Miguel Llansó: “Serà horrible que les nostres restes siguin aquestes merdes”

Una Tortuga Ninja de plàstic vola per l’espai i un protagonista amb una deformitat física travessa el país per trobar al Pare Noel.

Clàudia Rius

Clàudia Rius

Periodisme i cultura. Cap de redacció de Núvol.

A Etiòpia s’hi ha rodat una film on una Tortuga Ninja de plàstic vola per l’espai i un protagonista amb una deformitat física travessa el país per trobar al Pare Noel. No enteneu res? Miguel Llansó, el seu director tampoc. I tot i així, el llargmetratge s’està convertint en una referència de la ciència-ficció post-apocalíptica. S’ha projectat a la Casa Elizalde en el marc del programa Making Africa.

Daniel Tadesse protagonitza Crumbs, un film postapocalíptic

Daniel Tadesse s’ha convertit en l’actor fetitxe de Miguel Llansó, cineasta madrileny que fa temps que va decidir anar a guanyar-se la vida a Etiòpia. “Faig les mateixes tonteries que feia a Espanya, però aquí ningú no em feia cas”, explica abans que es projecti la seva última pel·lícula, Crumbs, al Centre cultural La Casa Elizalde de Barcelona.

Però Tadesse no és el model d’actor que podem veure a la majoria dels films que es projecten als grans cinemes, amb cossos perfectes i caràcters segurs. És més baixet que la mitjana i té una deformitat a l’esquena. “M’encanta treballar amb ell perquè no és el típic actor nord-americà”, explica Llansó, “és un heroi més tràgic que èpic”. I el paper a Crumbs li va com l’anell al dit.

Perquè Crumbs és una pel·lícula on t’hi pots trobar de tot: paisatges etíops barrejats amb les Tortugues Ninja, objectes del Carrefour, un disc de Michael Jackson i una noia que fabrica escultures a partir de materials rovellats. Com s’aguanta, tot això? Doncs perquè el film se situa en un futur llunyà on la terra ja no existeix i tot el que queda de la nostra civilització són els materials que n’han perdurat.

Estigueu atents: Crumbs és una pel·lícula d’amor post-apocalíptica de ciència-ficció surrealista. La terra s’ha acabat i després de l’apocalipsi el director Miguel Llansó fa de les seves. Però no es pot dir que no avisi: “Potser us sentiu una mica perduts”, diu abans que comenci el llargmetratge, “però tot el món ho està, jo també”, avisa, sempre fent ús d’un humor àcid que queda reflectit al film.

I és que el títol d’aquesta obra significa “engrunes”, i tots els objectes i persones que apareixen a la pel·lícula parlen de la desintegració de la societat actual. “Serà horrible que les nostres restes paleolítiques siguin aquestes merdes”, diu rient Llansó mentre parla de, per exemple, una espasa de plàstic que surt a la pel·lícula.

Però Crumbs es projecta en el marc de Making Africa, el programa d’activitats relacionades amb el continent africà que volta pels Centres Culturals de Barcelona fins a l’estiu. Per tant, toca contestar preguntes sobre Àfrica, i Etiòpia en concret. “El cinema etíop no té projecció internacional perquè és molt proper, sobretot la producció es molt de barri”, explica el director.

Tot i així, Llansó no vol parlar massa d’identitats africanes perquè avui en dia no creu en cap delimitació d’aquest estil. “No hi ha un públic etíop i un públic espanyol, aquesta pel·lícula precisament parla de la globalització i cadascú l’entendrà com vulgui, sigui d’on sigui”, apunta. De moment, Crumbs està convencent a la crítica i ja s’ha presentat a una trentena de festivals i sales d’arreu del món. Una altra bona activitat del projecte Making Africa que organitza Ràdio Àfrica Magazine.

Fes-te subscriptor de Núvol

Suma't al digital de cultura i gaudeix d'un munt d'avantatges

  • Participa en sortejos setmanals i guanya llibres

  • Rep la revista anual en paper

  • Accedeix a la Biblioteca del Núvol

  • Aconsegueix descomptes culturals

Subscriu-t'hi ara!
Torna a dalt
Núvol utilitza 'cookies' per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant entendrem que ho acceptes.
Accepto Més informació