Schubertíada per a tothom

8.03.2018

Els aficionats al Lied i a la música de cambra sabeu que la cita estiuenca és a Vilabertran i que tot just passada la Mare de Déu d’Agost comença la música a la Canònica. Aquest any, per 26a vegada, tornarà a ser així, però la benèfica influència de Schubert s’estendrà també per tota la comarca i més enllà. Hi haurà Schubertíada per a tothom, ja veureu:

Si us agraden els recitals amb programes clàssics, i comencem així a parlar de la programació a Vilabertran, posem per cas una primera part amb Schubert i una segona amb Schumann, us interessarà el recital d’Anna Lucia Richter amb Gerold Huber; si vau escoltar la soprano fa dos estius, no us la voldreu perdre. Com tampoc us perdreu el recital de Christoph Prégardien i Julius Drake, amb Schubert i Mahler. I què hi ha més meravellosament clàssic que La bella molinera? Ens la cantarà el jove baríton Andrè Schuen, acompanyat per Daniel Heide.

Si us estimeu més els recitals amb programes molt variats, us en puc recomanar especialment dos. Mojca Erdmann i Gerold Huber han preparat un programa amb set compositors, des de Mozart fins al nostre contemporani Rihm; Strauss és el protagonista que dialoga amb tota la resta. Per la seva banda, Natalia Labourdette i el guitarrista Javier García Verdugo han programat nou compositors (el més antic i el més recent separat per cinc-cents anys), cinc llengües i dos continents.

Si sou molt de mezzosopranos, el cert és que només n’hi ha dues, però això sí, quines dues, i amb quins pianistes! Sarah Connolly i Malcolm Martineau, habituals els darrers anys, i Bernarda Fink i Roger Vignoles, que tornen a la Schubertíada després de molt de temps.

Si us entusiasmen els Wesendonck-Lieder, esteu d’enhorabona, perquè els podreu sentir dos cops amb dos dies de diferència. La segona vegada serà a la manera clàssica, és a dir, cantats per una dona, la soprano Lise Davidsen, acompanyada per James Baillieu; la primera serà la versió atípica, perquè els cantarà el baríton Matthias Goerne, acompanyat per Alexander Schmalcz. Una bona oportunita per escoltar una obra tan coneguda en una veu diferent.

Si us agrada descobrir artistes (i dir uns anys després “jo hi era”), fins aquí ja haureu anotat alguns noms, però aturem-nos en alguns de molt joves: la soprano Katharina Konradi, que inaugurarà la Schubertíada a Vilabertran acompanyada per Wolfram Rieger, i els duos formats per Mireia Tarragó i Marina Pelfort i Francesc Ortega i Victoria Guerrero. Tots quatre es presentaran també de la mà del mestre Rieger, perquè són els alumnes del darrer curs de Lied a Barcelona que ha triat per a la primera Acadèmia a Vilabertran, un curs intensiu que es tancarà amb un concert a l’església de la Canònica.

Si esteu trobant a faltar la música de cambra entre tant de Lied, ja hi arribem. Enguany, Schubert recupera el protagonisme que va cedir l’any passat a Beethoven. Podrem escoltar-ne el Quintet “La truita”, amb el Dalia Quartet, Iván Martín i Ander Perrino; l’Octet, D. 803, amb el Cosmo Quartet & friends; el Trio n. 2 amb el Trio VibrArt i la Sonata D. 959 amb Igor Levit.

Si us agraden les obres musicals teatrals, el vostre concert és el del Quartet Casals, perquè interpretaran una obra única en aquest sentit: Les set últimes paraules de Crist a la creu, de Joseph Haydn.

Si preferiu posar-vos en situació abans d’anar al concert, no us perdeu les cinc conferències programades: Joan Grimalt parlarà de Pfitzner, un compositor polèmic, i no tant per la seva música; Antoni Colomer, company nuvolaire, ho farà sobre algú tan conegut com Sibelius, poc conegut en canvi com a compositor de cançons; el poeta Miquel Desclot ens parlarà d’un altre poeta, Wilhelm Müller, que va escriure els poemes de La bella molinera; Miguel Ángel Marín, expert en l’obra de Schubert, ens descobrirà els secrets de les seves darreres sonates, i Juan Carlos Calderon ens parlarà de la micro-òpera sacra que va escriure Haydn.

Si doneu gairebé tanta importància a les pedres venerables com a la música, no us conformeu amb les de la Canònica de Santa Maria. Us espera el romànic dels monestirs de Sant Quirze de Colera i Sant Andreu de Sureda, el gòtic de la basílica de Santa Maria de Castelló d’Empúries i les sofertes pedres de l’Auditori dels Caputxins de Figueres, que acolliran en total sis concerts. Paro atenció especialment al de Castelló, perquè no passa cada dia que l’orgue de l’església soni en concert; Pau Riuró hi interpretarà obres de Schubert, Bach, Mendelssohn, Schumann i Brahms.

Si voleu assistir al naixement d’una Schubertíada, penseu a fer una escapada a Euskadi al juliol. L’església romànica de Tuesta i la de Batxikabo, amb el seu doble retaule barroc (totes dues al municipi de Valdegovía/Gaubea), acolliran els quatre primers concerts d’aquesta nova iniciativa. La inaugurarà Katharina Konradi, amb Roland Vieweg, i hi actuaran també Asier Polo, Iván Martín i el Quartet Casals.

Si trobeu a faltar la Schubertíada a l’hivern, tingueu present que a l’octubre començarà a l’Auditori la segona temporada del projecte Schubert Lied a Barcelona, amb quatre recitals que novament presentaran quatre veus emergents; els duos seran Maria Seidler i Malcolm Martineau, Manuel Walser i Alexander Fleischer, Eduard Mas i Marta Puig i Ludwig Mittelhammer i Jonathan Ware.

Si ajunteu totes les peces del trencaclosques tindreu al davant els trenta concerts de la temporada 2018-19 de la Schubertíada. Molt per triar, oi?