L’Akadèmia (ancora) più italiana

4.09.2017

El teatre del carrer Buenos Aires ha presentat la temporada 2017-2018, i també el seu nou director artístic, després de la marxa de Mercè Managuerra: Guido Torlonia. Una presentació amb aires italians on s’han anunciat les produccions que passaran per la sala: Ibsen, Bergman, Lorca, Duras, un homenatge a Giorgio Strehler i una visita d’Isabella Rossellini que promet ser inoblidable.

Isabella Rossellini presentarà ‘Link Link Circus’ al Teatre Akadèmia

La Fundació Nando i Elsa Peretti és la responsable que el 2007 Mercè Managuerra inaugurés el Teatre Akadèmia. Dilluns es va presentar la temporada en una roda de premsa on es va parlar en català, castellà i italià, i on a l’escenari i hi havia cinc dones i quatre homes (cosa encara poc habitual de veure als nostres teatres). Guido Torlonia, director que a l’Akadèmia ha dirigit muntatges com Al galop (el monòleg on Carme Elias es posava a la pell de Diana Vreeland) o, la darrera temporada, L’amant de Harold Pinter o Sik Sik d’Eduardo de Filippo, pren el relleu de Managuerra i porta a Barcelona una figura internacional com l’actriu Isabella Rossellini que presentarà el seu espectacle Link Link Circus, un monòleg on la intèrpret comparteix escena amb un gosset i que girarà pel món portant el nom de l’Akadèmia (que el coprodueix). L’actriu, filla de pares il·lustres i protagonista de clàssics del cinema com Blue velvet (David Lynch, 1986) o La muerte os sienta tan bien (Robert Zemeckis, 1992), està estupenda als seus seixanta-cinc anys, i arran dels seus estudis en Etologia (la ciència que estudia el comportament dels animals) porta uns anys centrada en projectes tan bojos com Green Porno (és molt recomanable el visionat dels vídeos curts a Youtube) o Bestiaire d’amour, un espectacle que va estrenar l’any passat a França, co-escrit amb Jean-Claude Carrière.

La temporada de l’Akadèmia començarà el 20 de setembre amb Oklahoma, de la companyia Dei Furbi, l’espectacle de Gemma Beltran que es va estrenar aquest passat Grec i que uneix el món de Kafka (de La metamorfosi, El castell o Amèrica) amb el de Lewis Carroll, Calderón de la Barca o Pirandello amb la música en directe. Interpretat per Anna Alborch, Robert González i Toni Viñals, el muntatge és un apropament lúdic al món kafkià amb molta música interpretada a capella i amb una resolutiva escenografia signada per Ramon Ivars i la pròpia Gemma Beltran.

Imatge promocional de ‘Yes, potser’, de Marguerite Duras es podrà veure al Teatre Akadèmia

A l’octubre s’estrenarà un muntatge de la companyia A3, guanyadora del Festival de Mikro Teatre de la temporada passada, que posa en escena el text Yes, potser de Marguerite Duras. Amb traducció d’Albert Tola i dramatúrgia i direcció d’Andrea Segura, Yes, peut-être va ser la primera direcció de Duras, el 1968 (just abans del maig del qual l’any que ve es celebrarà el trentè aniversari) i pren la forma d’una tragicomèdia surrealista que serveix per a criticar la política dels Estats d’Units d’Amèrica i la Guerra del Vietnam, on dues dones i un soldat sense nom acaben com a únics supervivents d’un gran conflicte apocalíptic. Al novembre arribarà una creació del Workcenter Jerzy Grotowski i Thomas Richards, un espectacle titulat Sin fronteras, que se situa als terratrèmols que van tenir lloc a Xile el 2010. Interpretat per set actors castellanoparlants de cinc nacionalitats diferents, l’ONG que viatja a Xile en missió humanitària utilitza els cants amb aquella “Objectivitat del Ritual” tan del gust del teatre de Grotowski.

Durant la segona meitat de desembre, Guido Torlonia s’ha reservat un espectacle ideat per ell mateix i Ludovica Damiani, un homenatge al pare del Piccolo de Milà Giorgio Strehler amb l’efusiu títol de Caro Maestro! Com a motiu del vintè aniversari de la mort d’Strehler i per donar a conèixer al públic més jove un dels pares del teatre europeu contemporani, el muntatge comptarà amb tres parelles d’intèrprets: en català serà representat per Carme Elias i Mario Gas, en castellà per Marisa Paredes i el mateix Gas, i també es podrà veure interpretat pels més joves Carlota Olcina i Pol López. Al gener torna un dels èxits de la temporada passada de l’Akadèmia, Yerma, de Federico García Lorca, de la companyia Projecte Ingenu i amb direcció de Marc Chornet. El director, que reconeix la importància de l’Akadèmia a la seva carrera (on també hi ha dirigit Top Girls, muntatge que també es va reposar) declara que diu molt de Barcelona que Lorca es segueixi representant (La Perla 29 torna amb Bodas de sangre a la Biblioteca de Catalunya, amb les entrades ja exhaurides).

Marc Garcia Coté i Montse Guallar en una imatge promocional de ‘Espectres’, al Teatre Akadèmia

Al febrer serà el torn de la Companyia La Salamandra, també resident a l’Akadèmia, que portarà la seva visió d’Espectres, de Henrik Ibsen, amb traducció de Feliu Formosa i direcció de Loredana Volpe. La directora parla de la instal·lació The Weather Project d’Olafur Eliasson, l’artista danès que va plantar un sol gegant al cor de la Tate Modern londinenca com una de les inspiracions d’aquest muntatge: els personatges busquen la llum perquè la necessiten per a poder viure. Montse Guallar, Victor Pi, Marc Garcia-Coté, Pep Jové i María García Vera.

Després del pas d’Isabella Rossellini per l’Akadèmia, a l’abril arribarà Sis escenes d’un matrimoni, d’Ingmar Bergman, amb direcció de Marta Gil i dramatúrgia d’ella mateixa i Albert Tola. La pel·lícula estrenada per Bergman el 1973 va provocar una onada de separacions i divorcis al seu país, que la directora no espera que passin a Barcelona, i retrata la relació d’una parella al llarg dels anys. Anna Sabater i Jacob Torres en són els protagonistes, en un espectacle que mostra sis maneres de viure una relació conjugal, en un viatge interior dels personatges. “La seguretat i l’estabilitat només són il·lusions”, assegura la directora.

Finalment, la temporada acabarà amb el cicle Air de printemps, un cicle de música, poesia i cabaret francès. El desig de capbussar-se i Allons françois de la patrie comptaran amb la direcció d’Emilià Carilla, i també podrem veure Réparer les vivents, un monòleg escrit, dirigit i interpretat per Emmanuel Noblet que va rebre el Premi Molière al millor monòleg el passat mes de maig. Al juny arribarà la segona edició del Festival Mikro Teatre, amb tres dies de peces curtes de teatre que es podran veure menys o més dies segons les votacions del públic.

Toni Viñals, Anna Alborch i Robert González protagonitzen ‘Oklahoma’, al Teatre Akadèmia

 

Si voleu consultar la programació del Teatre Akadèmia aquí podeu consultar el seu web.