Teixir, tramar i ballar

9.05.2019

Del 9 al 12 de maig a la sala MAC del Mercat de les Flors s’hi presentarà Trama, un espectacle de l’artista i resident del Mercat Roser López Espinosa. Amb 5 ballarines i ballarins sobre l’escenari, que faran un treball físic excepcional i estaran acompanyats d’una música “feta a partir de cordes”,  López Espinosa reflexiona sobre les relacions grupals, que acabaran duent-la a una reflexió gairebé política.

‘Trama’, un espectacle de Roser López Espinosa. | Foto: Alex Salcedo.

En italià, els conceptes “afinar” i “tramar” es troben recollits en una sola paraula, accordare. Això és, precisament, el que López Espinosa pretén fer amb aquest espectacle: reflexionar sobre com les diferents singularitats que conformen un grup es posen d’acord i intenten afinar. Un teixit social, però, mai és uniforme i no sempre s’aconsegueix una entesa. L’acció de Trama, per tant, estarà impregnada d’aquesta manera de ser dels grups, fluctuant i plena de divergències.

L’artesania serà l’altra idea que estarà present al llarg de tot l’espectacle. Afinar i tramar, d’acord amb López Espinosa, estan molt relacionats amb les accions manuals. La meticulositat, la paciència i la cura amb què es realitzen aquestes activitats també juga, o com a mínim hauria de jugar, un paper clau en les relacions grupals, i és d’aquí d’on neix la reflexió política de l’espectacle; la importància de les cures. “Passar d’una acció senzilla com donar la mà a sostenir l’altre encara que per a tu suposi un gran esforç, té un contingut gairebé polític”, explicava López Espinosa.

Per explicar i reflexionar sobre tots aquests conceptes López Espinosa ha decidit crear un espectacle que considera “relativament petit” en comparació amb els darrers que ha fet. Seran els ballarins Nora Baylach, Roberto Provenzano, Magí Serra, Anamaria Klajnscek i Noé Ferey els encarregats de dur-lo a la pràctica. Començant per una acció tan simple com donar-se les mans, aquest 5 cossos aniran traçant un nus mitjançant diferents maneres d’entrellaçar-se, i a través del moviment acabaran formant un cos únic, que anirà trencant-se i refent-se. Tot i això, aquest cos únic no restarà protagonisme a les singularitats. López Espinosa ha reconegut que “els 5 artistes tenen singularitats molt fortes i destreses diferents” i tindran espai per expressar-se i demostrar l’heterogeneïtat del grup. I és que aquesta coreògrafa defensa els punts d’entesa com a valor afegit de qualsevol grup; “no ens posem d’acord només perquè el grup és homogeni, sinó perquè hi ha veus diferents que es posen d’acord”, ha explicat. Aquests espais, però, no són sinònim d’improvisació, perquè aquesta és una peça amb “molta partitura i molt traçat”, ha assegurat.

A Trama hi podrem veure tant “treballs de gest i detall com acrobàcies”, i tot es durà a terme en un espai escènic que López Espinosa ha definit com a “singular”. “No hi haurà objectes”, ha assegurat, “però l’espai beu d’aquesta idea de teixir i de tramar”. El que tampoc no hi trobarem serà un text, ja que com bé ha recordat Àngels Margarit, directora del Mercat de les Flors, “l’acció en si mateixa té dramatúrgia”. La música, però, sí que hi serà present. Marck Drillich, amb qui López Espinosa ja havia treballat en diverses ocasions, ha creat una acústica que es basa en les cordes, que seran tant vocals com acústiques i elèctriques.

Trama és un espectacle que Roser López Espinosa ha creat i durà a terme amb un equip format principalment per dones. Ella diu que, malgrat ser-ne conscient, això “ha passat de manera orgànica”. Al que sí que ha donat importància, però, és al fet que amb la majoria de membres de l’equip i amb els ballarins ja hi havia treballat en altres ocasions. “Amb el temps intento crear complicitats que perdurin”, ha assegurat, i més tard ha dit que “compartir temps i vivències ens fa anar més lluny”. Sembla, doncs, que  López Espinosa ha pogut tramar i teixir relacions amb el seu equip, i per fer-ho deu haver utilitzat el treball de cures del que ens parlava.