La concreta instrumental de Helmith Lachenmann

29.04.2019

Aquest divendres 3 de maig, i dins el cicle Sampler Series, L’Auditori ofereix un doble concert que tindrà com a nexe el compositor alemany Helmith Lachenmann. Hi podreu escoltar música concreta instrumental, com la defineix el mateix Lachenmann, hereu de Pierre Schaeffer, creador d’aquest gènere centrat en la conformació del so i la creació de la continuïtat. És així com Lachenmann revela allò inesperat i deixa entreveure allò conegut, recordant a tot espectador que la música és una conversa entre artista i públic o, en el cas del quartet, músics i públic. Malgrat l’absència del compositor alemany, la música de Lachenmann es farà present gràcies a les interpretacions per la pianista Neus Estarelles a les 19h a L’Auditori i, seguidament  pel Quartet  Diotima, a les 20h.

Helmith Lachenmann

Neus Estarellas, formada amb mestres com Kirill Gerstein o Nicolas Hodges, i resident a Stuttgart des de 2010, és una de les pianistes espanyoles més destacades en la interpretació de nous repertoris. Estarellas mantindrà la presencia de Lachenmann amb Serynade, una composició equivalent a un univers de ressonàncies complexes i una narrativa etèria i ingràvida. Considerada com una de les grans obres de piano contemporani, a Serynade s’exploren els sons convencionals del piano amb l’atac de notes i acords, subtilment manipulats a través dels pedals i de tecles aguantades. La finalitat és realizar una  particular revisió de la serenata que ens mostra una música desconeguda en un instrument, aparentment, conegut. Finalment, la pianista completa el programa amb la interpretació de Thema mit 840 Variationen (1993/97), del compositor alemany Enno Poppe. Un intens, exigent i calculat estudi compost a partir de petites unitats mètriques.

Reflectit en el mirall de la música actual, el Quartet Diotima és un dels grups de referència en la interpretació de la nova música per a quartet de corda. Va néixer amb la finalitat de projectar una nova llum sobre les obres mestres dels segles XIX i XX, especialment de Beethoven, Schubert, la segona escola vienesa (Schoenberg, Berg i Webern), així com Janáček, Debussy, Ravel i Bartók. Dins del repertori musical, el quartet interpretarà en Grido, on Lachenmann recupera el so del quartet de corda en el sentit tradicional, és a dir, com si es tractés d’un instrument de 16 cordes en termes de projecció sonora. Per altra banda, el quartet també ineterpretarà obres del compositor català, Joan Magrané: Alguns cants òrfics. L’obra consisteix en el segon quartet de corda de Magrané, on el compositor parteix dels versos dels Notturni dels Canti orfici del poeta italià Dino Campana, que trasllada a un quartet d’una expressivitat captivadora. De Magrané el quartet també ineterpretarà Era, el tercer quartet de corda, obra del 2019 i encàrrec exprés del Sampler Sèries. Per últim, Diotima també ha inclòs a la programació l’obra de Clamour de Gervasoni. Una peça on es planteja la necessitat d’expressar oberta i intensament allò essencial, sense afegits, afirmant una dimensió emocional i semàntica contrària a la grandiloqüència.

Podeu comprar una entrada per a aquest doble concert al web de L’Auditori.