Històries Elèctriques i eclèctiques

27.03.2019

T’imagines una història narrada a través de la música elèctrica? Històries Elèctriques és justament això, un concert en què l’intèrpret i doctor en musicologia, Pepe Reche, ens farà conèixer els instruments especials que Àlex Barrachia i Roger Pibernat han ideat. Els músics Pablo Carrascosa, Raquel García-Tomás i Paula Piñero interpretaran alhora que ens llegeixen un conte clàssic dins del programa de televisió presentat pel mestre de cerimònies i humorista Malaguilla. Un espectacle familiar que se celebrarà el proper dissabte 30 de març a l’Auditori a les 11:30 del matí.

Històries elèctriques © Pere Ginard

La compositora Raquel García-Tomàs presentarà el tubaxox, un instrument amb forma de llum d’escriptori que ella controla a través de la veu i que, només amb un sol gest, és capaç de modificar el seu timbre i fer-lo tan greu com el de la tuba. En aquest cas, el tubavox agafa el paper del personatge malvat de la història. García-Tomàs, també toca el xinxetòfon, amb el qual evoca els paisatges de l’obra.

Per la seva banda, Pablo Carrascosa és l’encarregat de posar veu al personatge protagonista a través de les Ondes Sackbut. Un instrument inspirat en dos instruments històrics: les ones martenot -inventades per Maurice Martenot (1898-1980), un oscil·lador electrònic monòdic que es caracteritza per les seves sonoritats particulars i que recorden a veus llunyanes- i l’elèctric sackbut, un instrument que l’Àlex Barrachina i el Roger Pibernat inspirat en l’electrònic sackbut, un instrument dissenyat per Hugh Le Caine a la dècada dels quaranta. Tanmateix, el so de Pablo és molt més expressiu amb una mica de vibrato que, de vegades, pot tenir semblances amb la veu i amb el violí. Carrascosa també tocarà el baix elèctric.

 

La Paula Piñero és la responsable de marcar el ritme de la història a través de diversos instruments de percussió, tant acústics com ara el timbal, la bateria o el glockenspiel com electrònics. A més, Piñero també interpretarà els sons d’uns instruments creats especialment per a Històries Elèctriques, com és el penjasònic, un instrument que té forma de mobiliari i que només sona amb el contacte humà. La finalitat de penjasònic és donar veu a petits personatges secundaris.

A més de la voluntat d’expressar i donar a conèixer a través del conte la història de la música electrònica, l’il·lustrador i cineasta, Pere Ginard, acompanyarà la música amb el seu univers artístic que desperta a la vida a través de l’animació en directe. Amb la combinació entre el paper i el software, jugant amb les eines pròpies dels germans Lumière i el segle XXI, Ginard fa de l’espectacle una barreja eclèctica de les diferents disciplines artístiques.

Quant a les melodies que sonaran al llarg de l’espectacle, trobem temes com ara l’Opening de Raquel García-Tomás, una sontonia inspirada en els concursos de la televisió dels EUA dels anys 1950 amb tocs de jazz. És en aquest moment on s’introdueixen els músics i els instruments que representen els diferents personatges: les ondes sackbut amb melodies pròpies del piano del romanticisme; la percussió amb el ritme de la Marxa Imperial i el tubavox.

Per la seva banda, Pablo Carrascosa ha compost La Blancaneus d’Històries Elèctriques, una peça associada a les ondes sackbut inspirada en l’ambient sonor de la trompeta de Blue in the Green que Miles Davis va incloure al disc Kind of Blue, l’any 1959.

Finalment, una de les altres peces que s’interpretaran al llarg de l’espectacle és Psychedelic Voyage, una composició basada en la sobreposició de capes de música electrònica i la bateria tocada amb escombretes, també de Carrascosa. Un món oníric i psicodèlic inspirat en el tema On the Run de l’àlbum “The Dark Side Of The Moon” de Pink Floyd (1973).