Música per trobar pau a Pedralbes

26.06.2019

Enmig del brogit de la ciutat, una aposta per la tranquil·litat, el recolliment i la meditació. És la que fa el Monestir de Santa Maria de Pedralbes amb L’hora màgica: els dimarts i els divendres de les 18 h a les 21 h, fins el 14 de setembre, el monestir obre les portes gratuïtament als visitants per visitar el Claustre. Una aposta que es complementa amb el cicle Vespres musicals, amb quatre concerts que se celebraran els dijous de juliol (dies 4, 11, 18 i 25) a les 21 h.

Monestir de Pedralbes

El primer concert porta per títol Takhit, que en àrab significa “llit” i que dona lloc a la formació musical més representativa de l’Orient Mitjà, des del Marroc fins a l’Iran, ja que històricament els músics tocaven asseguts en una plataforma o takhit. Emmarcat en aquesta tipologia de formació, el Monestir de Pedralbes acull el 4 de juliol la Newe Ensamble, que presentarà un recull de peces sufís, místiques i de meditació, així com peces relacionades amb la felicitat i l’alegria.

El dijous 11 de juliol s’hi celebra el  concert “De la tradició a la improvisació” Amb Ferran Savall a la guitarra i veu, Jordi Gaspar al contrabaix, Toni Pagès a la bateria i Txell Nedderman als teclats, aquest concert convida a viatjar per les sonoritats tradicionals de la Mediterrània, d’Occident cap a Orient i viceversa. Hi sentirem músiques tradicionals catalanes i de la Mediterrània, interpretades com un joc entre passat i present, amb el denominador comú de l’emoció que desprenen.

El 18 de juliol tindrà lloc el tercer concert del cicle, que portarà per títol “Laudemus virginem” i serà a càrrec de l’Schola Antiqua, dirigida per Juan Carlos Asensio. Aquesta formació dedicarà el programa del concert a la Mare de Déu. Així, amb la monodia i les primitives polifonies medievals, seguiran l’itinerari de vida d’aquesta figura, des de la nativitat fins a l’assumpció al cel i la posterior glorificació, amb un recorregut per les principals fonts del cant gregorià, enriquit amb obres monòdiques i polifòniques de manuscrits espanyols i catalans que pertanyen als períodes de l’ars antiqua i l’ars nova (s. XII-XIV), com ara el còdex de Las Huelgas o el Llibre vermell de Montserrat, de clara vocació mariana. Antífones, responsoris, seqüències, cànons, auques i motets pertanyents tant a la missa com a l’ofici diví, se succeiran aquí en un context peculiar, no litúrgic però sí revelador de la importància que la música va tenir en el culte diví en general i, en particular, en la devoció a la Mare de Déu.

El darrer concert del cicle arribarà l’últim dijous de juliol, el dia 25. El rapsode Enric Arquimbau i el pianista Emili Brugalla, sota la direcció escènica de Maria Pla, interpretaran Música callada de Frederic Mompou. A l’entorn màgic i encalmat del claustre de Pedralbes, la proposta és un passeig per un espai primigeni proper al silenci i a la “soledad sonora” a què feia referència San Juan de la Cruz i que tant va inspirar la Música callada de Frederic Mompou. En el món que ens envolta, tan sorollós, tan immediat, tan frenètic, aquesta passejada es presenta com una tabula rasa que permet retornar a l’origen de la paraula i del so, lligat a les ressonàncies de les antigues campanes. I és que, segons deia el mateix Mompou: “La música és el descans del setè dia de la creació”.

Podeu consultar els detalls de la programació al web del Monestir de Pedralbes.