Els premis GAC, un somni mai somiat

6.06.2019

La XII Nit del Galerisme ha entregat el Premi Honorífic – Fundació Banc Sabadell a l’artista conceptual Àngels Ribé i al galerista Fernando Pinós pel seu paper primordial en la difusió de l’art català. Ribé s’ha mostrat crítica amb les aportacions de les institucions a la cultura, especialment la més especialitzada, és a dir la que reconeixen els Premis GAC. “S’ha recuperat cultura popular, que és necessari, però s’ha oblidat un altre tipus de cultura, que potser és més difícil, més elaborada i sofisticada, però que és importantíssima per a tothom”, ha reivindicat l’artista. “Una cultura que està realment protegida cohesiona una societat i la fa més forta”, ha reblat Ribé.

L’artista conceptual Àngels Ribé i el galerista Fernando Pinós com a guardonats amb el Premi Honorífic –Fundació Banc Sabadell als Premis GAC | Foto: Mar Vila

L’artista ha ofert un obsequi durant la festa posterior al MACBA en forma de vídeo, amb 50 diapositives fetes el 1979 a Barcelona, una obra anomenada ‘Ornamentació’, que conté elements ornamentals de la ciutat “difícils de veure”. D’altra banda, la presidenta del Gremi de Galeries, Mónica Ramon, ha qualificat de “referent” el llegat de Fernando Pinós en la conservació del patrimoni del modernisme. El 2010 va crear el Museu del Modernisme, amb el qual va “omplir el gran buit” de la ciutat “mancada” d’una entitat que aglutinés el llegat de principis del segle XX, ha explicat el representant de l’Associació d’Art Barcelona, Victor Lope.

“S’ha fet realitat un somni mai somiat”, ha confessat Pinós en la roda de premsa d’anunci dels premis. El galerista ha celebrat que els seus fills continuïn la tasca que ell va començar, malgrat les extenses dificultats econòmiques que assegura que travessa el sector. “Van en un vaixell difícil però si tenen il·lusió se’n sortiran”, ha dit Pinós. Els premis GAC estan organitzats pel Gremi de Galeries d’Art de Catalunya i l’Associació Art Barcelona

Premiats per unanimitat

El jurat dels premis, presidit per la periodista i crítica d’art Montse Frisach, s’ha renovat aquest any i ha triat per “gairebé unanimitat” els premiats. Frisach ha destacat “l’alt nivell” expositiu a Catalunya malgrat la situació del sector “continua sent complicada”. El premi al col·leccionisme ha estat per José Ángel Sanz i Marisa Cortell per la seva “decidida” implicació amb el col·leccionisme d’obres contemporànies prioritzant les peces de galeries catalanes. El jurat ha destacat el seu compromís però alhora “discreció” en la seva tasca que compta amb més de 100 obres entre pintures i vídeo des del 1969.

El premi a la millor exposició històrica en galeria és per a Ponç-Brossa a Galeria Joan Prats, pel “suggeridor” diàleg entre els dos membres del grup Dau al Set, aportant una mirada creuada nova a l’obra dels dos artistes. El jurat ha destacat com a millor programació la galeria ProjecteSD de Silvia Dauder amb mostres com Espace perdu decidides a potenciar les pràctiques artístiques contemporànies.

Alexandra Laudo ha estat guardonada com a comissària de l’exposició Una certa foscor al CaixaForum de Barcelona. Laudo va construir una lúcida reflexió sobre la mirada, l’absència i les imatges a partir del robatori de La Gioconda al Museu del Louvre el 1911. El premi a l’artista consolidat per la millor exposició en galeria és per a Antoni Miralda per Miralda, tres projectes (NYC-MIA-BCN), a Galeria Senda. “Com es va presentar ens va semblar molt original i molt representativa de com treballa”, ha assegurat la presidenta del jurat.

El premi DKV a l’artista emergent ha estat per a Pep Vidal per l’exposició Who wants to be an impatient gardener? presentat per ADN Galeria. D’altra banda, el premi a la crítica se l’ha endut Victoria Combalia per la seva llarga trajectòria com a professora, escriptora i crítica d’art amb una visió “oberta i eclèctica”. Per últim, s’ha reconegut el programa de televisió Territori Contemporani de Vallès Oriental Televisió i La Xarxa, per visibilitzar la riquesa del teixit artístic del territori català respecte Barcelona.