Galeria Artur Ramon: les antiguitats són sexis

30.11.2017

Feia setanta-cinc anys que la galeria Artur Ramon Art estava situada al Barri Gòtic de Barcelona, però des del 27 de novembre d’aquest 2017 la trobarem en un altre lloc. La seva nova seu obre les portes al carrer Bailèn 19, en un antic edifici tèxtil rehabilitat. La intenció és seguir sent alhora antiquaris i galeristes, però sense perdre pistó del present.

D’esquerra a dreta: Mònica Ramon Navarro, Artur Ramon Picas i Artur Ramon Navarro | Foto: Galeria Artur Ramon Art

Artur Ramon Art estrena nova seu al cor de l’Eixample, i ho fa tenint clar que no es tracta només d’un canvi d’ubicació sinó també d’un canvi generacional. “No podem fer el mateix que feia el nostre pare o avi”, diu Artur Ramon Navarro, que tira endavant el projecte junt amb la seva germana Mònica Ramon i seguint els consells del seu pare, Artur Ramon Picas, mentor de tots dos.

En aquesta nova ubicació, els galeristes passen de tenir 636 metres quadrats a tenir-ne 1000, en un espai que compta amb dues plantes: la primera, que dona al carrer, i la segona, al pis superior. La zona de carrer compta amb un aparador que vol servir de reclam, i funciona com un laboratori-galeria on l’art antic dialoga amb la mirada contemporània. La planta superior es dedica a la gestió privada i s’hi duran a terme petites exposicions només quan els seus propietaris creguin que tenen coses a explicar.

“Volem recuperar l’ambient d’una casa, donar-li calidesa, que el client confongui espai públic i privat”, diu Artur Ramon, que destaca que ells no renuncien a cap època ni a cap proposta, però que creuen que ja no val la pena seguir el model d’abans, és a dir, programar un número de mostres concretes cada any. Ara, la galeria apostarà per dur a terme conferències, debats, convertir-se en un centre de recerca i oferir serveis d’assessorament als clients. “Les antiguitats són sexis”, defensen els dos germans, al·legant que aquest és un adjectiu que s’està posant de moda dins l’argot dels antiquaris.

Una de les obres de Pamen Pereira que es poden veure a Artur Ramon | Foto: Galeria Artur Ramon Art

Del laboratori-galeria se n’encarrega la Mònica Ramón, que té clar que les obres de la col·lecció no es poden seguir presentant com fins ara. És per això que la part de baix integra antiguitats i art contemporani. De moment ja hi podem veure l’artista Pamen Pereira (València, 1963), que ha treballat per afegir una perspectiva actual a mobles barrocs. La integració és tal, que sembla que les obres no hagin existit mai per separat. La mostra Tiempo imaginario és un bon primer exemple del que veurem en aquest espai, en el qual els artistes convidats podran jugar amb l’estoc de la galeria, que suma al voltant de 6.000 ítems valorats en 10 milions d’euros.

Unes escales més amunt, el primer pis compta fins al 28 de febrer amb l’exposició inaugural Quatre caravaggistes: Bassetti, Borgianni, Carcciolo i Ribera, fent homenatge a una època que la galeria aprecia especialment. “Es tracta de fomentar un col·leccionisme privat i públic culte, de recuperar el millor de la tradició de l’antiquari com a connoisseur i transmissor de coneixement i gust visual”, assenyala Artur Ramon.

La Galeria no renuncia el públic local, però s’encara sobretot a l’internacional. De fet, avui en dia un 80% del seu negoci el fan a través d’exportacions, davant d’un 20% de clients locals, la majoria dels quals també són estrangers que viuen aquí. El mercat, creuen els Ramon, fa temps que està dèbil però ara s’ha acabat d’enfonsar, tocat tant per la crisi econòmica, com per la crisi de valors estètics, com pel context polític.

A això també s’hi suma el fet que “la nova generació és més venedora que compradora”, segons afirma Artur Ramon, que apunta que “molta gent ha heretat art que ara, literalment, ha llençat al mercat, i això desequilibra el negoci”. De totes maneres, Artur Ramon Art fa anys que té vocació internacional i que participa en fires fora de Catalunya. La galeria pretén seguir amb la seva programació paral·lela internacional.

La nova seu l’han situat al carrer Bailèn 19 perquè creuen que la zona està recuperant la seva esplendor passada, “com si la realitat urbana donés la raó al Pla Cerdà, l’eix del qual era el Passeig de Sant Joan”. Els germans Ramon expliquen que al centre històric, on eren abans, s’estaven quedant sols, i que a més tenien problemes d’accessibilitat i també amb el turisme. “Aquest és un barri en transformació”, asseguren, “Creiem que la ciutat s’està movent cap aquí”.