Confeti, memes i rock’n’roll

El memefest és una gran festa i no hi falta de res: ni cervesa, ni humor, ni reflexió

Agus Izquierdo

Agus Izquierdo

Filosofia, cultura i periodisme

Cervesa i humor són bons ingredients per una festa (excepte la dels Súpers, és clar). Així ho ha demostrat el Memefest 2019, que el passat dissabte va congregar un nombrós grup de millennials i no tan millennials al CCCB, per gaudir d’una rica i àmplia programació de conferències i debats al voltant dels memes i l’humor digital. La vetllada, presentada i conduïda per Pol Mallafré, va oferir una generosa dosi de rialles, però també va ser un productiu i interessant espai de reflexió. Va comptar amb personatges com Rocío Quillahuaman; Kike García d’El Mundo Today o Chenta Tsai (Putochinomaricón). Riure? Sí. Pensar? També. Què més podem demanar?

Kike García i Laura Tabarés dissabte passat, al Memefest. CCCB
Kike García i Laura Tabarés al Memefest. CCCB

Folklore digital. Tradició internauta. Cultura dels memes. Semblen oxímorons i, de fet, ho són. Però aquestes contradiccions són permeses i acceptades. Per bé o per mal, la xarxa és un univers en expansió cada vegada més gran, caòtic i incomprès. La festa del folklore digital i l’humor a Internet començava amb el youtuber i realitzador Pol Mallafré, aka Mockudramas, prometent una nit bastant especial i suculenta, basada en la precarietat, els LOLs, la risa digital o el contingut ideològic de l’humor a internet. Intentant descobrir, de passada, sobre què diantres riuen els Gen Z i els millennials, dues generacions marcades pel drama social, la precarietat laboral, un individualisme ferotge i la ressaca del postmodernisme.

Les aparences enganyen. Encara que costi acceptar-ho: els likes, comentaris i retuits sovint no impliquen res més que prestigi digital. Solen ser un miratge. L’èxit a les xarxes socials no és real, i sovint maquilla una situació econòmica precària i dura que només es pot combatre amb humor. D’això va tractar la primera taula de debat, on la creadora audiovisual Rocío Quillahuaman i la il·lustradora Roberta Vázquez van deixar clar que l’humor també serveix per protestar i denunciar, en aquest cas, una situació professional, desigual i depredadora. Qui conegui l’obra de Quillahuaman, notarà que el seu és un humor genial i enginyós, però alhora àcid i sever, fruit d’una condició frustrant i oprimidora. Quillahuaman i la Roberta Vázquez, filles d’uns temps convulsos i inestables, ens representen. Si no sabeu què és ser autònom, encara que sigui per unes hores: no us jutgem, només faltaria. Però teniu molta sort.

Riure’s de la mort. El pànic existencial

La Gen Z i la millennial són una incògnita. No es tracta d’una massa homogènia i compacte fàcil de catalogar, encara que constantment les tractem com a tal. El mateix passa amb l’humor. De què riuen dos joves avui en dia? Per què es descollonen davant la pantalla de l’ordinador? Riu del mateix una persona que orbita els trenta que un adolescent de divuit? La resposta es troba a la memesfera. Kike García i Laura Tabarés van parlar de l’ansietat, la mort o l’humor absurd com a medul·la espinal del riure de les noves generacions. El divertimento per se. El “haha” o “xd” o “LOL” perquè sí.

Hi ha alguna cosa més fake que El Mundo Today? Deixant de banda OK Diario? Doncs Kike García, un dels fundadors d’aquest diari digital, va destacar al diàleg amb Tabarés i els assistents que ens trobem davant “un humor que sembla no tenir sentit, però sí direcció. Un humor gratuït, mancat de perfecció però farcit d’ironia”. Ara bé, també s’hi troba, implícita o explícitament, un grau considerable de desconfort, fonamentat en un sentiment de pèrdua, desorientació existencial i confusió. I cal dir-ho: l’humor d’internet té un punt molt fosc, basat en el morbo, el suïcidi i sovint rient-se de situacions que tenen a veure amb malalties mentals, l’angoixa, l’estrès o la depressió. Els joves tenim un humor negre molt ben desenvolupat. Per aquest motiu: “el tema per antonomàsia, més recurrent, és la mort. Juguem molt amb el voler morir-se”, afirmava Kike García. Tenim l’humor que ens mereixem. I si la realitat i el nostre temps són fenòmens incomprensibles i caòtics, la broma no podia ser menys.

L’última ponència, encapçalada per Chenta Tsai (Putochinomaricón) i Proyecto UNA, va abordar un tema preocupant i còmic: l’apropiació de memes i estratègies de comunicació que tradicionalment “pertanyien” a sectors d’esquerra i progressistes, per part d’esferes més conservadores. El fenomen d’internet ha deixat entreveure situacions d’expropiacions on l’humor digital ha estat utilitzat per feixismes, creant així microfeixismes i plantant un terreny de combat molt interessant: els trolls (moltes vegades tapats en una màscara o avatar que els atorga anonimat) enfrontats als anomenats “moralistes” o “flanders”. La incorrecció política, les “feminazis” són alguns dels actors clau en aquesta guerra. De la mateixa manera, les minories socials més castigades i vulnerables, així com col·lectius com l’LGTBI+ i el feminisme, també utilitzen l’espai digital per reivindicar i materialitzar la seva lluita cap a un món més just, ecològic, antiracista, feminista i antihomòfob.

El Memefest cloïa aquesta edició amb un Batalla de memes, amenitzada per Charlie Pee i incorporant noms de la comèdia i la comunicació catalanes com Raquel Hervás, Joan Ferrús i el col·laborador a Núvol, Joel Díaz. El punt final el posava el consultori amorós i musical de SOSUN.dance i les projeccions d’albertsanchez.es, el de Cornellà. Mentrestant, la cervesa seguia emanant de la barra. També fluïa la presència del meme: una força espiritual, extraterrenal, que no es delimita a la dimensió purament digital. La vida és un meme.

Fes-te subscriptor de Núvol

Suma't al digital de cultura i gaudeix d'un munt d'avantatges

  • Participa en sortejos setmanals i guanya llibres

  • Rep la revista anual en paper

  • Accedeix a la Biblioteca del Núvol

  • Aconsegueix descomptes culturals

Subscriu-t'hi ara!
Torna a dalt
Núvol utilitza 'cookies' per millorar l'experiència de navegació. Si continues navegant entendrem que ho acceptes.
Accepto Més informació