El documental portuguès ‘Setembro a vida inteira’ guanya el Gran Premi del Jurat del Most 2017

12.11.2017

Aquest vespre, el setè Most, Festival Internacional de Cinema del Vi i el Cava, organitzat per VINSEUM Museu de les Cultures del Vi de Catalunya i el Cine Club Vilafranca, ha tancat portes després de 10 dies de cinema i vi a diferents espais del Penedès i del Priorat que han acollit uns 5.300 espectadors, xifres que pràcticament repeteixen l’èxit de l’any anterior i que suposen una fita doble, tenint en compte les dificultats de programació i públic derivades del moment polític actual al país.

Fotograma de Setembro a vida enteira

La sessió de cloenda, plena de noms propis, ha comptat amb l’estrena a Catalunya de Tierra firme, deCarlos Marqués-Marcet, i la presència del director. Abans de la projecció, en una gala conduïda per l’actriu Anna Ycobalzeta, s’han entregat els dos Premis Most 2017 a dues institucions del cinema català. El periodista cinematogràfic Jaume Figueras i l’actor Francesc Orella han rebut de la mà dels directors del festival, Xavi Fornos i Manel Balaguer, sengles guardons honorífics, entrega de premis que ha acompanyat la dels films guanyadors d’enguany en les dues seccions competitives: Collita i Brot.

Premis Collita 2017
El palmarès de la secció Collita, de cinema centrat específicament en cultura vitivinícola, ha estat molt repartit, amb fins a 10 pel·lícules premiades. El jurat, format per Damià Serrano, expert en enoturisme i responsable del Laboratori de Turisme de la Diputació de Barcelona; Anna Vicens, presidenta de l’Associació Catalana de Sommeliers; Judith Colell, directora de cinema i membre de la junta de les acadèmies de cinema catalana i espanyola; Ruth Troyano, periodista especialitzada en enocomunicació, i Imma Merino, crítica de cinema a mitjans com El Punt Avui o La Vanguardia i docent a la Universitat de Girona i la Pompeu Fabra, ha decidit concedir el Gran Premi del Jurat, principal guardó del Most i dotat de 1.000 euros, al film portuguès Setembro a vida inteira, d’Ana Sofia Fonseca. La pel·lícula és un retrat personal, en format documental, de la poc coneguda cultura del vi al país ibèric a través de les seves vinyes i qui les treballa.

El premi a Millor Treball de Ficció ha recaigut en Soury, de Christophe Switzer, curtmetratge francès sobre la relació d’un viticultor de la Provença i un refugiat sirià; mentre que el premi a Millor Treball Documental s’ha adjudicat, ex aequo, a Decanted, de Nicholas Kovacic, i La guerre du vin, de Sébastien Le Corre, el primer sobre les vinyes estatunidenques de Napa Valley i el segon sobre el conflicte agrari que va tenir lloc amb els viticultors del sud França durant els 60 i 70. El documental sobre l’explotació dels treballadors del vi a Sud-àfrica Bitter Grapes, de Tom Heinemann, s’ha alçat amb el premi Projecció Internacional. Podeu llegir la ressenya que n’ha fet Joan Burdeus a Núvol.

Un fotograma de Bitter Grapes

El Premi Arrels, per la seva banda, que reconeix el millor treball lligat al territori, ha sigut per L’aviador, de Manel Cortés, curtmetratge sobre la tradicional celebració de la Festa de la Trepitjada del Raïm al barri de la Marina de Barcelona. El Premi al Millor Treball Promocional ha anat a parar a Habitació 16, de Pepe Camps Farran, i el Premi Vi Català, dotat amb 500 euros i que reconeix el treball audiovisual que millor expressa els valors dels vins de qualsevol de les 12 denominacions d’origen del país, ha tingut dos guanyadors: el documental Les arrels, de Xavier Moreno, d’un dinar d’amics al voltant del vi, i Vermut Montseta, d’Elisenda Trilla Ferré, sobre el procés d’elaboració artesanal d’aquest vermut. Finalment, el Premi Sostenibilitat ha sigut, també, per a dos films: Vino e sostenibilità, d’Emilio Suraci, i Saving Wine (Le vin en ebullition), de Philippe Prieto i Samuel Toutain.

Premis Brot
Durant la gala també s’ha fet entrega dels quatre premis de la secció Brot, que reuneix els millors curtmetratges de l’any de Catalunya, Espanya i del país convidat, Uruguai, i que comptava amb un jurat, format per l’actriu de cinema i televisió Anna Barrachina, el programador cinematogràfic Sergio Morera i el crític i locutor Alfons Gorina.

El Premi del Jurat ha sigut per Ni una sola línea, de Víctor E. D. Somoza, comèdia sobre dues senyores i el seu pla secret, truncat per un cambrer insistent i pesat. La Menció Especial del Jurat ha sigut per Leni K, d’Alberto Taibo Piñeiro, sobre l’estada castellana de la fotògrafa Leni Kastell l’any 1945. El Premi Jurat Jove, ha sigut per Popoff, de Domingo de Luis, també comèdia que retrata els habitants un poblet italià i la seva relació amb el cinema, i el Premi del Públic-Domènech Vidal ha sigut pel curt de Javier Fesser 17 años juntos, sobre la relació entre dues parelles de classes socials molt diferents.

Balanç molt positiu

El codirector del Most, Xavi Fornos, ha valorat molt positivament l’edició, qualificant-la d’“èxit absolut.”Fornos convé que, tot i la situació política a Catalunya, “el Most segueix convencent a la majoria dels públics, que han respost molt positivament”. “Això és la demostració de l’encert en la selecció de treballs escollits de Gran Reserva, Brot i Collita. Les sensacions recollides entre públic assistent són millors que mai tant pel que fa a la qualitat de les pel·lícules com per l’organització del propi Most, i gràcies també a la presència d’una seixantena de convidats que formen part dels films projectats i que venien d’indrets com Catalunya, Portugal, Estats Units, Itàlia, Uruguai, etc.” Considera, per altra banda, que “la novetat del país convidat ha sigut un èxit, gràcies en bona part als elaboradors i les institucions públiques que han vingut a representar aquest país a casa nostra”, fórmula que, creu s’ha de repetir de cara a futures edicions per a la internacionalització del festival.

També han valorat molt positivament l’experiència representants del país sud-americà que han sigut presents al festival, deixant molt bones impressions a totes dues bandes de l’Atlàntic. Alejandro Pinzón, coordinador del projecte de cooperació internacional entre el Penedès i l’Uruguai, destacava la importància d’aquesta experiència: “El Most és un exemple de com un museu com el VINSEUM pot generar difusió cultural sortint de la visita tradicional i promoure, així, la cultura del vi en un territori amb tant arrelament”. Mariana Serutti, del celler uruguaià Viñedo de los Vientos, afirmava que “ha sigut una experiència meravellosa participar del Most Festival i compartir-ho amb Charlie Arturaola”, i afegia que “és un honor estar amb els vins uruguaians en un festival internacional d’aquestes dimensions.”

Pel que fa a la valoració del també codirector Manel Balaguer, constata que el festival té “una salut de ferro”. Quant a contingut i seccions, Balaguer valora molt positivament el creixement de número d’espectadors a moltes de les sessions, i destaca la consolidació del festival en aquesta setena edició, públic del qual “sempre encoratja a seguir”. Avança, per altra banda, que l’organització del Most té la intenció de fer un salt important de cara a futures edicions, creixent quant a “ressò i continguts” per a “seguir engrescant a la gent”.