La rentrée artística també existeix

29.08.2018

S’acaba l’agost i els literats ja comencen a parlar de la rentrée: que si Rojals per aquí, que si Pàmies per allà, que si La Setmana del Llibre en Català (amb revista de paper gratuïta editada per Núvol voltant pels estands); i el món de l’art, què?

Aquest estiu dos museus grans de casa nostra han tingut exposicions que he recomanat a tort i a dret i que encara duraran uns mesos més: Kader Attia a la Fundació Miró (fins al 30 de setembre) i Gala Dalí al Museu Nacional (fins al 14 d’octubre). Ara us explicaria quines són les novetats de la rentrée a la capital, però tant per tant és millor que llegiu la Maria Palau al Punt Avui. Faré especial menció, això sí, a l’exposició de Jorge R. Pombo a la Vila Casas: l’hem vist poc a Catalunya i val la pena tenir-lo present. A partir de l’1 d’octubre.

Una data que té a veure, i molt, amb l’obra Presos Polítics a l’Espanya Contemporània, de Santiago Sierra, que seguirà voltant aquest setembre per Catalunya. Del dia 1 al 16 serà al Centre d’Arts Contemporànies ACVic junt amb dues mostres més: Des del groc, de Marià Dinarès, i Mantra del record, de Quim Moya. “Nulla estetica sine etica”, que deia el filòsof santcugatenc José Maria Valverde.

Precisament aquesta frase del pensador és la que cita el jurat al catàleg de la XXI Biennal d’Art Contemporani Català 2018. Perquè és clar, si parlem de la rentrée, no podem oblidar els que tot just entren: la Biennal mostra la producció jove d’artistes emergents, potenciant els creadors catalans. Serà del 6 de setembre al 4 de novembre al Centre d’Art Maristany de Sant Cugat.

De la Biennal, que arriba a la seva 41a edició, m’agradaria destacar la diversitat de territoris que representa. Els artistes seleccionats són Guillem Arquer, que ve de Sant Fost de Campsentelles; Mariona Berenguer de Sant Cugat; Irene Bou de Mataró; Adrià Gamero d’Olot; Anna III de Vilanova i La Geltrú; Carles Llonch de Lleida, Joan Pallé de Badalona; Ana Pascó d’Esplugues de Llobregat; Yurian Quintanas de Tona, Eduardo Ruiz, de Barcelona i Sebastián Ruiz de Montcada i Reixach.

Ja se sap, l’art supera els límits mediàtics i alliçona constantment als periodistes que no arribem a tot. Per això, deures de cara al nou curs: visitar més museus i espais artístics d’arreu del país i comunicar més –entre tots, que és l’avantatge del segle digital!- els descobriments que hi fem dins. Aprofito per animar-vos a explicar a Núvol, en forma de comentari mateix, mostres interessants que veieu arreu del territori o a l’estranger.

Nulla estetica sine lector de Núvol? Que tingueu una molt bona rentrée artística!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

5 Comentaris
  1. Acabo de llegir aquest article que trobo ben interessant.

    Per a ser menys barcelo-cèntrics, us passo informació de l’exposició “De París a Nova York” que s’acaba d’inaugurar al Centre Cultural el Casino de Manresa.

    Es tracta d’una coproducció de la Diputació de Barcelona, la Col·lecció Gelonch Viladegut, l’Ajuntament de Manresa, el Museu Comarcal de Manresa i el Museu Abelló de Mollet del Vallès.

    + informació aquí: http://www.gelonchviladegut.com/ca/de-paris-a-nueva-york/

    “De París a Nova York” – Col·lecció Gelonch-Viladegut
    http://www.gelonchviladegut.com
    Entre el 23 d’agost el 28 d’octubre es podrà veure al Centre Cultural el Casino de Manresa l’exposició “De París a Nova York. Gravats de la Col·lecció Gelonch Viladegut” on, amb 75 gravats, es mostra l’evolució de l’art i del mercat de l’art des de mitjans segle XIX fins a …

    També Viena Edicions i la Diputació de Barcelona, han editat el llibre-catàleg, que du el mateix títol que l’exposició i del qual n’he estat autor.

  2. Divendres 7 de setembre a les 20h l’Espai d’Art i Creació de Can Manyé inaugura l’exposició “Vinyes revelades” dins del projecte Terra-lab. Partint d’un dels aspectes geogràfics més rellevants d’Alella, l’exposició de Marta Dahó, Blanca Viñas i Román Yñán, és una recerca visual on la vinya i el vi són utilitzats i interpretats com a agents reveladors. El títol juga irònicament amb l’ambivalència del terme ‘revelar’ fent al·lusió tant al sentit artístic en termes d’originalitat, com a l’agent revelador del vocabulari fotogràfic analògic que permetia fixar una imatge.

    Del 7 de setembre al 14 d’octubre a Can Manyé i seguint amb les propostes expositives programades durant l’any del desè aniversari de l’espai, Dahó, Viñas i Yñan elaboren un veritable laboratori on treballar i reflexionar entorn dels dos àmbits que aborda el projecte Terra-lab: la fotografia i el paisatge, tot tractant les pràctiques fotogràfiques en relació amb el territori des d’una posició crítica respecte a la idea de representació. Us hi esperem!