Filmin, pioners en la subscripció de cinema «online»

30.06.2016

Filmin és una empresa catalana absolutament pionera en el servei de subscripció de cinema sota demanda per Internet i es posiciona com un portal de referència ineludible, tant en l’àmbit espanyol com europeu. Una tasca impagable que els governs i les institucions no han sabut valorar, alhora que obtenia merescuts reconeixements, com ara el Premi Sant Jordi de Cinematografia 2015 a la Indústria. Visitem al seu despatx Jaume Ripoll, soci fundador de Filmin, encarregat de la part editorial de l’empresa, perquè ens expliqui l’intens recorregut transitat i els reptes de futur d’aquesta innovadora experiència empresarial que ofereix consum de cinema online d’una manera legal.

Jaume Ripoll 1©Óscar Orengo - Arxiu «Serra d'Or»

Jaume Ripoll, de Filmin. (Foto: Óscar Orengo – Arxiu «Serra d’Or»)

 Llarg camí

L’aventura de Filmin va arrancar ara fa uns deu anys. Cal remuntar-se a l’any 2006, quan va començar a gestar-se el projecte de crear una plataforma que oferís un servei de visió de cinema de pagament i online. Amb uns inicis atzarosos i farcits d’errors, la plataforma es llançà oficialment el 2010, es convertí en la primera plataforma a Espanya de servei de subscripció de cinema sota demanda i esdevingué pionera a l’hora de desenvolupar aplicacions per a smartphones i tauletes o a oferir sèries televisives abans que Canal+ o qualsevol altra plataforma.

Jaume Ripoll ens recorda que «del 2006, la idea, al 2010, el camí va ser llarg». Fins ara s’han resolt nombrosos obstacles, sobretot de caire tècnic, però també altres desafiaments com «el desconeixement de com havia de ser el model de negoci, quina tecnologia podíem suportar, com podíem convèncer els fabricants de continguts perquè confiessin en nosaltres i que els clients paguessin per veure continguts que podien trobar en una altra banda d’una manera gratuïta».

L’itinerari de Filmin ha estat una dura cursa de fons i Jaume Ripoll no amaga que encara resten molts reptes per afrontar. Tot i que es troben lluny de la plena consolidació, el procés de creixement ha estat constant, tant pel que fa al nombre d’usuaris com de subscriptors i de facturació. Una fita assolida gràcies a un catàleg de 9.000 títols i prop de 550 contractes signats amb diferents companyies que els permeten respirar una mica. Com afirma ell mateix: «Hi ha una part molt difícil que ja hem aconseguit, que ha estat sobreviure.»

 Distinció

Enmig d’una competència creixent en el terreny del consum progressiu de continguts audiovisuals, Filmin ha buscat el seu propi espai des d’un bon començament. I davant de l’embranzida actual de plataformes tan potents com Netflix o Telefónica, que lluiten sobretot per un contingut d’estrenes comercials d’opció pròpia o aliena, bàsicament pertanyents a les multinacionals del sector, Filmin no s’ha volgut posicionar com un competidor, sinó que «la voluntat de Filmin és no comprometre la resta; nosaltres som un complement».

Des de la plataforma Filmin, constituïda bàsicament per importants companyies distribuïdores de cinema independent i en versió original en sales de cinema, no es vol entrar en l’eterna discussió, en la batalla sostinguda entre el cinema comercial, més popular, i el d’autor, més minoritari. Jaume Ripoll defensa una autoria transversal, mentre que, quant a la seva aposta pel cinema independent, etiqueta distintiva del portal, creu que «no és dolent que l’etiqueta sigui aquesta; allò important és pensar que hi ha etiquetes que no volen dir una cosa tancada i petita», i afegeix que «el cinema independent també ha d’aspirar a aquest volum màxim d’espectadors».

Filmin mostra una gran diversificació en l’oferta de continguts audiovisuals i, tot i que el cinema hi ocupa inevitablement un lloc privilegiat, hi trobem una secció de cinema infantil, Filmin Kids, o una secció d’enregistrament de concerts, Filmin Clàssica. Però Filmin també s’ha obert des de ben aviat a les sèries i ha aportat als seus subscriptors sèries multipremiades, però malauradament inèdites a casa nostra, bàsicament britàniques, gràcies a un acord amb la BBC. L’esforç d’estrenar sèries que no estaven disponibles a casa nostra marca un segell propi distintiu, tota una premissa, com referma Jaume Ripoll: «Aquesta és la nostra feina, aportar allò que creiem que val la pena, allò que la gent no ha pogut descobrir.»

 
Atracció

Com que venim d’un consum massiu de continguts d’Internet d’una manera gratuïta i il·legal en llocs no autoritzats, encara queda molt camí a recórrer i Jaume Ripoll és conscient de les dificultats: «Contra allò gratuït és molt complicat fer-hi res. És molt complicat convèncer la gent quan tu demanes diners i l’altre t’ho dóna gratis.»

Jaume Ripoll 2©Óscar Orengo - Arxiu «Serra d'Or»

Jaume Ripoll, de Filmin. (Foto: Óscar Orengo – Arxiu «Serra d’Or»)

Tot i això, aquesta tendència s’ha pogut revertir en certa mesura gràcies a l’oferta reglada de portals com Filmin, que actualment ja ofereixen pràcticament tot el cinema existent d’una manera legal. Jaume Ripoll valora aquesta línia gràcies al fet que «hi ha hagut un procés educatiu inqüestionable en aquest país». Un avenç que ha fet que el públic s’acostumés de mica en mica al consum ordenat, però lluny encara de l’objectiu: «El consum de la gent és menys massiu del que ens agradaria a tots, i menys del que l’oferta mereix.»

El desembarcament de plataformes globals com Netflix o operadores com Movistar mouen Ripoll a l’escepticisme, ja que no creu que revolucioni el panorama del visionat de cinema online. Declara: «La percepció que tenim és que el nivell, el volum del mercat, ha crescut molt menys que el volum de l’oferta, o està creixent molt menys que l’oferta.»

Més enllà de la comentada diversificació de continguts de Filmin per a atreure públic, amb l’existència d’una eina primordial com un recomanador per a orientar el públic nou, s’han buscat modalitats de pagament diferents i atractives. A més d’una subscripció Premium reservada transitòriament a aquelles pel·lícules d’estrena que surten de cartellera, Filmin disposa d’una tarifa plana mensual de 8 euros. Aquesta subscripció bàsica econòmica permet veure pràcticament el 95% del catàleg i així reté un espectador que, segons Jaume Ripoll, «si no té l’opció que el cost sigui baix, intentarà buscar altres vies».

Connectivitat

Filmin sobresurt perquè és un portal sorprenentment viu i dinàmic gràcies als vincles que ha establert amb l’actualitat del món amb seccions que es renoven constantment. Diàriament es busquen pel·lícules del fons de l’extens catàleg per crear no sols apartats d’homenatge amb motiu de la mort de personatges rellevants del món cinematogràfic, sinó també per triar títols connectats amb temes polítics, socials o de debat del moment. Com explica Ripoll, «l’avantatge que tenim nosaltres, el món online vers el món físic, és que si succeeix alguna cosa busquem un referent cinematogràfic, documental o de ficció, que pugui complementar aquesta idea».

Els vincles amb l’entorn audiovisual han possibilitat la seva col·laboració amb molts festivals de cinema. D’una banda, una col·laboració més estreta amb certàmens com Inèdit o el Festival de Sitges, els quals faciliten la possibilitat d’estrenar films programats en les seves seccions; o d’una altra banda, la col·laboració amb festivals com els de Berlín o Canes, que ofereixen veure films premiats que encara no han arribat a les nostres pantalles.

Cal destacar que Filmin no ha girat l’esquena al cinema català, sinó que ha establert convenis amb l’Acadèmia del Cinema Català per oferir des de fa diverses edicions un espai amb pel·lícules seleccionades en els premis Gaudí. A partir d’aquesta col·laboració mútua, Filmin ha pogut donar visibilitat al cinema en català amb la creació de la secció Filmin Cat, conformada per uns 400 títols, tant versions doblades com subtitulades. Un fet diferencial en tota regla respecte a altres plataformes, fruit de la voluntat de Filmin. Jaume Ripoll ens recorda que «ho fem nosaltres per iniciativa pròpia, sense cap mena de suport».

barcelona nit d'hivern

Compromesa amb el cinema català, Filmin ha fet un pas endavant contribuint a la coproducció de «Barcelona, nit d’hivern», dirigida pel jove Dani de la Orden.

 Expansió

Compromesos amb el cinema català, han volgut fer un pas endavant contribuint a la coproducció de la pel·lícula Barcelona, nit d’hivern (2015), dirigida pel jove Dani de la Orden, per qui han apostat com a talent de futur. Ha estat una experiència reeixida i molt positiva, tot i la complexitat que requereix embarcar-se en projectes tan difícils. Com comenta Ripoll, «la realitat és que gairebé mai tot funciona». És una faceta satisfactòria que tindrà continuïtat en nous projectes, tot i que de moment no ens pot concretar més. D’altra banda, Filmin s’expandeix també fora de les nostres fronteres. Aviat farà un any que ha obert una seu a Mèxic, amb un equip propi i amb bons resultats, mentre s’anuncia una operació semblant de llançament a Portugal.

Tampoc no podem oblidar una aposta pròpia genuïna com el festival de cinema online Atlàntida Film Fest, que permet a l’espectador fruir d’un ventall de cinema independent i emergent sense moure’s del sofà de casa. Filmin s’ha guanyat la reputació i la veterania en traslladar aquesta experiència a tots aquells qui no poden seguir els grans festivals. Com apunta Jaume Ripoll: «Hi ha molta gent que no té accés a moltes pel·lícules; per això vam crear el festival, per donar visibilitat a títols que ens semblaven molt bons i que aquí no arribaven.»

Més enllà dels reconeixements i els guardons obtinguts per Filmin atorgats a la creativitat i a la innovació en la seva tasca de difusió del cinema en versió original per Internet, que pal·lien d’alguna manera la deixadesa i el menyspreu de les administracions i les institucions, Ripoll se sent finalment orgullós i content per la feina feta durant tots aquests anys: «Primer, per la confiança dels usuaris; això és el més important, ja que han estat comprensibles en els errors i han estat agraïts en els encerts. I a conseqüència d’això, també la confiança dels distribuïdors.» En un entorn tan competitiu com aquest, que requereix inversions constants, noves fórmules o renovació tecnològica ininterrompuda per estar sempre actualitzats, els èxits i els encerts de Filmin fan que Jaume Ripoll recapituli dient que «això demostra que estem seguint els passos correctes».