Un festival Grec per a tothom

28.05.2014

Ara que estem irremeiablement abocats a la individualitat i defugim,-o això sembla-, les experiències col·lectives, arriba el Grec per sacsejar-nos a tots. ““Estem preparant un festival obert, que provoqui sensacions i estimuli la curiositat. Volem que siguin els espectadors qui completin els espectacles” va assegurar el seu director Ramon Simó. Un objectiu que començarà amb M.U.R.S, el muntatge inaugural de La Fura dels Baus, on el públic podrà interactuar lliurement a través d’una aplicació mòbil.

La Fura dels Baus obrirà el Grec amb M.U.R.S

El primer smartshow de la història donarà el tret de sortida a un festival que, a més, ve carregat  de novetats: el nombre d’espectacles puja de 67 a 79, 35 dels quals són coproduccions del Grec. El festival també incrementa l’oferta de música, dansa i circ amb la voluntat de ser, finalment, un espai multidisplinari. A més, tot i que l’epicentre seguirà sent a Montjuïc, el Grec tindrà presència a 35 espais diferents de tota la ciutat com la Capella del MACBA o el Museu Marítim.

També es manté l’aposta pels espectacles difícils d’etiquetar, com la barreja de dansa i teatre de la companyia belga Peeping Tom que estrenarà Vader (Pare), una peça sobre pares, mares i fills o tauberbach, del mestre Alain Platel. Els coreans Sadari Movement Laboratory presentaran una versió força innovadora de Les criades, de Jean Genet, que barreja teatre físic i videomapping. A més, es podran veure els muntatges de Roger Bernat, l’Agrupació Sr.Serrano i fins i tot un cicle multidisciplinari de propostes arriscades i innovadores comissariat per l’Antic Teatre. Tampoc faltaran espectacles de caràcter polític com Le capital, una comèdia de Sylvain Creuzevault sobre l’obra més coneguda de Karl Marx que, segons el seu director, serà “l’espectacle més divertit del món”. O Nadia, un monòleg de teatre documental protagonitzat per l’afganesa Nadia Ghulam, que, després de patir greus ferides en un bombardeig, va haver de fer-se passar per un noi per mantenir la seva família.

La joia de la corona, però, és sens dubte The fountainhead (La deu) del director holandès Ivo van Hove. Després de causar sensació l’any passat amb la fantàstica Tragèdies romanes, la companyia Toneelgroep d’Amsterdam torna amb aquesta adaptació del bestseller d’Ayn Rand. I ho fa gairebé quinze dies abans de l’estrena al Festival d’Avinyó. Cheek by Jowl, encapçalats per Declan Donnellan, adaptaran Ubu Roi, d’Alfred Jarry; una obra que va canviar la manera de fer teatre.

El cineasta Agustí Villaronga també és un dels protagonistes indiscutibles d’aquest Grec. El director de Pa negre dirigirà a Blanca Portillo a El testamento de María, una audaç revisió de la figura de la mare de Jesús. Julio Manrique torna a submergir-se en el món del britànic Patrick Marber i presentarà La partida, un text que utilitza una partida de pòquer per parlar de temes que van més enllà del joc. Per la seva banda Sergi Belbel, que actualment està triomfant al Teatre Lliure amb Els dies feliços, dirigirà a Sílvia Bel, Carles Martínez i Míriam Alamany en l’adaptació de Vells temps, de Harold Pinter, un text sobre la memòria i la fragilitat de les relacions humanes. Xicu Masó presentarà El bon lladre (Conor McPherson), una road movie cap a l’infern en la qual els conceptes del bé i del mal són expulsats sense miraments. També podrem veure Nerium Park, el nou espectacle de Josep Maria Miró, i Mata’m, una obra escrita i dirigida per Manel Dueso que ens convida a reflexionar sobre els nostres anhels i expectatives. Per acabar, Carme Portaceli dirigirà Krum, una tragicomèdia del dramaturg israelià Hanoch Levin protagonitzada per Pere Arquillué.

Roger Casamajor i Alba Pujol a Nerium Park de Josep M. Miró

Com a la passada edició, durant tot el mes de juny tindrà lloc a les Biblioteques de Barcelona el cicle de xerrades ‘No t’ho perdis’, on Ramon Simó explicarà detalls de la programació. Pels que vulguin aprofudir una mica més, el Taller d’espectadors d’Agost Produccions donarà eines als espectadors per entendre millor els muntatges i, a més, escoltar de boca dels creadors, els secrets de l’escena. Una magnífica oportunitat per conèixer el món de les arts escèniques des de dins i viure el festival en primera persona.

Els imprescindibles de Núvol: 

The Fountainhead: L’adaptació del bestseller d’Ayn Rand és potser, l’espectacle més esperat del Festival Grec. Després de l’esplèndida marató shakespeareana de l’any passat a Núvol assistiriem a qualsevol espectacle d’Ivo van Hove amb els ulls tancats.

Les criades: Sadari Movement Laboratory són una companyia de teatre físic entestada a assajar nous llenguatges teatrals. Do Wan Im, el director de la proposta, agafa l’obra més coneguda de Jean Genet i hi afegeix un altre personatge: l’armari. Una peça del mobiliari que esdevé un espai psicològic compartit entre minyones i mestresses.

Sun: Un espectacle creat pell ballarí i coreògraf Hofesh Shechter que reflexiona sobre la cruesa de la perfecció. Shechter és, sens dubte, un dels artistes més fascinants de l’escena actual, un imprescindible pels amants de la dansa.

Vader: Si sou dels que encara recordeu el 32 rue Vandenbrandem de fa tres anys, no us perdeu aquest trípic de dansa i teatre sobre pares i fills de la mà dels Peeping Tom.

Ubu Roi: L’any 1896 Alfred Jarry va provocar un gran impacte amb el retrat salvtge d’un tirà cruel amb una ambició sense límits. Ara, el director britànic Declan Donnellan ha optat per situar l’acció en un entorn més domèstic, un sopar burgès. Els que l’han vist diuen que es tracta un espectacle revolucionari que marca un abans i un després en la carrera de Donnellan.

El testamento de María: Un monòleg de l’irlandès Colm Tóibín que revisita la figura de Maria, la mare de Jesús, i se la presenta com una dona de pagès amb un fill que li ha estat arrabassat per una decisió divina incomprensible. Un muntatge íntim,-es representarà a la capella del MACBA-, que ens permetrà tornar a gaudir del talent de Blanca Portillo.

Colm Tóibín

Vells temps: Ha passat de debò o és un record que, de tan real, ha acabat suplantant la realitat? es pregunten els preguntes d’aquesta obra del Premi Nobel Harold Pinter. Sergi Belbel dirigeix a Sílvia Bel, Míriam Alamany i Carles Martínez en una peça que explora els laberints de la memòria i la fragilitat de les relacions humanes.

La partida: Ramon Madaula, Joan Carreras, Marc Rodríguez, Andreu Benito, Oriol Vila i Andrew Tarbet seran els protagonistes d’aquesta comèdia de Patrick Marber dirigida per Julio Manrique. Una partida de pòquer que posa en escena un joc de cartes i testosterona.

A House in Asia: L’Agrupació Senyor Serrano són un col·lectiu compromès amb els nous llenguatges escènics i l’experimentació. A House in Asia presenten un western on la realitat i les seves còpies es mesclen per dibuixar un retrat de la dècada posterior a l’11-S.

Viatge en el temps 7080/Abans de morir-Segona història/El llac dels cignes: Txaikovski i el break dance es donen la mà en un espectacle que barreja dansa contemporània i hip-hop. Un muntatge que, sense cap mena de dubte, captarà l’atenció del públic més jove.