#Som_RBLS: la rebel·lió del teatre per a joves

10.11.2017

Transgredint el manament ‘no apte per a joves’ que el panorama teatral català s’obstina a perpetuar, el Festival Rebel demostra que és possible fer teatre per a aquesta franja d’edat i aconseguir un èxit rotund en aquesta proposta. Així ho demostren les xifres d’entrades venudes i d’assistència als diferents tallers del festival, a menys de quinze dies d’engegar la seva primera edició que tindrà lloc a la Sala Beckett i al Centre Cívic Can Felipa del 16 al 19 de novembre.

RBLS és un festival de teatre per a joves

L’objectiu del festival és acostar el teatre als joves per fer-los sentir partícips d’un esdeveniment cultural i artístic ideat a la seva mida. Però voler fer créixer el públic jove no és una tasca fàcil i, per aquest motiu, el director de la Sala Beckett, Toni Casares, celebra que es generin iniciatives d’aquest tipus, que “enceten una línia valenta i rigorosa de teatre jove per a la ciutat”.

Un festival que no només està centrat en l’experiència teatral sinó en la seva reflexió. En aquesta direcció, per escalfar motors abans de la seva arrencada, el 15 de novembre es durà a terme la primera Trobada RBL Joves i Teatre, unes jornades de debat i reflexió entre joves i diferents agents culturals que generaran les sinergies necessàries per desenvolupar noves vies d’acció i de creació, fomentant, així, la participació activa del públic jove al teatre.

“La festa del teatre per a la gent jove”, tal com la defineix la seva directora artística Carme Tierz, s’inaugurarà el 16 de novembre amb l’espectacle Like si lloras, “una experiència que trenca totes les fronteres per sorprendre la gent jove, perquè s’oblidin de la idea de teatre passiu”, i que treballa amb nous formats que adhereixen les noves tecnologies dins el llenguatge teatral, incorporant el públic com un element més de l’espectacle.

‘Like si lloras’ inaugura el RBLS 2017

Una altra proposta suggeridora és el circuit de microteatre, organitzat pel festival Píndoles, que ofereix diferents peces per endinsar els joves en tres gèneres teatrals diferents: un thriller que ens situa a la fi del món, un drama que reflexiona sobre les migracions del Mediterrani i una comèdia protagonitzada per tres amigues que s’aventuren a descobrir un secret del passat. Segons David Barrera, membre de Píndoles, l’objectiu del microteatre és “sacsejar els joves, que ho visquin molt de prop per despertar-los la passió pel teatre”. Aquest muntatge de format reduït, es podrà veure a Can Felipa que, segons Olga Fusté, coordinadora d’Arts escèniques del centre cívic, dona “suport actiu i determinat a les propostes de risc que es fan a la ciutat”. En aquest mateix espai s’hi podrà veure una instal·lació escènica a mode de performance, que recorre el nostre sistema orgànic i social, ideada per Sachiko Fullita. I també acollirà En resistència, una creació comunitària coordinada per Marta Galán, que ha treballat amb un grup de set adolescents per desenvolupar un espectacle amb esperit contestatari que “a través del teatre, pretén trobar resistències a coses del seu dia a dia”. Possibles formes de dissidència social, estètica i política que són el resultat d’un dels eixos fonamentals de Can Felipa: “que hi hagi contaminació, que la cultura impregni el territori i el territori impregni la cultura […] som cultura de proximitat i ens devem al territori”, defensa Fusté. Les veus de la joventut del barri, doncs, a escena.

‘iMe’ és una còmedia que parla sobre l’omnipresència de les xarxes socials en la nostra vida

El plat fort del festival s’espera el dissabte 18 de novembre amb un ampli ventall d’activitats, tallers i jocs preparats. Paral·lelament, s’ha programat la comèdia iMe de la Cia Dara, una història de ciència ficció que ens planteja què passaria si desaparegués internet, per reflexionar sobre la dependència, cada cop més gran, que tenim vers la tecnologia. A més a més, l’espectacle final de festa, Assajar és de covards, nascut al Teatre Tantarantana, oferirà un espai de participació directa del públic en els assajos d’unes peces ideades dues hores abans de l’inici d’aquesta experiència original i estimuladora. “Assajar és un corral on hi passa de tot […] a l’involucrar-s’hi, els joves s’introdueixen al teatre des d’una altra perspectiva”, apunta Blanca G. Lladó, una de les actrius que participen en aquest projecte.

Però els més petits de casa també tenen cabuda al festival RBLS i, per aquest motiu, s’ha programat la Tragicomedia de don Cristóbal y la señá Rosita, de Federico García Lorca, escenificada per la Cia L’excèntrica; un espectacle que combina les titelles, la música, i el món poètic lorquià i que, un cop acabada la funció, el públic podrà descobrir-ne els secrets, en petits tallers destinats als futurs petits artistes.