El Festival de Música Antiga dels Pirineus tanca la seva millor edició

1.09.2018

El Festival de Música Antiga dels Pirineus (FeMAP) ha tancat, després de dos mesos, la seva edició amb més èxit pel fet d’haver assolit una assistència d’unes 6.000 persones, un 21 per cent més de públic respecte a anys anteriors. Aquesta dada reafirma, segons l’organització, l’arrelament del certamen, que segueix creixent ininterrompudament cada any, amb una major implicació dels municipis pirinencs i una cada vegada més gran expansió territorial.

Coral Cantiga, Llac d’Engolasters (Encamp) | Foto: flickr FeMAP

El FeMAP va començar el 2011 amb concerts en deu localitats del Pirineu i enguany ja n’han estat 37, tres més que el 2016. El director d’aquest certamen, Josep Maria Dutrèn, n’ha fet una valoració molt positiva tenint en compte, a més, les particularitats del festival i que la població del Pirineu és molt dispersa.

L’expansió territorial que enguany ha aconseguit el FeMAP és, segons han assegurat des de l’organització en un comunicat, un dels grans èxits d’aquesta edició que, per altra banda, també ha augmentat el nombre de concerts. En total han estat 52 actuacions que, des del 29 de juny i durant els mesos de juliol i agost, han combinat música antiga, patrimoni i turisme arreu dels Pirineus. Els municipis de Bellver de Cerdanya, Pesillà de la Ribera, Llavorsí, Vilanova de Banat (Alàs i Cerc) i Maçaners (Saldes) han estat les noves incorporacions.

Durant els mesos de juliol i agost, el festival ha apropat alguns dels grups i solistes més prestigiosos del moment dins l’àmbit de la música antiga. Tots ells han acostat i descobert la passió per aquesta modalitat musical, al temps que el festival ha treballat per una oferta social que ha combinat música, patrimoni i turisme. Això ha permès tornar a barrejar els concerts amb altres activitats, com ara degustacions, actes culturals o visites guiades a l’entorn o al patrimoni dels llocs on s’han ofert les actuacions.

Enguany, a més, el certamen ha posat èmfasi en l’oferta de paquets turístics, sobre els quals el FeMAP ha estat pioner a l’hora de permetre la compra de l’entrada del concert i de l’allotjament. Aquesta opció ha ajudat als clients del festival a organitzar estades per a diversos espectacles consecutius i programar sortides a preus més reduïts dels habituals. Com a novetat, s’ha incorporat la iniciativa de les Escapades Musicals, on també s’han pogut comprar productes de dos o tres dies combinats amb un parell o tres de concerts, així com activitats complementàries.

Sobre aquests avenços, el director del festival ha assegurat que està “molt satisfet” del desenvolupament d’aquests nous serveis, en el sentit que, ha dit, ajuden a combinar i programar estades turístiques que beneficien el coneixement de la música antiga, tot i que també promouen la difusió del patrimoni i el descobriment de l’entorn pirinenc: “És important per al FeMAP posar les màximes facilitats perquè el públic, que ja és fidel, pugui gaudir també d’aquest magnífic territori que són els Pirineus”.

Un festival amb concerts “d’altíssima qualitat”

Dutrèn ha destacat “l’altíssima qualitat” dels concerts que s’han pogut gaudir durant l’estiu en el marc del FeMAP. “Estem en el bon camí, i això ens ho demostra l’augment de públic i el manteniment de la qualitat dels grups i solistes que cada any passen pel festival”, ha assegurat. En aquest punt, ha volgut remarcar “l’immillorable entorn” en el que s’han dut a terme i allò que diferencia el festival de la resta: “El FeMAP busca la simbiosi entre al música i el territori i, per això treballa per oferir la millor combinació entre l’art romànic, la naturalesa i la música antiga”.

Enguany el festival ha comptat amb una cartellera de luxe ja des de la inauguració el 29 de juny, que va anar a càrrec de l’Escolania de Montserrat i la Capella de Música de Montserrat a la Seu d’Urgell. Altres concerts destacats han estat el Cor de Noies de l’Orfeó Català, que ha interpretat ‘Ressons de l’antiga Europa’; The Illyria Consort, que ha enamorat amb ‘Tresors vienesos’; Pyrenaeus Ensemble, que ha presentat ‘Les Quatre Estacions de Vivaldi’; Música de Cambra per la Cort de Lisboa, amb María Hinojosa i Ludovice Ensemble; Locus Desperatus, que ha permès un viatge al passat a la col.legiata de Mur amb ‘La música a la capella reial de Martí l’Humà’, i el músic Eduardo Paniagua que ha fet una pinzellada a la música del segle XIII.

Amb un pressupost que aquest any ha ascendit als 450.000 euros, el FeMAP planteja les properes edicions amb perspectives de creixement i una nova aposta per la qualitat musical. Segons el seu director, l’objectiu és ambiciós, però també realista, i les perspectives són bones: “Des del 2011, el FeMAP ha crescut exponencialment en implicació territorial, oferta i prestigi, i aquesta és la línia que seguirem en els propers anys per continuar portant la qualitat de la música antiga als Pirineus, fent territori”, ha dit.