La tardor teatral esclata amb força

13.09.2017

Aquest cap de setmana s’espera una baixada de temperatures i l’arribada de les pluges. L’estiu s’acaba (FiraTàrrega n’és el darrer esclat) i amb el nou curs escolar comença també el curs teatral. Després d’algunes reposicions, l’octubre i el novembre venen carregats de propostes per a tots els gustos. O, almenys, aquesta és la intenció de la selecció que ara presentem.

Agnès Mateus presentarà ‘Rebota rebota y en tu cara explota’ al TNT 2017

Retorns i reposicions, grans i petites

A la Biblioteca de Catalunya han tornat les Bodas de sangre de García Lorca amb direcció d’Oriol Broggi, però si no tenien entrada no cal que en busquin, perquè estan exhaurides. També ha tornat Un tret al cap a la Sala Beckett, el text de Pau Miró que va tenir molt bona acollida de crítica i públic al darrer Grec, i que en la seva última setmana el paper de Mar Ulldemolins serà interpretat per Vicky Luengo. I parlant de la Luengo, a la Sala Flyhard de Sants es pot repescar Life Spoiler de Marc Angelet i Alejo Levis (fins al 21 de setembre), on l’actriu apareix acompanyada de Sergio Matamala i Bruna Cusí que, poca broma, té molts números de trepitjar la catifa vermella a Los Angeles si finalment Estiu 1993 arriba als Òscars.

Al Maldà podrem tornar a veure Barbes de balena, l’espectacle que homenatja la doctora Dolors Aleu i Riera (1857-1913), la primera dona llicenciada en medicina a Catalunya i a l’estat espanyol. A partir de la seva figura, i amb dramatúrgia d’Anna Maria Ricart i direcció de Mònica Bofill, l’espectacle parla de les nostres àvies i besàvies, i al mateix temps es pregunta si les cotilles que elles portaven encara les porten les seves nétes i besnétes.

Una imatge promocional de ‘Barbes de balena’, que es pot veure al Maldà

 

Sasha Waltz i Lluïsa Cunillé al TNC

La coreògrafa alemanya Sasha Waltz sembla destinada (des de que va iniciar la seva carrera) a ser la continuadora de Pina Bausch. Waltz celebra enguany el 25è aniversari de la seva companyia i arriba a finals de setembre al TNC amb Kreatur, un espectacle on la dansa interactua íntimament amb els vestits dissenyats per Iris van Herper, el disseny de llums d’Urs Schönebaum i la música de Soundwalk Collective. Un repartiment format per catorze ballarins exploren les relacions de poder, domini i feblesa, llibertat i control o comunitat i aïllament en el que de ben segur serà una experiència visual de gran potència poètica.

L’altra gran estrena de la tardor al TNC serà Islàndia, el nou text (dels innombrables que té al calaix) de Lluïsa Cunillé, la dramaturga més hiperactiva i rigorosa que tenim a casa nostra. Un gran muntatge a la Sala Petita, dirigit pel seu còmplice i amic Xavier Albertí, que es podrà veure durant l’octubre i primera setmana de novembre. Un noi islandès fuig del seu país a causa de la fallida econòmica, i arriba a Nova York, mare de totes les crisis que es fan i es desfan, per endinsar-se al cor de les tenebres del sistema. Un repartiment format per deu actors dóna forma a la que Albertí defineix com “una de les obres majors de Lluïsa Cunillé”. No ens la pensem perdre.

 

 

Festivals: de Terrassa a Sabadell, passant per Girona

A Terrassa ja farà deu edicions que, tranquil·lament i sense fer massa soroll, Pep Pla i el seu equip porten un dels millors festivals del país. El TNT (Terrassa Noves Tendències) és el lloc on podem veure aquelles creacions escèniques que normalment als premis s’engloben en categories com ara “Creació Contemporània” o “Arts en Viu”, i que nosaltres proposaríem rebatejar amb un simple “Teatre que mola”. El TNT aposta enguany per una quasi totalitat d’artistes desconeguts o que presenten la seva primera creació, on també hi trobarem apostes segures com ara Ernesto Collado, Agnès Mateus o Quim Girón.

El més petit de tots, el festival de teatre per a nens de 0 a 5 anys arriba aquesta tardor a la seva tretzena edició, i el que va començar a la cocapital del Vallès Occidental s’expandeix aquest any fins a catorze teatres d’onze ciutats: LaSala i L’Estruch (Sabadell), Teatre de l’Aurora (Igualada), Mercat de les Flors i SAT! Sant Andreu Teatre (Barcelona), Teatre de l’Escorxador (Lleida), Teatre Principal (Olot), Teatre Municipal (Benicàssim), Teatre-Auditori i Teatre Mira-sol (Sant Cugat del Vallès), Teatre Clavé (Tordera), Teatre Auditori (Granollers), Atrium (Viladecans) i Teatre El Magatzem (Tarragona). El més petit de tots portarà espectacles d’àmbit nacional i internacional (provinents de Brasil, Dinamarca o Holanda) i la seva directora Eulàlia Ribera ha apostat en aquesta edició per una nova mirada que recolzi l’esperit crític dels espectadors més petits (els més despietats i sincers, d’altra banda).

Pel que fa al Temporada Alta, que enguany celebra la seva 26a edició, els habitants de les comarques gironines (i tots aquells que vulguin desplaçar-s’hi) podran veure espectacles dels grans noms internacionals com ara Declan Donnellan, Romeo Castellucci o Oskaras Korsunovas, la Connexió Iberoamèrica ens portarà la directora brasilera Christiane Jatahy i la Connexió Flandes farà baixar a Guy Cassiers o a Alain Platel. El millor de cada casa, en definitiva. Pel que fa a les estrenes catalanes, Lluís Homar torna a comptar amb Pau Miró, per presentar aquest cop un Cyrano amb cinc actors, i a Girona també podrem veure el “teatre que mola” de companyies com ara El Conde Torrefiel, Atresbandes o Carla Rovira.

 

 

El teatre privat també es mou

Al Teatre Romea, que enceta la nova direcció artística de Carles Canut, la temporada començarà amb la visita de la companyia andalusa La Zaranda, que celebra els seus quaranta anys de trajectòria amb l’espectacle Ahora todo es noche. També ens visitarà Alberto San Juan, l’actor que uns anys després de protagonitzar portades a El País Semanal ha acabat enfocant la seva carrera cap a un discurs crític. Com a mostra, els dos títols que podrem veure al Romea: España ingobernable i Autorretrato de un joven capitalista español.

El Teatre Goya comença el curs amb la reposició de Don Joan, la producció de La Brutal amb direcció de David Selvas, i a l’octubre arribarà la versió de Mario Gas d’Incendios, de Wajdi Mouawad, protagonitzat per Núria Espert, Laia Marull i Candela Serrat. A la Villarroel, la sala de Focus amb la temporada més llaminera, Ivan Morales presentarà La calavera de Connemara, de Martin McDonagh, un muntatge protagonitzat per Pol López, Oriol Pla, Xavi Sáez i Marta Millà, que suposa el salt del director de Prisamata del circuit off al comercial.

Imatge promocional de ‘La calavera de Connemara’, que s’estrena el 16 de setembre a La Villarroel.