Sant Jordi, Sant Joan, i d’aquí a dos dies… Grec!

18.04.2018

Sembla que no, però no ens n’adonarem i d’aquí a res ja tindrem entre nosaltres el Grec, el festival d’estiu de Barcelona. Hem parlat amb Francesc Casadesús, el seu director artístic, que ens ha revelat algunes de les claus d’aquesta edició. La volta al món segueix en el seu trajecte cap a l’est, i aquest any ens visitaran espectacles vinguts de l’Orient. Però no només això: el Grec vol potenciar el talent escènic de la ciutat de Barcelona, per tant augmenta les seves coproduccions en espectacles de creació. I fa créixer les seves relacions amb altres festivals. I presenta una programació internacional basada en les tendències que mouen la creació escènica de l’actualitat, com ara el feminisme i el teatre documental. Som-hi.

El teatre Grec de Barcelona, a la muntanya de Montjuïc.

Si a l’edició de l’any passat Casadesús prenia el relleu de l’anterior director, Ramon Simó, no va tenir tant de temps de preparar la programació i havia de complir amb alguns espectacles ja aparaulats, en aquesta el director ha pogut aprofundir més en el seu relat. “Espero que la programació d’aquest any reflecteixi l’estat de la creació escènica a Barcelona”, ens explica Casadesús per telèfon. I com a mostra, quatre botons: al Grec 2018 podrem veure Kingdom, la nova producció de l’Agrupación Señor SerranoLa plaza, el nou muntatge d’El Conde de Torrefiel (que s’haurà estrenat prèviament al Kunstenfestivaldesarts de Brussel·les); Falsestuff. La muerte de las musas, de Nao Albet i Marcel Borràs; la nova producció de la companyia Baró d’Evel, que fa quatre dies acaba d’enlluernar (altre cop) el públic del Mercat de les Flors amb l’espectacle Bèsties; o Impulso, el nou espectacle de Rocío Molina amb Sílvia Pérez Cruz, del qual ja vam poder veure un tastet al darrer Temporada Alta. Casadesús ho té molt clar: en aquesta edició s’ha disposat de més pressupost, per tant això ha fet possible recolzar més el talent local. El director també se sent especialment satisfet del nou programa de públics, que s’anunciarà ben aviat.

Pel que fa a les relacions i col·laboracions amb altres festivals, ja s’ha anunciat que el Grec portarà, juntament amb el Sònar, el músic japonès Ryuichi Sakamoto en format duet amb l’alemany Alva Noto; i emmarcat dins del Festival Internacional de Jazz de Barcelona, el guitarrista Pat Metheny. A L’Auditori arribarà la Needcompany, capitanejada pel belga Jan Lauwers, amb l’espectacle Concert by a Band Facing the Wrong Way, que serà la cirereta del cicle Escenes, per on aquest any han passat noms com Sònia Gómez, Albert Quesada, Joana Gomila o Lali Ayguadé. Amb el Sismògraf d’Olot, que comença aquest dijous, el Grec ha coproduït Cuculand Souvenir, de Roberto Olivan, una fusió de dansa contemporània i circ.

Albet i Borràs presentaran ‘Falsestuff. La muerte de las musas’, una coproducció del Grec i el TNC.

Pel que fa als espectacles provinents de l’est, Casadesús vol deixar-ho clar: “No fem un festival sobre Àsia, sinó que volem establir un diàleg entre Orient i Occident”. Per aquest motiu, alguns dels espectacles que podrem veure aquest any venen de països com ara l’Índia, Taiwan, Corea del Sud, Singapur o Hong Kong. La programació internacional que veurem al Grec, segueix Casadesús, vol ser un reflex dels temes que agiten la creació escènica a tot el món: el feminisme i el gènere, la sociologia i la política, el mateix llenguatge creatiu… El proper 4 de maig tindrà lloc la roda de premsa on es presentarà tota la programació del Grec d’enguany, i el mateix dia a la tarda Francesc Casadesús farà les seves recomanacions a aquells que hagin comprat l’abonament.

 

Podeu comprar l’abonament de quatre entrades per al Grec 2018 en aquest enllaç.