West Side Story: L’adveniment de la modernitat

1.12.2018

L’orquestra simfònica del Vallès oferirà aquesta tarda un concert al Palau de la Música que repassarà la banda sonora d’un dels musicals més icònics de la història del teatre: West Side Story (1957). El concert tindrà una primera part dedicada a la relació entre la música clàssica i la música popular i una segona que se centrarà en l’evolució musical teatral i cinematogràfica.

L'Orquestra Simfònica del Valles al Palau

L’Orquestra Simfònica del Valles al Palau de la Música

Amb motiu d’aquest recital ahir va tenir lloc una trobada-conferència amb Albert Beorlegui per parlar del trencament del classicisme en els musicals i el començament de la modernitat. Els musicals clàssics compartien certs trets característics: una història idíl·lica, el somni americà i un final feliç. Amb la modernitat, això canvia en favor del realisme i la pèrdua dels valors conservadors americans. En la música que els acompanya, la modernitat també es fa notar en la composició simfònica, que utilitza la barreja de ritmes i sonoritats per accentuar la força dramàtica de l’argument o el caràcter dels personatges.

La principal obra del teatre musical que va constatar aquest començament de la modernitat al gènere va ser West Side Story (1957), amb text de Stephen Sondheim i coreografia de Jerome Robbins i amb la composició musical de Leonard Bernstein. Bernstein va ser un compositor clau d’alguns dels musicals escènics més rellevants com Un día en Nueva York (1944),  Candide  (1956) o la que ens ocupa, West Side Story, que es va dur al cinema l’any 1961 i que va significar un abans i un després en l’estil del teatre musical.

La societat nord-americana dels anys 50 vivia un període de transició. Després de la Segona Guerra Mundial i amb l’economia en ple creixement, es van produir canvis en la cultura i la societat, que va rebel·lar-se contra els valors establerts. Aquesta evolució es va plasmar en totes les formes d’expressió artística, entre elles el teatre musical, que incloïa per primera vegada a les seves temàtiques el sexe, la violència, els escenaris decadents i els finals amargs.

West side story, que es va concebre com una adaptació als temps moderns de Romeu i Julieta, va deixar pel record cançons com Somewhere que retracta el somni de la unió amistosa de les dues bandes protagonistes, Mambo, que s’utilitza per representar el ball competitiu, el Cha-Cha-Cha que sona els dos protagoniestes es veuen per primera vegada, Rumble que esclata en la baralla de les dues bandes o l’emocionant I Have Love. Totes elles se sentiran de la mà de l’orquestra simfònica del Vallès.

El concert d’avui serà un recorregut per l’evolució de la introducció d’elements musicals populars a la música clàssica, Des de peces com l’Obertura Carnaval d’Antonín Dvorák (1891), que data de 4 anys abans del naixement del cinema i que ja barrejava el model clàssic amb elements del folklore popular, passant per The Carousel Waltz que és la peça inicial del musical Carousel (1945), del compositor Richard Rodgers i el lletrista Oscar Hammerstein II, fins a arribar a l’obra de Bernstein i el canvi que va significar West Side Story.

Aquí podeu consultar el programa de mà de l’esdeveniment.