Teatre de premi

5.04.2018

El Premi BBVA de Teatre 2018 enfila la seva recta final amb l’inici de la representació de les sis obres finalistes a teatres de tot Catalunya. El dissabte 7 d’abril es representarà la primera de les sis obres que participen al concurs. A Núvol hem parlat de totes elles.

Les cotilles i la roba interior són el vestuari de ‘Barbes de Balena’, d’Anna Maria Ricart.

Aquest dissabte 7 d’abril la companyia Els Pirates Teatre donarà el tret de sortida del premi amb Barbes de balena, obra de la dramaturga Anna Maria Ricart, al Teatre Principal de Valls. L’obra fa un recorregut per la vida de la doctora Dolors Aleu i Riera, la primera dona llicenciada en medicina a Catalunya i a l’estat espanyol. A partir de la seva mirada, es podrà veure que no ho va tenir gens fàcil per exercir una professió aleshores vetada a les dones. A l’article de Núvol Elogi de les pioneres, Oriol Osan explica que “Barbes de balena és una delicada peça d’orfebreria, un petit gran mosaic multidisciplinari (text, música, cant, dansa). Aquesta biografia serveix com a trampolí per endinsar-se en l’odissea de les pioneres i torna a posar en safata la situació de la dona avui en dia”.

Elena Martín i Max Grosse són la parella protagonista a ‘Wohnwagen’

L’endemà, el 8 d’abril, Wohnwagen, del Col·lectiu VVAA, es representarà a l’Espai Ter de Torroella de Montgrí. Viure o arriscar-se? Aquests dos conceptes són l’arrel del conflicte entre la parella protagonista, l’Emma i l’Anton. Oriol Osan també parla d’aquesta obra en un article a Núvol, on diu el següent: “Inspirats per la pel·lícula Revolutionary Road, Rémi Pradère i Max Grosse van idear Wohnwagen, una rulot en alemany, com a símbol de les parelles en transició. Una metàfora de les relacions a distància del segle XXI”.

Un moment de ‘Not a moment too soon’. © Yoana Miguel

La tercera obra finalista que s’interpretarà és Not a moment too soon, de Thorus Arts, a l’Auditori Teatre de Calldetenes el 14 d’abril. El títol de la peça parteix d’una revelació de Merce Cunningham davant del mirall. La frase emana la influència del pensament budista i revela com la seva vinculació amb aquesta visió filosòfica deixa emprenta en la dansa contemporània internacional. Oriol Puig Taulé, a l’article Merce Cunningham segons Trevor Carlson, parla amb el director executiu de la compayia, Trevor Carlson, i el creador de l’obra, Ferran Carvajal, que comenta que el fil conductor “són les entrevistes i la investigació que hem fet amb el Trevor, per això la idea d’entrevista com a metàfora està present en tota la peça”. Ester Guntín va veure l’espectacle a la seva estrena al Mercat de les Flors i en va parlar en aquest article.

La companyia Obskené presenta ‘Alpenstock’ al Tantarantana. Fotografia d’Aitor Rodero.

Alpenstock, de la companyia Obskené, es representarà el 20 d’abril al Teatre Ateneu de Tàrrega. Es tracta d’una comèdia boja i absurda amb ingredients tan dispars com un piulet tirolès (un alpenstock), el psit-psit del lavabo o una verge de Nuremberg. És una peça incorrecta que amb humor assassí es revela com un retrat cru del nostre benestar occidental. “La farsa no resideix en el que diuen els personatges sinó en la realitat racista, patriarcal i clasicista que ens plantegen; segons Ricard Soler Mallol, director de la peça, se’n desprèn una forta ironia sobre la societat europea”, apunta Clara Moliné Xirgu a El cicló Obskené desferma l’humor negre.

Xavi Sáez i Greta Fernández protagonitzen ‘Amanda T’ a la Sala Atrium.

El divendres 27 d’abril es presentarà Amanda T, de la companyia Àlex Mañas i En Cursiva, al Foment de Martorell. Una història inspirada en els tràgics successos que va patir Amanda Todd, una jove canadenca que amb quinze anys va patir ciberbullying i es va suïcidar després d’anunciar els seus motius a la xarxa. Clàudia Rius, a l’article Amanda T, Greta F, descriu Amanda T com “una obra sòrdida, que no busca generar cap llàgrima ni fer sensacionalisme a partir d’un cas real”.

Vicky Luengo i Bruna Cusí en una escena de ‘Life Spoiler’. Fotografia de Roser Blanch

Finalment, el 28 d’abril, #Lifespoiler, de Flyhard Produccions, tancarà el cicle dels finalistes a l’Espai Rusiñol de Manlleu. Què passaria si sabéssim que el destí no existeix; que està tot determinat? Una aplicació que desvela el destí a set anys vista. Una primera cita de dues persones que saben que els espera una vida en comú. “Life Spoiler explica amb una sensibilitat especial, però alhora contundent, una història ambientada en el futur on no hi falta un toc de romanticisme i humor que et fa plantejar moltes coses. També amb un rerefons de crítica a una societat sense rumb”, diu David Bueno a l’article El destí de la Flyhard.

 

A la gala final, que tindrà lloc el dilluns 14 de maig a L’Atlàntida de Vic, es coneixerà l’obra guanyadora. Trobareu més informació de tots els espectacles a la pàgina del Premi BBVA de Teatre 2018.