Manresa, capital del llibre infantil i juvenil

20.05.2018

Aquest dissabte dia 19 de maig es donava per finalitzada la desena setmana del llibre infantil i juvenil de Manresa, que ha tornat amb ganes i força després de 9 anys en stand-by. L’esdeveniment s’ha reprès gràcies a la capitalitat cultural i ha acollit tota mena d’actes: presentacions, xerrades, narracions de contes i exposicions per a totes les edats.

Imatge de ‘Trenfugiados’

La setmana ha conclòs amb una festa de comiat al pati del Kursaal on es convidava als infants i les seves famílies a escriure una història i confeccionar, d’aquesta manera, el ‘Llibre gegant de la comarca’.

D’entre la vintena d’actes, voldria destacar dues exposicions que van tenir lloc a dues biblioteques de Manresa, i que es podran veure encara fins el dia 31 de maig.

La primera porta el títol de “Visca la revolució”, Tria de llibres amb personatges que volen canviar el món i s’exhibeix a la Biblioteca del Casino. Només entrar, el test del bon revolucionari et dóna la benvinguda a l’univers dels defensors dels drets de les persones. Molts són els contes que inviten als més petits (i no tan petits) a trencar fronteres i a ser simplement ciutadans del món, com per exemple Trenfugiados (Ed. Fragatina), escrit per José Campanari i il·lustrat per Evelyn Daviddi, que tracta la situació actual dels refugiats des del punt de vista innocent dels nens; o Nelson Mandela (Juventut), escrit i il·lustrat per Kadir Nelson, que narra la història de Mandela en format de conte infantil. També hi ha una secció especial per als New Young Adults, amb llibres que aborden temes com l’amor, la sexualitat, el bullying, etc.

La segona exposició té lloc a la Biblioteca Ateneu Les Bases i es titula “El bosc dels contes”, tria de llibres no sexistes. Consisteix en una petita col·lecció de contes infantils sobre princeses que es rebel·len contra el seu destí, herois porucs, dracs i llops cansats de ser els dolents del conte. L’espai que la biblioteca ha habilitat per a l’exposició està ple d’il·lustracions de Joan Turu que reivindiquen i potencien la igualtat de gènere.

Eugenia González ha presentat ‘Lectorant’ a Manresa

A més a més, entre altres activitats, el dilluns 14 Eugènia González va presentar un monòleg que fusionava la literatura i les arts escèniques: Lectorant. Un espectacle sobre com la lectura ens transforma”. González ens recordava com construïm la nostra realitat amb les paraules que utilitzem i com, de la mateixa manera, construïm el nostre vocabulari amb els llibres i els contes que llegim. “La literatura, quina meravella. La lectura, quina passió”. També criticava la pressió per estar connectats a tothora i explicava com l’ús d’Internet modifica les nostres connexions neuronals. Definitivament, hem de tornar a connectar amb la realitat, la vertadera.

El divendres 18, la mestra especialista en Educació emocional Eva Martínez va fer una xerrada a la Biblioteca del Casino sobre la importància de l’educació i la intel·ligència emocional. La trobada va girar al voltant del seu llibre, Sota la pell del llop: Acompanyar les emocions amb els contes (Ed. Graó). Martínez sosté que els contes connecten emocionalment amb els nens, perquè humanitzen tot allò que senten, fins i tot les emocions que, a ulls de la societat, s’haurien de reprimir, com l’agressivitat, la ràbia, la por o la tristesa. Quantes vegades es pot parlar obertament sobre la venjança? Però és precisament a través de la fantasia que els nens poden aprendre a gestionar aquestes emocions.

A més a més de reivindicar la legitimitat de totes les emocions i la necessitat d’aprendre a gestionar-les, Eva Martínez posava de cap per avall els contes de tota la vida. D’aquesta manera, per exemple, descobríem una versió de la Caputxeta (encara no era de color vermell) que va circular a la França del segle XIX, on lluny de narrar la història d’una nena ingènua i bondadosa que va a visitar la seva àvia, ens trobem amb una Caputxeta perspicaç i agressiva (Alerta! No confonguem agressiva amb violenta). O el cas de la Blancaneus, la dolça i confiada Blancaneus de la versió ensucrada de Disney, que resulta ser una noia tan vanitosa com la seva mare, que no només no necessita el petó del príncep per despertar-se, sinó que és ella mateixa la que mata la mare.