagonitzada per l’actriu Laia Costa.

El cicle de Cinema Alemany Actual que organitza el Goethe Institut i la Filmoteca de Catalunya arrenca aquest dijous amb la preestrena de Victoria, protagonitzada per l’actriu Laia Costa.

Preestrena de "Victoria" | Font: Judith Vives

La 4a edició del cicle Cinema Alemany Actual que organitza el Goethe Institut conjuntament amb la Filmoteca de Barcelona s’inicia aquest dijous, dia 22, amb una pel·lícula amb personalitat catalana: la de l’actriu Laia Costa, protagonista de Victoria, la que va ser una de les sorpreses de la passada Berlinale i la gran guanyadora dels premis Lola, els equivalents dels Premis Goya o Gaudí en el cinema alemany. Costa va viure dos mesos i mig a Berlín –“una ciutat on es pot viure sense parlar alemany”- per preparar Victoria, un film rodat en un sol pla seqüència i càmera en mà dirigit per Sebastian Schipper.

Laia Costa, que va ser ahir a la Filmoteca per presentar el cicle als mitjans, va explicar que el director de Victoria volia tan sí com no que la protagonista de la seva pel·lícula fos de Madrid. La casualitat va fer que la directora de càsting, afincada a Barcelona, pensés en l’actriu catalana per fer aquest paper que tants èxits li està reportant a la seva curta trajectòria cinematogràfica. Costa va assajar durant un mes i mig i va rodar la pel·lícula en tan tres dies. Es van fer tres tomes del pla seqüència i, com s’acostuma a dir, a la tercera va ser la vençuda: el director va decidir que la tercera era la bona, malgrat l’opinió divergent d’altres membres de l’equip, ja que “el director de fotografia preferia la primera i jo la segona”, va explicar l’actriu.

Victoria retrata la vida nocturna d’aquesta jove i un grup de nois alemanys en el famós barri berlinès Kreuzberg. La pel·lícula va recollir bones crítiques al Festival de Berlín i també al Festival de Cinema de Sitges, on es va projectar la setmana passada, i es va endur sis premis Lola del cinema alemany, incloent-hi els de millor pel·lícula, millor director i millor actriu.

Laia Costa va estar ahir acompanyada per la coordinadora del cicle de Cinema Alemany Actual, Bettina Bremme i la directora del Goethe Institut, Judith Maiworm, així com del director de la Filmoteca, Esteve Riambau, que va destacar la “bona acollida” que ha tingut aquest certamen en les tres edicions anteriors. Maiworm, per la seva banda, va remarcar l’espai destacat que ocupa el cinema dins les activitats del Goethe Institut, tal i com ho demostra aquest cicle que, en aquesta quarta edició, ofereix l’oportunitat de veure deu llargmetratges encara inèdits a les nostres pantalles.

La coordinadora del cicle, Bettina Bremme, va explicar els títols que es veuran des d’avui i fins el 8 de novembre a la Filmoteca de Catalunya. Films que presenten les principals tendències del cinema de ficció teutó actual, amb propostes i mirades fresques d’alguns dels directors més interessants de la nova fornada, com el mateix Sebastian Scheppel, i les darreres obres de realitzadors ja consagrats, com Andreas Dresen o Jeanine Meerapfel.

De la programació, destaquen tres títols que, malgrat ser d’estils molt diferents, tenen en comú la seva visió de la caiguda del Mur de Berlín i les conseqüències d’aquest fet. Es tracta dels films Als wir träumten (Quan somiàvem), d’Andreas Dresen, la comèdia satírica Bornholmer Straße (Carrer Bornholmer), de Christian Schwochow i Wir sind jung. Wir sind stark (Som joves. Som forts), de Burhan Qurbani, que es basa en uns fets reals que en el seu moment ja van alertar del problema del racisme a l’Alemanya reunificada.

Un altre dels temes que serà present a les pel·lícules del cicle és la de la situació dels joves i la crítica a la societat actual, en pel·lícules com la impactant drama Scherbenpark (El parc dels vidres trencats), de Bettina Blümner, la tragicomèdia Ein Geschenkder Götter (Un regal dels Déus), d’Oliver Haffner, el thriller Who am I, de Baran Bo Odar o la sàtira d’Art Girls, de Robert Bramkamp.

Per últim, la coordinadora del cicle va destacar dos films que mostren la relació entre el polític i el privat: Die geliebten Schwestern (Les estimades germanes) de Dominik Graf, que reconstrueix el triangle amorós entre Friedrich Schiller i dues germanes, i Der deutsche Freund (L’amic alemany) de Jeanine Meerapfel, una directora alemanya d’origen argentí, actual directora de l’Acadèmia de les Arts de Berlín, i reconeguda com una de les grans directores del cinema alemany contemporani. El seu film explica la història d’amor entre la filla d’una família jueva que va fugir de l’Alemanya nazi a Buenos Aires, i el fill d’un nazi que es va instal·lar a l’Argentina després de la Segona Guerra Mundial.

Fes-te subscriptor de Núvol

Suma't al digital de cultura i gaudeix d'un munt d'avantatges

  • Participa en sortejos setmanals i guanya llibres

  • Rep la revista anual en paper

  • Accedeix a la Biblioteca del Núvol

  • Aconsegueix descomptes culturals

Subscriu-t'hi ara!
Torna a dalt
Núvol utilitza 'cookies' per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant entendrem que ho acceptes.
Accepto Més informació