Gargar Festival: Tot un poble darrere els murals

26.04.2019

Edward Munch deia que “en conjunt, l’art sorgeix de la pulsió de l’ésser humà de comunicar-se amb l’altre”. Jean François Millet, advertia que “quan pinteu, tant se val si es tracta d’una casa com d’un bosc, o d’un camp, o del cel. Quan pinteu penseu en aquell que l’habita o el contempla. Una veu interior us parlarà de la família, de les seves ocupacions i treballs, i aquesta és la idea que us portarà dins de l’òrbita universal de la humanitat. Pintant a un paisatge pensareu en l’home; pintant a l’home, pensareu en el paisatge que us envolta”. Així iniciava l’actriu i filòloga catalana, Cristina Dill, la presentació del mural d’street art del Gargar Festival al Craft Barcelona. 

Mural de l’artista Zeso WF al Craft Barcelona | Foto: Mª del Mar López Pinto

El Mural de l’artista francès Zeso WF, dedicat a la ciutat de Barcelona a la Cervesaria Craft Barcelona, va abanderar l’acte que donava el tret de sortida a la quarta edició del Gargar Festival de Murals i d’Art Rural. Un festival impulsat per Binomic.cat -que tindrà lloc el proper 3, 4 i 5 de maig- amb la finalitat de difondre la cultura en l’ambient rural.

Entre els parlaments, l’alcalde de Penelles i vicepresident de la Diputació de Lleida, Eloi  Bergós, va assegurar que “el despoblament rural que es produeix quan els joves marxen cap a la ciutat és un problema greu. El Gargar és un projecte que vol canviar aquesta realitat”. No és casualitat, doncs, que el festival porta el nom del so de la ganga, un ocell de secà en perill d’extinció. Tot i això, val a dir que des que el passat 2016 va impulsar-se el festival, “El Gargar s’ha convertit en molt més que un festival. S’ha convertit en un festival de tot el poble”.

No ens equivocaríem, doncs, si parafrasegéssim les paraules del pintor realista JF Millet d’aquesta manera: Pintant les parets de Penelles, pensareu en l’home que l’habita.

Per la seva banda, la Directora general de cooperació cultural de la Generalitat de Catalunya, Àngels Ponsa, coincidia amb Bergós quan afirmava que “Penelles és un poble petit que és capaç de fer coses molt grans”. I entre aplaudiments, murmuris, cervesa  i art, Ponsa reivindicava les iniciatives culturals com a pioneres pel canvi social. És per aquesta raó que, com comentava Cristina Dill a l’inici de la presentació, el Craft Barcelona és un bon exemple de l’aforisme de Munch, ja que manté el desig de comunicar-se amb la disciplina de l’street art.

Així doncs, Gargar fondrà art, música, cervesa artesana i food trucks, tot acompanyat de tallers relacionats amb altres disciplines artístiques. Unes activitats que es realitzaran “al monte”, tal com bromejava Marc Mascort (responsable de cultura de l’empresa d’esprais Montana Colors). Tot i això, “el resultat últim és un projecte que va molt més enllà que Lleida”.

Els organitzadors del Festival Gargar, Mª del Mar López Pintó i Jordi Solsona, van agrair la participació dels artistes seleccionats de les dues-centes sol·licituds que han rebut enguany per pintar “els 900m2 de Penelles durant una setmana”, segons Solsona, “Màgica”. Una qualificació que l’artista i autor del mural urbà del Craft, Zeso WF, no va dubtar en requalificar com a “setmana totalment boja”. Zeso també va afegir que “el que més sorprèn del festival és la reacció dels habitants de Penelles, que estan molt orgullosos i això fa que tothom estigui mirant com pintes. I és que tothom està darrere del Gargar Festival”.

Per últim, els organitzadors no van dubtar en dedicar aquesta quarta edició del Gargar Festival de Murals i d’Art Rural a l’artista Treze, participant d’edicions anteriors i icona del grafisme internacional que va morir el passat 2018.

Per més informació consulteu el web de Gargar Festival de Murals i d’Art Rural.