Per a totes les Amandes T

10.01.2019

El TNC presenta el segon espectacle d’aquesta temporada inclòs al cicle de teatre per a joves. Després de Youth#4 de Didier Ruiz, aquesta setmana arriba a la Sala Tallers el muntatge Amanda T, amb dramatúrgia i direcció d’Àlex Mañas i protagonitzat per Laia Manzanares, Xavi Sáez i Isak Férriz. El TNC reestrena, de fet, aquest espectacle, que es va estrenar el 2016 a la Sala Atrium, protagonitzat llavors per Greta Fernández. Tot i que el TNC és un centre de producció, Xavier Pujolràs, coordinador de la programació, va veure Amanda T en el seu moment i va considerar que havia de poder veure’s al teatre nacional.

Laia Manzanares i Xavi Sáez protagonitzen ‘Amanda T’, a la Sala Tallers del TNC. © May Zircus

“Gràcies per apostar per nosaltres”, li va dir Àlex Mañas a Xavier Pujolràs. Però aquest no considera en absolut que programar Amanda T sigui apostar per un autor, sinó simplement creure en una de les veus més interessants del panorama actual de la dramatúrgia catalana. Aquesta es pot considerar, de fet, la tercera versió del muntatge. La primera es va estrenar a la Sala Atrium el novembre de 2016, protagonitzada per Greta Fernández i Xavi Sáez. L’abril del 2018 l’obra es va representar al Teatro Fernán Gómez de Madrid, amb Isak Férriz representant tots els papers masculins, i ara arriba al TNC amb Laia Manzanares com a protagonista. Àlex Mañas explicava, a la roda de premsa, que l’entrada de la nova actriu i la d’Alba Sáez com a ajudanta de direcció li han fet canviar el punt de vista de l’espectacle que, si bé manté el mateix esperit, ara fa més visible “la ferida” d’Amanda Todd. Aquesta és la història de la jove canadenca que va commocionar el món amb el seu suïcidi, del qual va explicar-ne els motius amb un vídeo a les xarxes. Víctima primer d’un acusador que li va fer ciberassetjament i xantatge amb una fotografia on ella apareixia nua, l’abús va passar del món virtual al físic, i els companys d’institut van acabar sent còmplices de tot plegat. Solitud, depressió, bullying i la culpabilitat de la societat sencera (inclosos els professors), són els ingredients d’una història amb final tràgic, que ja sabem des d’un bon començament. “Ara, dos anys i mig després de l’estrena, encara hi ha moltes coses que no entenc”, confessa Mañas.

Laia Manzanares explica que aquest projecte l’ha trasbalsat, i que tot just fa pocs dies van trobar, ella i el director, quina i com havia de ser “la ferida” d’Amanda. Aquesta història dona visibilitat a milers de casos que tenen lloc a tot el món, també a casa nostra, on les xarxes socials han permès multiplicar exponencialment les formes d’abús i assetjament, principalment dirigits a les noies joves. “És necessari que els adolescents entenguin que ells també poden ser còmplices d’aquest tipus de situacions”, continua l’actriu, que té clar que sovint tant aquells que assetgen com aquells que no fan res ho fan com a mecanisme de defensa pròpia. La incapacitat emocional que tenim, tots plegats, de gestionar els conflictes, és la que provoca tots els desastres. Isak Férriz, responsable també de les projeccions juntament amb Àlex Mañas, explica com aquest muntatge ha creat molts debats entre la companyia, i Xavi Sáez especifica que Amanda T no ofereix respostes, sinó que planteja moltes preguntes. Els dos actors alternaran funcions per representar els papers de tots els homes que apareixen a la història d’Amanda, i el director vol deixar clar que, si bé ha partit dels fets reals, ens trobem davant d’una faula, no pas de teatre documental.

L’espectacle, destinat al públic jove però no estrictament “juvenil”, ha exhaurit totes les entrades. Les funcions són matinals, destinades a instituts, i obertes al públic en general els caps de setmana (dissabte a les vuit del vespre i diumenge a les sis de la tarda). Xavier Pujolràs lamenta la prudència que va tenir el TNC en programar només dotze funcions de l’espectacle, així com expressa la impossibilitat d’ampliar les funcions, a causa de compromisos del teatre. Isak Férriz explica que es va quedar mut, quan va assistir a l’estrena d’Amanda T a la Sala Atrium, i Xavi Sáez defensa que l’espectacle no crea una reacció immediata en l’espectador, però que el farà reflexionar en els dies següents. “És un espectacle que fa mal”, conclou Pujolràs, “i això és bo”.