De Santiago Rusiñol a Sergio Blanco

20.05.2018

La setmana passada es va presentar la temporada 2018-2019 del TNC. En primer lloc Mònica Campos, directora executiva del teatre, va parlar de xifres i després Xavier Albertí, el director artístic, va parlar de lletres. El TNC ha tancat aquesta temporada amb una bona ocupació i presenta la pròxima amb el pressupost prorrogat, però amb més espectacles. L’epicentre patrimonial estarà dedicat a Santiago Rusiñol i l’eix que vehicula tota la temporada es titula “Dogma i llibertat”.

Imatge promocional de ‘Els Jocs Florals de Canprosa’, de Santiago Rusiñol. © David Ruano / TNC

Una Sala Tallers molt plena de periodistes va ser el lloc triat per a la presentació, amb un Albertí excepcionalment encorbatat (estampat de colors, això sí). Campos va parlar de números, es va mostrar considerablement satisfeta, i va explicar que hi haurà un lleuger increment en el preu de les entrades (es passa dels 28 als 29 euros), però que se segueix estant molt per sota dels 39, que va ser provocat per l’augment de l’IVA cultural, el 2012. Pel que fa als abonaments, n’hi ha per tots els gustos, des dels 45 als 150 euros: això fa que les entrades surtin des de 7,5 a 22,55 cuques. Però passem a les lletres, que a Núvol ens agraden més.

Xavier Albertí, abans de res, va explicar que l’epicentre dedicat a Lluïsa Cunillé d’enguany culmina el set de juny amb una actuació a Stuttgart, en una trobada europea de vuit teatres nacionals, i que durant la segona quinzena de juny el muntatge es representarà al Teatro María Guerrero de Madrid (seu del CDN). L’autor triat aquesta temporada és Santiago Rusiñol, “un gran desconegut” més enllà de L’auca del senyor Esteve, que serà qui donarà el tret de sortida a la temporada 2018-2019. Jordi Prat i Coll dirigirà Els Jocs Florals de Canprosa a la Sala Gran, una comèdia que parodia la proliferació de certàmens literaris de principis de segle XX, que va ser acusat pel catalanisme més conservador d’antipatriòtic. Albertí defineix Rusiñol com un home lliure, un gran observador de la societat i creador de polèmiques que es movia en un lloc de relativisme ideològic per tal de denunciar la instrumentalització política de l’art. La seva novel·la La niña gorda serà transformada en espectacle teatral pel mateix Albertí i amb Jordi Oriol com a protagonista, acompanyat d’una pianola. La novel·la, una paròdia de La ben plantada d’Eugeni d’Ors, narra la desventurada vida d’una pobra noia exhibida com un tros de carn com una atracció de circ pel seu sobrepès. Al vestíbul del TNC es podrà veure una exposició sobre Santiago Rusiñol i s’ha encarregat un llibre a Raül Garrigasait sobre les lectures nietzschianes de l’autor.

Un altre dels eixos de la temporada del TNC serà, sense cap mena de dubte, el dramaturg uruguaià Sergio Blanco. D’ell podrem veure tres espectacles. En primer lloc, Tebas Land, un text guanyador del premi Award Off West end de Londres i que tracta el parricidi i la seva representació, en un muntatge dirigit per Natalia Menéndez. En segon lloc, Kassandra, una reinterpretació del mite en què l’esclava de Menelau és una noia transsexual obligada a prostituir-se per a poder sobreviure. Elisabet Casanovas protagonitzarà el muntatge, que comptaraà amb direcció de Sergi Belbel i que farà gira per Catalunya. Finalment, podrem tornar a veure Cartografía de una exposición, una visió en primera persona (interpretada pel mateix Blanco) sobre la figura de Joan Brossa.

Elisabet Casanovas en una imatge de ‘Kassandra’, de Sergio Blanco. © David Ruano / TNC

Pel que fa a la dramatúrgia catalana contemporània, el TNC presentarà els textos d’Aleix Aguilà (Orsini), Marc Artigau (Alba), Marta Buchaca (Només una vegada), Àlex Mañas (Amanda T), i Helena Tornero (El futur). Aquests dos darrers espectacles formen part del nou projecte del TNC, un cicle de teatre per a joves de 12 a 16 anys –aquella franja sovint oblidada, entre el teatre familiar i “d’adults”– que també comptarà amb Youth#4, una proposta de Didier Ruiz protagonitzada per joves. Entre els grans noms del repertori teatral europeu, hi haurà una mica de tot: Pere Planella dirigirà Afanys d’amor perdut de William Shakespeare, Oriol Broggi presentarà la seva versió de La bona persona de Sezuan de Bertolt Brecht, i del Centro Dramático Nacional arribarà una producció d’Ernesto Caballero d’El jardín de los cerezos,  protagonitzada per Carmen Machi. El TNC i la Compañía Nacional de Teatro Clásico s’aliaran per presentar El gran mercado del mundo, de Calderón de la Barca, un auto sacramental protagonitzat per la Supèrbia, la Humilitat, el Plaer o el Desengay, dirigit per Xavier Albertí.

La dansa serà present a la temporada 2018-2019 del TNC amb noms de casa nostra com els de Cesc Gelabert, que presentarà Nom, Mal Pelo amb Bach Project, Roberto Olivan amb Cuculand Souvenir i la companyia belga Peeping Tom, que presentarà Kind, la tercera part de la trilogia formada per Vader i Moeder, que serà una coproducció del TNC i el Grec. La música arribarà de la mà del Cor de Teatre amb Troia, una veritable odissea!, un recorregut musical a capella a través dels grans cors de la història de la música; i Se’ns n’ha anat el Santos al cel, un espectacle de Jordi Oriol (que va treballar amb el mestre en el seu últim espectacle) on l’OBC interpretarà l’obra simfònica del geni de Vinaròs. El Petit TNC inclourà els espectacles Amour, de la companyia basca Marie de JonghPetits prínceps, de Mumusic Circus; i La gallina dels ous d’or, un muntatge de la companyia lleidatana Zum-Zum Teatre.

La temporada 2018-2019 del TNC no presenta massa sorpreses. Podem dir que és una temporada conservadora, on Albertí ha tingut en compte els signes del temps, que cada cop exigeixen més dones creadores als nostres teatres. Les xifres no fan vergonya, però tampoc són per tirar coets. Des de Núvol els ho explicarem tot, evidentment.