Els arxius audiovisuals. Múltiples enfocaments

7.06.2016

En l’actualitat existeixen nombroses i diverses iniciatives arreu del món relacionades amb la gestió dels arxius audiovisuals i la protecció del patrimoni audiovisual en general. Si fem un cop d’ull als esdeveniments programats per algunes de les principals organitzacions internacionals d’aquest àmbit, agrupades al CCAAA (Co-ordinating Council of Audiovisual Archives Associations), podem observar que l’interès i la preocupació oscil·la entre la manera de conservar els documents audiovisuals del passat i la necessitat d’afrontar la producció audiovisual creixent del futur en format digital.

Un arxiu | Foto: Pixabay

Un arxiu | Foto: Pixabay

La IASA (International Association of Sound and Audiovisual Archives) celebra enguany la 47a Conferència Anual, que tindrà lloc a la Library of Congress (Washington DC) entre el 25 i el 29 de setembre. El títol d’aquest congrés és «Un món d’oportunitats: arxius audiovisuals i el panorama digital» i inclou una sèrie de temes com el tractament del contingut audiovisual digital, la propietat intel·lectual, l’emmagatzematge massiu de dades, la integritat i autenticitat dels continguts, la gestió de les metadades o l’obsolescència dels formats, entre altres.

La SEAPAVAA (Southeast Asia-Pacific Audiovisual Archive Association) celebrarà a Guam la 20a Conferència Anual que porta per títol «Propietat intel·lectual drets i arxius audiovisuals: replantejant límits i possibilitats». Aquest congrés debatrà l’impacte de la legislació en la pràctica arxivística i com es relaciona amb altres qüestions, com la privacitat, la llibertat d’informació, la política, el patrimoni cultural o els drets dels indígenes.

El Congrés Mundial de la FIAF/IFTA (Federació Internacional d’Arxius de Televisió) tindrà lloc a Varsòvia entre el 12 i el 15 d’octubre amb el lema «Repensar el futur dels audiovisuals». El congrés reflexionarà entorn de la necessitat d’adaptar els arxius al món digital del segle XXI i sobre com crear valor a partir dels continguts digitals dels arxius fomentant l’intercanvi, la interacció i la reutilització.

Podem posar encara dos exemples més: el 72è Congrés anual de la FIAF (Federació Internacional d’Arxius Fílmics), que se celebrarà a Bologna durant els dies 23 i 28 de juny i que tractarà el tema de la restauració dels films, i la 82a Conferència General i Assemblea de l’IFLA (International Federation of Library Associations and Institutions) que enguany se celebra a Columbus (Ohio, EUA), entre el 13 i el 19 d’agost. La Secció Audiovisual i Multimèdia tractarà el tema de les dades obertes.

Però aquests esdeveniments d’àmbit internacional no són els únics, sinó que hi ha nombroses iniciatives d’àmbit local on es tracten aquests i altres temes relacionats. A casa nostra, per exemple, el passat dia 1 de juny es va presentar el Grup de Treball de Documents Audiovisuals de Televisió de la Comissió Nacional d’Accés, Avaluació i Tria Documental (CNAATD), que treballa per elaborar criteris objectius i recomanacions sobre l’avaluació i selecció dels documents de televisió.

Podem concloure doncs, que aquests esdeveniments i iniciatives posen de manifest la diversitat d’enfocaments i de disciplines relacionades amb la protecció d’un patrimoni que, malgrat els esforços, encara es troba en risc a causa de la vulnerabilitat dels documents a la degradació física i a l’obsolescència tecnològica. Així ho recordava la UNESCO el passat 27 d’octubre, Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual, amb el lema: «Archives at Risk: Protecting the World’s Identities»