Encerclats per la cultura i els reconeixements

4.05.2018

Celebrem una nova edició dels Premis Crítica «Serra d’Or» amb la publicació del veredicte de les diferents categories, com cada any: Literatura i Assaig, Recerca, Teatre i Literatura Infantil i Juvenil. Podeu consultar-lo al número de maig de 2018, de «Serra d’Or».

Els guardonats, les autoritats i el públic dels Premis Crítica «Serra d’Or» 2018. (Foto: Luis Muñoz – Arxiu «Serra d’Or»)

Zeneida Sardà entrevista l’arquitecte i poeta Joan Margarit, que aquest mes de maig fa 80 anys. Margarit ens parla del seu recorregut poètic, en el qual hi ha allò que reivindica i allò que s’ha esforçat tant a aconseguir: veritat i bellesa. Podem sentir les seves emocions a través dels seus versos, perquè «contra el desgast del temps, la poesia. Contra l’angoixa, el poema».

Francesc Fontbona dedica la seva columna d’opinió als filòsofs, Jordi Graupera se centra aquest mes en el «Catalanisme» i Marina Porras a les cases museu. Jaume Fabre parla de «Catalunya endins», la primera pàgina diària en català en un rotatiu en castellà. Francesc-Marc Álvaro rememora els cinquanta anys d’aquell maig del 68, «un clic generacional sense precedents: les normes, les regles i els costums dels pares va caure a causa d’un vendaval».

A la secció d’art, parlem de les joies de Joaquim Capdevila, un joier que es caracteritza per l’elegància com a suma d’harmonia, sobrietat i gust refinat de les seves obres d’art. Zeneida Sardà fa un repàs de l’obra de Capdevila glossant el llibre Joaquim Capdevila. La “nova joia” a Barcelona, de Pilar Vélez, publicat recentment.

Montse Gispert-Saüch escriu sobre la mostra «William Morris i el moviment Arts & Crafts a Gran Bretanya», que es pot veure al MNAC fins al 21 de maig. Es tracta d’un dels corrents artístics més importants d’Anglaterra, que abasta des de 1880 fins a 1914 i més enllà, i que recull un exhaustiu i acurat catàleg, l’únic que hi ha sobre aquest tema. L’empenta, la versatilitat i la creativitat de Morris va renovar el disseny i revitalitzà els oficis i les arts decoratives.

El poeta Marc Granell i les seves diverses etapes com a tal, i el periodista, escriptor i traductor Domènec Guansé, quaranta anys després de la seva mort, són els protagonistes de la secció de lletres.

A música, Xavier Chavarria tanca amb la Sonata a Kreutzer, i ens explica com el compositor Léos Janácek, amb el seu primer quartet, va saber captar i resumir en menys de vint minuts la novel·la homònima de Tolstoi, que «li va sortir una música que expressa de manera esplèndida la faceta tràgica de l’amor i l’horror de la gelosia».

Miquel Pujadó escriu sobre el disc que Ovidi Montllor no va poder acabar, «Verí Good», a més de la seva habitual Discografia catalana recent.

L’estil, el llenguatge irònic, la paròdia, la xerrameca, la trivialitat, són els veritables protagonistes d’aquesta antològica peça d’Oscar Wilde, La importància de ser Frank, que es podrà veure al TNC durant el mes de maig, sota la direcció de David Selvas. Enric Ciurans fa un repàs del teatre de Wilde, tant les comèdies com les tragèdies com Salomé, la peça més apreciada i representada del seu repertori.

Dins la cada vegada més gran diversitat d’empreses de venda de pel·lícules online, Tariq Porter ens en fa una anàlisi explicant com s’estan fiançant i les estratègies de cada plataforma per tal de fidelitzar un públic.

Margot Mur entrevista Teresa Gimpera per parlar de la seva vida, la seva feina d’actriu i de model en una època en què el paper de la dona era molt diferent. Explica què era el feminisme de la seva època de joventut i també expressa la seva opinió sobre la situació de les dones, tant aleshores com en l’actualitat. En definitiva, aquesta entrevista ens permet conèixer millor i amb més detall la Gimpera d’avui, amb una actitud vital sempre positiva.

Per acabar, Vicenç Llorca ens proposa la seva Tria personal, i també publiquem tres ressenyes i les notes de lectura dels llibres apareguts més recentment. A la darrera pàgina, Màrius Serra ens ofereix els seus mots encreuats i David Puertas els Sidokus.