Francesc Casadesús, un director que escolta els seus espectadors

8.06.2016

Dimarts a la tarda, després de la valoració de la temporada 2015-2016 davant dels mitjans, va tenir lloc una trobada entre Francesc Casadesús, director del Mercat de les Flors, i espectadors, abonats i ambaixadors de la casa. Un encontre informal, proper i simpàtic, on els abonats es van poder expressar, explicant què els havia agradat i què no de la temporada que s’acaba.

Francesc Casadesús, director del Mercat de les Flors. © Pep Herrero

Francesc Casadesús, director del Mercat de les Flors. © Pep Herrero

Casadesús va voler deixar clar, des d’un bon començament, que la trobada era per sentir l’opinió del públic, dels nombrosos espectadors que omplien la Sala Pina Bausch (unes setanta persones). La programació de la temporada 2016-2017 ja està enllestida, gairebé en la seva totalitat, “però encara som a temps de fer petits canvis, per exemple en els abonaments”, va dir. Al matí s’havien donat algunes dades que, a la tarda, es van explicar per elles mateixes. El Mercat de les Flors ha incrementat el nombre de públic fidel, passant de 437 a 772 abonats, destacant que el 33% del públic és fidel i el 67% és nou públic. Veient la platea de la sala ahir la tarda (majoria de dones, entre la cinquantena i la seixantena, i joves al voltant dels trenta anys) i sentint, sobretot, l’afecte que expressaven quan parlaven del Mercat, aquestes dades s’entenen perfectament.

Una senyora va trencar el gel, ja que Casadesús insistia en que volia sentir crítiques, dient que la puntualitat no és el fort de la casa, ja que gairebé sempre les produccions comencen amb uns quinze minuts de retard. Això va provocar un debat entre els assistents, i tot i que la majoria no estaven d’acord amb aquesta afirmació sí que coincidien en el fet que les sales s’obren al públic pocs minuts abans de començar la funció. Casadesús va recordar que, degut a la bona ocupació del Mercat (des del 2012 el públic ha augmentat en un 18%), les llistes d’espera són quelcom habitual, i que no li agrada deixar ningú a fora. En pot donar constància Helena Font, l’eficient i simpàtica cap de sala del Mercat, que de vegades presencia les reaccions airades dels espectadors que es queden sense entrar. També es va criticar que la programació del Mercat de les Flors s’anuncïi tan tard, quan a llocs com el Liceu, L’Auditori o el Palau de la Música s’anuncien uns mesos abans. Casadesús va recordar que, si bé en anterioritat la programació es presentava al setembre, aquest any s’ha triat el mes de juny, coordinats amb el TNC (que va presentar la temporada el passat 25 de maig), i amb el Teatre Lliure (que presentarà la seva el proper 17 de juny). A més, com que la majoria d’espectacles que presenta el Mercat són de creació, “com més tard els expliquem, més informació tindrem”.

Kidd Pivot i Electric Company Theater oferiran'Betroffenheit'. © Michael Slobodian

Kidd Pivot i Electric Company Theater oferiran’Betroffenheit’. © Michael Slobodian

La llista de desitjos dels espectadors (a qui passava el micròfon Valérie Bonnotte, responsable de públics i de comunicació) anaven des de precs de repetir un taller d’espectadors amb Israel Galván fins a demanar que es reparessin els problemes de subjecció d’algunes butaques de la Sala Maria Aurèlia Capmany (les butaques més còmodes de Barcelona, d’altra banda). Casadesús va anunciar la presència de Lloyd Newson, director de DV8, que vindrà a fer una xerrada a Barcelona (ha anunciat la seva retirada, de moment temporal) o que es passarà el curt Timecode de Juanjo Giménez, protagonitzat per Lali Ayguadé i Nicolas Ricchini, que va guanyar la Palma d’Or al millor curtmetratge al darrer festival de Cannes.

Els abonats van agraïr el tracte rebut per part de Valérie Bonnotte, responsable dels abonaments, i van expressar les seves inquietuds sobre el sistema de punts, engegat la temporada passada, que permet intercanviar-los per descomptes si no s’ha fet servir tot l’abonament. Un espectador es va queixar del volum elevat d’algunes produccions, al que Casadesús va respondre que això es tracta del criteri del director de cada peça, i que el Mercat ofereix taps per a les orelles en els casos amb més decibels, com va succeir amb els Barbarians de Hofesh Shechter.

Francesc Casadesús va voler recordar que el blog del Mercat és una eina molt útil per recuperar textos, imatges i vídeos d’espectacles que ja han passat, i va prometre que a la propera temporada comunicarien les activitats paral·leles amb més antel·lació. També va parlar del canvi de l’horari d’inici dels espectacles, que aquesta propera temporada passarà de les 20:30h a les 20:00h, mesura que els ha sigut proposada per la Generalitat de Catalunya, en el seu desig de canviar progressivament els horaris de comerços i fins del telenotícies i el prime-time televisiu. Aquí Jofre Font (presentador del Tria 33) va estar encertat quan va dir que la Generalitat s’hauria de preocupar primer d’obligar les empreses a acabar més d’hora, perquè molta gent acaba la seva jornada laboral entre quarts de vuit i les vuit. Es va debatre sobre la possibilitat de passar per un “període de transició” d’horaris, o bé que fossin diferents els de les funcions de dijous o divendres, fet que no va semblar que acabés de convèncer la parròquia.

Tao Dance Theater presentaran les peces '4' i '5'. © Fan Xi

Tao Dance Theater presentaran les peces ‘4’ i ‘5’. © Fan Xi

Es va seguir parlant d’abonaments, sobre la intenció del Mercat de convertir l’opció de triar tres o cinc espectacles en quatre o sis, pensant en la gent que decideixi fer-se l’abonament per primera vegada, i que és millor que pugui veure quatre espectacles amb descompte, enlloc de tres.

Finalment, Casadesús va presentar la temporada 2016-2017, on la Ballarina gegant d’Antigua i Barbuda donarà el tret de sortida, i on podrem veure produccions internacionals com les de Tao Dancer Theater, Peeping Tom (amb Moeder, la continació de Vader) o Kidd Pivot i l’Electric Company Theater (amb un espectacle que Helena Font va veure al Sadler’s Wells de Londres, dient que és una experiència d’aquelles que es queden gravades a la retina i a la memòria durant molt de temps).

Els noms i companyies d’aquí també seran presents a la temporada vinent del Mercat, amb Ferran Carvajal i Trevor Carlson amb Not a moment too soon, Sol Picó (La piel del huevo te lo da, amb Candela Peña i La Shica), Pere Faura (amb Sweet Precarity) o Aimar Pérez Galí (amb èpic, títol provisional). Els festivals o cicles també passaran pel Mercat, com El més petit de tots (organitzat per LaSala de Sabadell), el Sâlmon (on hi veurem Albert Quesada, Jorge Dutor i Guillem Mont de Palol, Jan Martens o El Pollo Campero, entre d’altres) o el cicle TRANSaccions, on sota el tema del gènere i la transexualitat veurem creacions de El Conde de Torrefiel, Ivo Dimchev, Sònia Gómez o La Ribot. El flamenc també passarà pel Mercat, amb Juan Carlos Lérida (Al baile), María Pagés (Óyeme con los ojos) o Rocío Molina, i el Hop Festival portarà la dansa urbana de la mà dels Iron Skulls Co, amb l’espectacle No sin mis huesos.

 

També podrem veure espectacles familiars com els d’Àngels Margarit i la Cia Mudances (Back àbac, basat en la música de Bach), la Cia Non Nova (L’après-midi d’un foehn, una preciositat feta amb bosses de plàstic) o els sempre poètics Aracaladanza amb Vuelos. El circ contemporani arribarà de la mà de Los Galindos (Encara no ho sé, Lola), on actuen tres generacions en un mateix espectacle, en una petita carpa a la Plaça Margarida Xirgu.

La vetllada va acabar amb una cervesa, uns xips i unes olives al pis de dalt, amb un ambient familiar, d’amants de la dansa que es reuneixen per celebrar una gran temporada i somiar la que ve. El Mercat de les Flors creix, cada any, en públic i fidelització, però la cara dels espectadors parlant d’un teatre com si fos una cosa seva és quelcom que molts directors artístics de molts teatres no es poden arribar ni a imaginar.