S’escriu massa avui en dia?

13.06.2018

Aquesta és la pregunta que es fa un dels protagonistes de Sis autors a la recerca de personatge, una de les obres de microteatre que es podran veure aquest cap de setmana a la segona edició del Festival Mikro del Teatre Akadèmia. I és que en aquesta obra l’autor Ramon Pardina explora un món hipotètic en el qual hi ha més escriptors que personatges de ficció i, al revés de l’obra de Pirandello, són els mateixos autors els qui han de rabejar-se per buscar personatges que es dignin a participar en les seves creacions. Per això els personatges els reuneixen de sis en sis en una sala obscura i els sotmeten a tota mena de proves i humiliacions per escollir-ne el millor. Com es diu en un altre fragment de l’obra, “hem estat escrivint per sobre de les nostres possibilitats”, diagnòstic que no poca gent comparteix i que sovint és objecte de polèmica. En aquest cas, també de reflexió en clau d’humor.

‘Sis autors a la recerca de personatge’, de Ramon Pardina, es veurà al Festival de Mikro Teatre.

No sabem si, en general, hi ha massa ficció (o això depèn de l’opinió de cadascú), però el Festival Mikro ens serveix a partir d’aquest dijous un assortiment força complet de microteatre contemporani amb obres com Con dientes y uñas yo me defiendo, un microcabaret de Marc Domingo, Moonlight Blues, un text de Marc Egea dirigit per un dels grans especialistes del gènere microteatral, en Marc Torrecillas, Espècies Desprotegides, un text d’Alma Alonso sobre la precarietat econòmica amb interpretació de David Bagés entre d’altres, o Jocs perillosos, una obra escrita, dirigida i interpretada per Lara Díez, més coneguda per les seves imitacions al programa Polònia (Inés Arrimadas i l’ara menys present Anna Gabriel, la trobem a faltar!) però que destaca també per una prolífica i interessant activitat en l’àmbit teatral, en aquest cas en una obra plena de girs argumentals.

I aquesta és, precisament, una de les característiques del gènere, els girs de l’argument, sovint esperonats per la impossibilitat de fer canvis d’escenari o la presència d’un número limitat d’actors (els beneficis normalment no són precisament abundants i, segons moltes companyies, com menys a repartir més fàcil és que aixecar l’obra esdevingui rendible), afegida a la unitat d’acció, la brevetat de temps, l’economia de mitjans i elements escènics i uns diàlegs enginyosos que sovint passen per davant de l’acció. En definitiva, allò que diuen que les dificultats esmolen l’enginy (tot i que segur que les companyies preferirien esmolar l’enginy per iniciativa pròpia i no per una realitat imposada).

‘Jocs perillosos’ de Lara Díez es podrà veure al Festival Mikro Teatre a l’Akadèmia.

Però aquests trets no són els únics. Si per alguna cosa destaca el Festival, és per l’aposta per la diversitat de gèneres, veus, tècniques i procedències dels artistes, ja que el seu objectiu és donar visibilitat i espai a nous talents. Tal com va quedar demostrat aquest cap de setmana amb el Festival Píndoles, el microteatre està de moda i té el seu públic (sobretot quan se’n fa una tria acurada i s’aplega en format festival, de manera l’espectador pugui complementar l’experiència amb diverses obres), i no sembla que a hores d’ara sobrin autors com a l’obra de Pardina, sinó que la tendència és que vagi en augment. Potser és veritat que s’escriu massa (com dèiem, segons l’opinió de cadascú), però diríem que el microteatre encara té marge de creixement. Si se’n té cura i es fa bé, com ha passat amb altres gèneres considerats menors, és un gènere a reivindicar.

Per cert, un dels al·licients pels participants del Festival Mikro és que la companyia triada pel jurat tindrà espai a la programació de l’any vinent. Així que el Festival ben bé es podria dir Dotze autors a la recerca de temporada. Esperem que serveixi, doncs, perquè s’escrigui més, i millor.

‘Hola ¿Fumo?’, peça de microteatre que es representarà al Teatre Akadèmia.

 

Per a més informació sobre el Festival Mikro podeu consultar el web del Teatre Akadèmia.