El violí vermell de Xavier Cazeneuve

16.04.2014

El Violí Vermell és un programa de ràdio que emet Catalunya Música cada divendres a les 23 h. El seu presentador, Xavier Cazeneuve, cada setmana hi repassa bandes sonores, a vegades d’una pel·lícula determinada o d’una saga, d’altres en relació amb algun esdeveniment en què el cinema o els compositors cinematogràfics ocupen un lloc preeminent.

Xavier Cazeneuve dirigeix i presenta 'El violí vermell' a Catalunya Música

Un exemple del primer cas és el programa del 21 de març, que tractava sobre pel·lícules de les aventures de James Bond, concretament Casino Royale (John Huston, Kenneth Hughes, Val Guest, Robert Parrish, Joseph McGrath, Richard Talmadge,1967), 007 al servei de sa Majestat (Peter Hunt, 1969), Diamants per a l’eternitat (Guy Hamilton, 1971), Viu i deixa morir (G Hamilton, 1973) i L’home de la pistola d’or (G Hamilton, 1974).

Després d’una breu introducció, Cazeneuve selecciona un o dos temes de cadascun d’aquests films, que corresponen o bé als crèdits d’inici o bé a alguna seqüència rellevant. Escoltem temes de Burt Bacharach, compositor de la BSO de Casino Royale, de George Martin, autor del “Live and let die”, cantat per Paul i Linda McCartney a la pel·lícula amb el mateix nom, i de John Barry, compositor habitual en la saga durant l’època. D’aquest últim, el presentador recorda la coneguda “Això a l’altre col·lega no li havia passat mai”, a 007 al servei secret de sa Majestat, la seqüència “Cursa en cotxe lunar” a Diamants per a l’eternitat, o el tema instrumental de L’home de la pistola d’or, entre d’altres.

El programa del 4 d’abril és el segon que El violí vermell dedica a la música per a Jocs Olímpics creada per compositors cinematogràfics, un fet molt recurrent en aquest tipus d’esdeveniments. En aquesta ocasió, sentíem temes pertanyents a les cerimònies d’inauguració o clausura dels Jocs Olímpics d’Atlanta 1996, Sydney 2000, Atenes 2004, Pequín 2008 i Londres 2012, a més dels Jocs d’Hivern a Salt Lake City 2002 i Sotxi 2014.

El país que acull els jocs determina sovint la nacionalitat del compositor de la música olímpica o de la banda sonora que hi sona. Ocorre així a Atlanta i a Londres, amb temes de l’americà John Williams, en el primer cas, qui convoca els herois amb el seu tema “Summon the Heroes”, i de l’èpica Carros de foc (1982), del grec Evangelos O. Papathanasiou, en el cas londinenc.

A Sydney, l’encarregat de compondre un dels temes principals és l’australià Bruce Rowland, del qual escoltem el tema de la seva banda sonora “The Man of Snow River”, molt adequat amb la coreografia que es va interpretar a l’inici de la cerimònia, amb 120 genets configurant les cinc anelles olímpiques. A Atenes, bressol de l’olimpisme, s’encarregaren de la música, entre d’altres, Manos Hatzidakis i Mikis Theodorakis, aquest últim, autor del tema estructurat en tres parts “Oda a Zeus, Oda a Apol·lo, Oda a la primera victòria olímpica”. A Pequín, destaquen les col·laboracions d’americans com el director Steven Spielberg o el compositor Quincy Jones, i escoltem la cançó oficial, composta per Xen Qigang, també compositor de cinema, que duu per títol “You and me”, un tema lent interpretat per veus líriques i un cor que, efectivament, ens trasllada a Orient.

El programa acaba amb l’audició de “Call of the Champions”, tema dels Jocs d’Hivern a Salt Lake City, compost per John Williams, un fragment de “Què bonic és viure”, del rus Dimitri Tiomkin, que es va poder sentir als Jocs d’Hivern de Sotxi, i “En les ales de la victòria”, de Michael Kamen, per als Jocs Paralímpics d’Atlanta 1996.

 

 Podeu escoltar ambdós programes i la resta aquí