L’excel·lència de l’exquisit

9.06.2018

La nova identitat de l’Escola Massana, ideada per Bendita Gloria, i el nou anunci del Temporada Alta, de Nanouk Films, brillen en la Nit dels Premis Laus de disseny. Oriol Company ha assistit a la gala i n’ha fet crònica a Núvol.

Oscar Mariné en recollir el premi Laus | Foto Cristina Sainz

 

A la parada de l’autobús, un cartell anunciava l’estrena d’una nova pel·lícula. Taxis grocs i negres; Bicings amb l’estampat vermell. Petits homenets il·luminats amb leds a cada semàfor regulaven el trànsit. Barcelona està constantment bombardejada de disseny gràfic i no ens n’adonem. Rètols de bancs, restaurants, supermercats, botigues… De camí al Museu del Disseny, divendres al vespre, n’estava ple. A l’entrada, un gran plafó anunciava la quaranta-vuitena edició dels Premis ADG Laus de Disseny Gràfic i de Comunicació Visual, emmarcada en la Barcelona Design Week.

El públic, engalanat per a l’ocasió, omplia la sala, amb l’expectativa de conèixer els premiats d’aquesta edició. Amb el temps, els Premis ADG Laus s’han convertit en una referència, en una cita imprescindible per familiaritzar-se amb les propostes gràfiques més rellevants de l’any. Com ja és costum, els protagonistes de la vetllada, els Grand Laus del 2018, no es van desvelar fins al final de la gala.

La productora Nanouk Films va rebre per segon any consecutiu un Grand Laus, un fet inèdit en la llarga història dels premis. L’any passat van guanyar en la disciplina d’audiovisual i enguany s’han reinventat en la de publicitat amb ‘L’incendi’, un espot trencador. Un home boterut i de pell cremada que mira fixament l’espectador i que aguanta un llumí encès amb la mà és la imatge que han creat per al festival gironí Temporada Alta. L’altre Grand Laus, de Disseny, va recaure en l’estudi Bendita Gloria per la seva proposta renovadora, simple i elegant de la identitat corporativa de l’Escola Massana. Els membres del jurat van destacar-ne el caràcter atemporal i l’excel·lència entre tanta exquisidesa.

Qui també ha excel·lit al llarg de tota la seva trajectòria ha estat el dissenyador madrileny Óscar Mariné, creador d’imatges icòniques que ja formen part de l’imaginari col·lectiu –com molts cartells de la filmografia d’Almodóvar o d’Álex de la Iglesia–. Per aquesta raó, el seu fill va entregar-li, entre aplaudiments, el Premi Laus d’Honor. Va mostrar-se cofoi en un discurs d’agraïment breu i poc emotiu, on va destacar que “de jove ja somiava en guanyar aquest guardó”.

ELISAVA va rebre un total de 13 premis entre els que hi ha un Or, 5 Plata i 7 Bronze. Un dels projectes premiats de l’Escola és el llibre About, que ha estat dissenyat per l’estudi Albert Romagosa (Alumni d’ELISAVA). Aquest llibre, ideat com a regal pels nous estudiants i graduats de l’Escola, recull de forma informal els 226 termes que, segons l’Escola, són fonamentals avui en día per a qualsevol dissenyador o enginyer.

Pràcticament tothom va tenir el seu moment de glòria durant la nit. En total, 242 premiats, reconeguts amb Laus d’Or, de Plata i de Bronze, dividits en cinc categories diferents: disseny gràfic, digital, publicitat, audiovisual i estudiants. Els Laus també són una oportunitat perquè joves creadors puguin obrir-se portes en el món del grafisme. Jordi Giménez Tur, de l’escola BAU, va recollir el Young Talent per la publicació ‘Disegno desde el helio atmosférico’, i l’estudiant d’Eina Natàlia Pàmies, el Laus Aporta Fundació Banc Sabadell per ‘Soror’, el seu projecte feminista de final d’estudis. Els Laus Aporta distingeixen, des de 2014, projectes de caràcter cultural, econòmic o social. En la categoria professional, també van valorar la feina de l’agència Contrapunto BBDO, que ha engegat una campanya de màrqueting digital per explicar què és el Transtorn Específic del Llenguatge (TEL).

Per arrodonir la nit i fer homenatge a la Barcelona del disseny, l’emblemàtic Sònar també va pujar a l’escenari per arreplegar un Laus, el que reconeix la bona relació d’entitats i empreses amb el disseny. Durant vint-i-cinc anys d’història, el festival s’ha caracteritzat per fer cartells extremadament surrealistes que han situat la ciutat entre les grans comunitats creatives del món. Una ciutat que, tal com traspuen aquests premis i l’exposició ‘Dissenyes o treballes?’ que s’ha inaugurat al Museu del Disseny, no es podria entendre sense el grafisme. De tornada a casa, ja de nit, negocis tancats, llums apagades i cartells poc il·luminats. Barcelona dorm i es prepara per a un nou dia de bombardejos.