Diada Pau Casals amb els Casals

8.06.2019

El proper 19 de juny, la 5a edició de la Diada Pau Casals Barcelona s’estrena al Palau de la Música Catalana amb el concert del Quartet Casals i Alban Gerhardt. El dia 20, al Turó Park se celebrarà una jornada musical amb gran presència del violoncel.

Quartet Casals

La Fundació Pau Casals Barcelona, Premi Nacional de Cultura 2018, i la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana celebren la Diada Pau Casals Barcelona 2019 al Palau de la Música amb un concert del Quartet Casals el dia 19 de juny  (20h). Aquesta formació, considerada una de les cinc millors del món, anirà acompanyada pel violoncel.lista Alban Gerhardt, amb qui interpretaran obres de dos colossos vienesos, com Mozart i Schubert.

Vera Martínez i Abel Tomàs al violí, Jonathan Brown a la viola i Arnau Tomàs al violoncel oferiran el Quartet núm. 17, en Si bemol major, KV 458, “la Caça” de W. A. Mozart, una obra acabada a Viena i dedicada a Joseph Haydn i de la qual el sobrenom li ve del caràcter del primer moviment en compàs de 6/8 i melodies triàdiques basades entorn de la tònica i la dominant. És un moviment mogut, vivaç, amb caràcter i enginy, sempre mantenint l’elegància com a marca de la casa, amb aire gràcil i refinat. Després, amb el també violoncel.lista Alban Gerhardt, ens regalaran el Quintet en Do major, D. 956, la darrera obra de cambra de Franz Schubert, amb la particularitat de comptar amb dos violoncels i no dues violes, com és el més habitual. És una peça sublim que posseeix un patetisme molt profund i gran emotivitat. Romanticisme dut al seu màxim exponent, amb un primer moviment expansiu, per després oferir moments turbulents i tensionals precedits d’un dels motius més cèlebres de la literatura cambrística, plena de subtileses que ens eixamplen les percepcions. L’Scherzo pren caràcter simfònic, amb les cordes obertes dels instruments més greus explotades d’una manera molt innovadora per acabar amb exhuberància amb la tònica, Do major.

L’estudiós i violoncel.lista Bernard Meillat, membre del comitè assessor de la Fundació, és qui coneix avui dia la figura de Pau Casals amb més profunditat. En la presentació que es va fer al Palau va manifestar que “busquem gent que comparteixi l’esperit de Pau Casals”, i va reblar el clau dient que Artur Rubinstein volia que, en el seu funeral, s’interpretés “el quartet que Casals va tocar a Puerto Rico i a Praga”. Casals ha estat una figura essencial per al nostre país que sempre es va mantenir fidel als seus principis d’esquerres i en favor d’una societat lliure i justa, oberta i moderna, amb la mirada al món, però, alhora, potenciant tot el talent català.

Amb la celebració de la Diada Pau Casals, la ciutat de Barcelona vol recordar el vincle històric i simbòlic de Pau Casals amb la Capital de Catalunya, commemorant el seu enorme llegat musical i humanístic. “Ara fa 100 anys que Pau Casals tornava de Nova York, i el 1920 fundava la seva orquestra” -recorda Jordi Pardo, director general de l’associació-, a la qual es ret homenatge, des de fa quatre anys, al Turó Park, lloc vinculat al violoncel.lista i on hi té ara un carrer. En aquest espai tan emblemàtic de Barcelona se celebrarà un acte festiu i popular el proper 20 de juny a les 20h, d’accés gratuït.

Enguany, es comptarà amb actuacions de l’Orquestra Montsalvatge de l’IEA Oriol Martorell que, sota la direcció d’Heribero Fonseca, interpretaran obres de Joaquim Serra i Txaikovski. Tot seguit, l’Orquestra Simfònica VOZES, dirigida per Pablo González, tocaran una obertura d’Offenbach i una polka de Johann Strauss i un grup de 40 violoncel.listes format pel professorat i alumnes dels principals conservatoris i escoles de música de Barcelona, sota la direcció d’Antoni Ros Marbà i coordinats per Lito Iglesias, director del Conservatori Municipal de Música de Barcelona, interpretaran Sant Martí del Canigó, de Casals, i l’estremidor i emblemàtic El Cant dels Ocells. Tot es clourà amb una actuació castellera dels Nens del Vendrell presentada per l’actriu Marcia Cisteró.

La Diada Pau Casals Barcelona “té l’objectiu d’obrir-se al món”, apropant a les joves generacions la dimensió social i la transcendència internacional de la seva obra. De fet, “diverses ciutats s’han adherit a les celebracions”, comenta el seu director general Jordi Pardo, com ara Montevideo o Texas. Potser mai serem prou conscients de tot el que va significar aquesta figura tan nostra i tan universal alhora.

Podeu comprar entrades en aquest enllaç.