La nova Sala Versus Glòries: petita, però no alternativa

10.09.2018

Torna a posar-se en marxa la sala Versus Glòries i ho fa amb el retorn de Ventura Pons a la direcció teatral, amb l’èxit de Broadway Quina feinada! El nou Versus Glòries apostarà per un teatre Off de proximitat i s’obrirà a més les disciplines.

Foto de família de la nova temporada de Versus Teatre | Foto: Pilar Tomás. / ACN

La finalitat de la nova Sala Versus Glòries és consolidar el concepte Off, basat en la proximitat amb els artistes, i amb la programació d’espectacles teatrals de professionals consolidats i companyies i espectacles emergents. Els seus nous directors Ramon Godino i Jofre Blesa han presentat la programació i els eixos de la nova etapa. La nova gestió de la sala anirà a càrrec d’Apunta Teatre SCCL amb més de 15 anys treballant dins l’àmbit de les arts escèniques. “Tothom pot entrar aquí, hi ha cabuda per a tothom, hi haurà dansa, música i presentacions que farem d’autors de llibres, a més de teatre”, ha destacat Blesa.

Blesa ha ressaltat que la seva idea al Versus Glòries és “fugir del terme sala alternativa. No som alternatius a res, som més petits però la nostra qualitat moltes vegades és millor que la dels grans teatres”. L’actual espai es va obrir l’any 1995 al carrer de Castillejos com equipament per a l’activitat de creació pròpia amb una clara aposta per a ser un espai no convencional. Al llarg de tot aquest temps, Versus Teatre ha creat i produït espectacles amb dramatúrgia i directors emergents i fixant el seu interès pel teatre alternatiu, el teatre de creació i les dramatúrgies emergents. Han fet 30.000 representacions en 20 anys, ha destacat Ever Blanchet, qui havia estat director de la sala.

El nou Versus Glòries aposta pel concepte Off de les grans ciutats com Nova York i Londres. Un espai de proximitat on hi tinguin cabuda les obres que queden fra del circuit de les grans sales, sempre tenint “la qualitat com a eix vertebrador”. El mateix teatre ha definit el concepte Off, que fa referència a les produccions teatrals que compten amb un format no comercial, ja sigui per pressupost, nombre d’actors, text i qualsevol situació que impliqui una intimitat entre l’espectador i els realitzadors.

La sala es presenta com a centre de producció i d’exhibició d’espectacles artístics. L’objectiu, han indicat, és “consagrar-se com un agent vertebrador del sector de les arts escèniques de la ciutat i apostar per la cerca constant de nous públics i generar a l’espectador un conjunt d’experiències, sensacions i emocions a través de l’art”. S’ha creat una nova imatge amb el nou nom Sala Versus Glòries.”Volem fer un teatre popular, per a tots els públics, però no vull perdre de vista que la cultura té un preu i també tenir actors a un pam té un preu”, ha ressaltat Jofre Blesa. En aquest sentit, ha manifestat que amb el rigor que li volen donar, volen ser competitius amb el TNC.

La programació de la temporada 2018-2019

El cineasta Ventura Pons torna aquesta tardor al teatre amb l’èxit de Broadway Quina feinada!’, protagonitzat per Roger Pera. Trenta-set anys després de la seva última direcció teatral, Pons enceta amb aquesta obra el nou curs de la Sala Versus Glòries, que conjugarà clàssics com El mercader de Venècia o La Celestina amb peces contemporànies com Eli, Aniversari o el musical Pornopop. La coproducció The Juliet Letters de la Sala i l’Orquestra Simfònica del Vallès és un altre dels plats forts d’una temporada que girarà entorn del poder de la comunicació i que reafirma l’aposta de l’espai pel teatre Off, basat en la proximitat amb els artistes.

La nova temporada del Versus Glòries s’estrena amb el monòleg còmic Quina feinada!, “una bogeria d’obra” —en paraules del director del teatre, Jofre Blesa— en què l’actor Roger Pera es posa en la pell de fins a 22 personatges diferents per explicar la història d’un actor que està a l’atur i que ha de treballar recollint trucades en un restaurant. “La funció és un homenatge al teatre i, sobretot, al doblatge”, ha explicat en roda de premsa Pera, que també ha remarcat la complexitat de l’espectacle “per la gran quantitat de personatges que té i el mapa mental que cal seguir”. D’altra banda, Ventura Pons qualifica de “molt agradable” la tasca que ha dut a terme al capdavant de Quina feinada! i valora positivament el seu “divertit” retorn teatral.

L’obra contemporània Eli, la primera producció pròpia del nou curs de Versus Glòries, prendrà el relleu a la peça de Pons i Pera per explorar la malmesa relació entre un pare i un fill, interpretats pel tàndem format per Pep Antón Muñoz i Jaume Casals. Una parella televisiva que, sota la direcció d’Antonio Calvo i amb text de Roc Esquius, arriba per primer cop al teatre.La sala tancarà l’any amb la companyia La Casa Be, que oferirà sis úniques funcions de Llueven vacas. Una punyent obra que aborda la violència de gènere de la mà dels actors Joan Bentallé, Crismar López i Lidia Navarro.

També a finals d’any es podrà veure Camins tancats, un espectacle on el director Jesús U. Balay comparteix dramatúrgia amb Martí Figueras per narrar dues històries paral·leles marcades per l’horror dels conflictes bèl·lics que recorden a l’espectador que “tots som fills de les guerres”. Versus Glòries donarà la benvinguda al 2019 acompanyada de Cia. Bambalina i la seva La Celestina de teatre de titelles. Un espectacle per adults que adapta el clàssic de Fernando de Rojas amb la posada en escena d’Águeda Llorca i Pau Gregori, dirigits per Jaume Policarpo.

El febrer es podrà veure un espectacle de Companyia DARA, futura resident de la Sala, que ara es troba en fase de pre-producció. El mercader de Venècia, de la companyia Dau al Sec, és una destacada aposta de la temporada. Adaptat i dirigit per Konrad Zschiedrich, aquest clàssic shakespearià que es podrà veure el mes de març compta amb els intèrprets Mercè Managuerra, Sílvia Forns, Damià Plensa i Lolo Herrero i preveu atreure públic jove al teatre. A la primavera, la sala readapta l’aclamada producció pròpia ‘Separacions’, estrenada l’any 2002, amb un canvi de repartiment i la direcció de Pere Anglas. En aquest text, Ever Blanchet promet analitzar en clau d’humor “14 caràcters i set tipus de vida que condueixen a un mateix final: el desencantament amorós i la dolorosa distribució del patrimoni”.

L’actriu Rosa Andreu tornarà a la Sala Versus Glòries el maig per oferir Fet(a)miques, un espectacle autobiogràfic que cerca interpel·lar el públic des del sentiment amb un text d’Anna Maria Cabeza. Una altra obra contemporània que acollirà el teatre serà Aniversari, una producció de la companyia Lanimal que mostra les relacions de malenconia i enyorança dins d’una família que es reuneix per celebrar un aniversari especial. Pere Tomás, Oriol Guillem, Mònica García, Josep Sobrevals, Sílvia Forn i Irina Robles seran els intèrprets d’aquest text del director Juanma Casero.

Amb l’inici de l’estiu el Versus Glòries rep un musical d’Oriol Vila i Marc Sambola, produït per Daniel Anglès, que parla d’una societat que maquilla el futur amb promeses falses. Pornopop, que comptarà amb la interpretació de Maria Codony, Katia de Toledo, Blanca Guerrero, Raquel Jezequel, Ginna Munné i el mateix Marc Sambola, explica una història on l’amistat i la creativitat són l’única opció per a la supervivència de l’ànima en una societat que estafa els joves.

L’espectacle The Juliet Letters arribarà el juliol per donar forma a les cartes d’Elvis Costello amb la veu d’Ivan Labanda i la música del quartet de corda de l’Orquestra Simfònica del Vallès, que produeix l’obra conjuntament amb Versus Glòries sota la direcció de Sergi Belbel. La sala posarà punt final a la temporada a l’agost amb ‘Un comiat com Déu mana!’, una obra d’Apunta Teatre que s’emmiralla en les seves produccions precedents: Cloaca, La Peixera i Sota la catifa. Una crítica amb molt d’humor negre dels conflictes habituals que sorgeixen un cop s’obre el testament de la matriarca de la casa.