Poesia a Indilletres

7.06.2018

El cap de setmana passat es va celebrar a la Bisbal de l’Empordà la 1a edició de la Fira del Llibre INDILLETRES, amb èxit de públic i vendes tot i les inclemències meteorològiques que van fer que diumenge a la tarda les parades de vendes de llibre haguessin de recollir 3 hores abans del previst. Les activitats programades es van realitzar totes. Clàudia Roca hi va assitir i en fa aquesta crònica a Núvol.

Joan Daniel Bezsonof a la Fira Indilletres de la Bisbal d’Empordà | © Núria Iceta

El passat 3 de juny, sota el marc d’Indilletres —la primera Fira del Llibre de la Bisbal d’Empordà—, Àngela Clos i Àngel Carbonell van presentar a la tarda, a la Sala de Reunions de l’Ajuntament, els seus últims llibres que, si bé els dos tracten de poesia, les temàtiques que els caracteritzen són ben diverses. A causa d’un petit error de càlcul a l’hora d’organitzar les presentacions, els dos autors es van posar d’acord en dividir-se el temps que tenien perquè el públic pogués gaudir d’una presentació doble en el mateix espai.

En primer lloc, Àngela Clos va presentar la seva obra Les Passes pel Vidre, d’Edicions Tremendes. Un llibre que representa un camí molt personal i introspectiu que l’autora comença després d’un daltabaix que es tradueix amb cinc dies que va passar en coma i tres mesos d’amnèsia. Una sensació de fragilitat que és la que li posa nom a aquest llibre de poemes curts i senzills, però plens de significat. Si bé declara que el llibre va dirigit al seu “jo” desconegut, és a dir, aquell que li fa escriure els seus pensaments i records, també confessa que va dirigit a tot aquell que vulgui i se senti identificat dins dels seus versos. Versos on l’autora encara troba parts d’ella entre les paraules.“Més que la història que té el llibre en si, és millor llegir-lo i trobar-hi la teva pròpia història” va dir Clos, qui va llegir alguns dels seus poemes, entre els quals en va destacar un dedicat a l’àngel que la va salvar.

Per altra banda, Àngel Carbonell—juntament amb Andreu P. Mingorance— va presentar un altre llibre de poemes, en aquest cas de poesia homoeròtica grega antiga, titulat La Musa dels Nois, de l’editorial l’Art de la Memòria. Amb dibuixos d’Antoni Grau, aquest llibre és una edició bilingüe —català i grec clàssic— dels epigrames grecs que formen part de l’Antologia Palatina, una recopilació de poemes amorosos que han sigut adaptats a la mètrica catalana on l’autor volia que hi hagués un cert ritme i la gràcia de l’original traslladats a la llengua catalana per ser el màxim fidel possible, a més de buscar la comprensió del lector i mantenir l’estil original, creant un resultat molt agradable i estètic que s’ha pogut aconseguir gràcies a Mònica Miró, qui es va encarregar dels textos grecs originals.

“Considero que no hi havia prou poesia clàssica que tractés aquest tipus de sexualitat alternativa en català” va confessar Carbonell, qui va exposar el perquè d’aquest llibre. La preocupació de saber que aquesta part de la poesia clàssica és la més descuidada el va empènyer a editar aquest llibre de poemes, els quals podrien considerar-se com els haikus occidentals, al mateix temps que va incorporar els màxims valors de la poesia i una visió completa de l’erotisme i l’esteticisme que tenia el món grec. Per acabar, Carbonell també va llegir alguns d’aquests epigrames.

Tot i que les presentacions, actuacions i debats entre la Sala de Reunions de l’Ajuntament i la Sala de les Tines del Castell es van poder dur a terme sense cap problema, les parades de llibres a la Plaça del Castell van haver de retirar-se abans d’hora degut a les pluges.