Gira! Zapateado!

1.03.2016

En una sala del Conservatori Professional de Dansa de l’Institut del Teatre, vuit noies estan assegudes i sis esperen dempeus. A costat de cada una d’elles hi ha un llençol arrugat fet un manyoc. Totes porten faldilles negres i llargues, i sabates de ballar flamenc. Quan és el seu torn, ballen. El soroll que fa el taló al xocar contra el terra és considerable, però no les molesta. No és soroll, és música. “Gira! Zapateado!”, crida la coreògrafa. Les catorze noies afirmen que aquestes ordres són “una motivació i un privilegi”, perquè qui les diu és Mayte Chico, bailaora de la companyia Antonio Gades que, aprofitant que està de gira a Barcelona, accedeix a donar-los classes.

Alumnes del Conservatori Professional de Dansa assajant Fuenteovejuna | Foto: Clàudia Rius

Alumnes del Conservatori Professional de Dansa assajant Fuenteovejuna | Foto: Clàudia Rius

Tant elles com el grup de nois de la seva generació estan assajant Fuenteovejuna, l’obra que coreografià i dirigí Antonio Gades inspirant-se en la peça homònima de Lope de Vega. En aquest cas, assagen separats per sexe perquè les noies interpreten les cançons El lavadero i El dolor de las mujeres, i ells la jota de la botella. Mayte Chico, madrilenya que va estudiar al Real Conservatori Professional de Dansa de Madrid, s’encarrega de les noies. Elías Morales és qui ensenya la coreografia als nois. Ell, ballarí de Cerdanyola del Vallès, també havia estudiat al departament de Dansa Espanyola i Flamenc de l’Institut del Teatre de Barcelona.

Avui en dia el conservatori és una escola integrada: alguns alumnes estudien la ESO al matí i practiquen la dansa a la tarda. Quan arriba el moment de fer batxillerat, els estudiants han de buscar un centre fora i mentrestant, si volen, seguir anant al Conservatori a les tardes. Els joves que cursen l’especialitat de dansa espanyola aprenen la dansa estilitzada, l’escola bolera, el flamenc i el folklore, com és el cas de Fuenteovejuna. “El folklore ha estat molt important culturalment a tots els pobles, però s’està oblidant”, diu  Belén Cabanes, coordinadora del curs, que afegeix que “jo sóc catalana de tota la vida, però parlar de dansa espanyola està mal vist per culpa de les circumstàncies socials i polítiques”.

Una de les alumnes durant la master class de Mayte Chico al Conservatori Professional de Dansa de l'Institut del Teatre | Foto: Clàudia Rius

Una de les alumnes durant la masterclass de Mayte Chico al Conservatori Professional de Dansa de l’Institut del Teatre | Foto: Clàudia Rius

A Mayte Chico li preocupa la possibilitat que la dansa espanyola pugui desaparèixer. “S’exclou de molts esdeveniments televisius, de congressos de dansa o fins i tot de conservatoris”, remarca. Sobre si el moment políticament complicat d’Espanya afecta aquest tipus de dansa, la bailaora ho té clar: “La dansa és cultura, no política”. I afegeix: “Cada regió té un folklore: l’aurresku basc, les sardanes catalanes, la muiñeira gallega. Menysprear la dansa espanyola per culpa de la corrupció, la política o la Marca Espanya, és incultura”. Elías Morales coincideix amb les paraules de la seva companya: “Molts cops tot el que sona a dansa espanyola es malinterpreta amb espanyolisme”.

En aquest aspecte, Chico agraeix la feina que fan els conservatoris com el de Barcelona i destaca la feina dels professors, tot i que reivindica el poder de l’educació familiar: “Hem de treballar molt amb els joves perquè són el futur, però també amb els seus pares. El fill sempre anirà dirigit per la família i s’ha perdut molt portar als nens a veure espectacles”. Per aquest motiu, el seu company Morales creu que els joves del Conservatori tenen molta sort de poder estar treballant la versió d’Antonio Gades de Fuenteovejuna, “perquè si no fos així potser no ho coneixerien mai”. De fet, les joves ballarines afirmen que interpretar obres com Fuenteovejuna fa que s’interessin més per la història d’aquell moment.

Una alumna del Departament de Dansa Espanyola del Conservatori Professional de Dansa interpretant la peça El lavadero, de Fuenteovejuna | Foto: Clàudia Rius

Una alumna del Departament de Dansa Espanyola del Conservatori Professional de Dansa interpretant la peça El lavadero, de Fuenteovejuna | Foto: Clàudia Rius

Però per què el Departament de Dansa Espanyola del Conservatori Professional ha decidit escollir aquesta obra i aquesta companyia? “Amb el repertori de Gades busquem sobretot que els alumnes tinguin referents, que ho visquin en primera persona, que coneguin l’imaginari de persones que ja no estan entre nosaltres però que han deixat una herència molt important per a l’especialitat”, explica Belén Cabanes. Partint d’aquesta idea, van posar-se en contacte amb la Fundació Antonio Gades. Segons la cap del departament, aquests professionals volen que l’obra de Gades no quedi diluïda en el temps i els interessa transmetre la seva dansa; els professors creuen que és una bona manera de que els alumnes aprenguin, i els joves ballarins veuen en aquesta oportunitat una motivació extra. “Sumem forces”, explica Cabanes, “és una especialitat que la gent desconeix, i és una manera de mantenir-ho viu”.

Fuenteovejuna és una obra especial, sobretot per a Mayte Chico i Elías Morales. Aquest últim creu que “el més important és que el protagonista és el poble, que lluita contra els abusos d’un comandant”. De fet, Elías porta sempre el llibre a sobre i de tant en tant, abans de començar a assajar, en llegeix paràgrafs als seus alumnes. “És l’obra magna d’Antonio Gades”, explica Mayte Chico després d’una classe de dues hores amb les noies, “A Fuenteovejuna hi és tot, el món de Gades, la seva dansa i totes les danses d’Espanya. És especial per això, perquè és un viatge complet de nord a sud, d’est a oest”, comenta des de l’admiració i el respecte profund.

Mayte Chico ensenyant la coreografia a les noies del Conservatori Professional de Dansa de l'Institut del Teatre | Foto: Clàudia Rius

Mayte Chico ensenyant la coreografia a les noies del Conservatori Professional de Dansa de l’Institut del Teatre | Foto: Clàudia Rius

De moment, els que van de nord de sud i d’est a oest són els integrants de la companyia Antonio Gades. A Barcelona interpreten Carmen del 30 de març fins al 10 d’abril al Teatre Victòria, i Fuenteovejuna del 13 al 24 d’abril al mateix espai. Qui sap si d’aquí uns anys, dins de la mateixa companyia, hi trobarem alguns dels alumnes del Conservatori Professional de Dansa que ara, al final de les classes magistrals de Mayte Chico i Elías Morales, ballen la peça de dalt a baix entremig de somriures, faldilles negres i sabates de ballar flamenc.