Dansa desbordada

20.06.2018

El Mercat de les Flors ha presentat la temporada 2018-2019. La seva directora, Àngels Margarit, ha detallat les obres i els diferents itineraris proposats amb abundància de matisos que de forma curiosa marquen l’accent de cada coreografia, ja que cadascuna mereix una tria acurada de les paraules que la descriuen.

’20 ballarins pel segle XX’, de Boris Charmatz, es podrà veure al Mercat de les Flors.

La idea que vertebra la temporada és el desbordament dels marcs conceptuals i tècnics que delimiten l’àmbit de la dansa, com el cos, l’espai escènic, el temps horari o la relació estàtica amb el públic. La dansa dialoga amb altres llenguatges i disciplines artístics, “s’imposa” i (es) desborda més enllà del seu domini i l’espai físic del Mercat.

D’aquí la varietat miscel·lànica de peces i artistes, entre les quals destaca la primera creació del projecte Cèl·lula, pensat per “incentivar la creació i transmissió contínua de coneixement” al nostre país per tal de suplir les mancances de producció pròpia de mitjà/gran format; s’estrenarà amb Flamingos, creació d’Albert Quesada. Altres coreografies amb D.O. són la Pasionaria de La Veronal i La partida de la companyia Vero Cendoya, i l’última proposta de Roser López Espinosa. La companyia Otradanza amb Da Capo i Rito, i el coreògraf emergent Jesus Rubio Gamo amb el seu Gran Bolero, seran les noves adquisicions del Mercat.

Trobem també col·laboracions amb grans de la dansa internacional, com la belga Anne Teresa De Keersmaeker, recuperant la seva “coreografia cabdal” Achterland, interpretada per últim cop el 1998. Entre els referents internacionals, també hi ha la nord-americana Meg Stuart, guardonada amb Lleó d’Or de la Biennal de Venècia, i la companyia Batsheva Dance, que torna al Mercat amb Venezuela. Incloem en aquest apartat l’homenatge a Núria Font amb la mostra IDN Plus, que posa de nou sobre la taula el patrimoni internacional generat per les edicions anteriors i es planteja la continuïtat del festival i la dels seus interrogants.

Margarit ha destacat especialment el que anomena “constel·lacions”, conjunts d’obres d’un mateix creador que permeten aprofundir en la comprensió de la seva obra “més enllà de l’espectacularitat” de cada peça. De les 5 que hi haurà, la primera gira entorn el coreògraf francès Boris Charmatz. La més reconeguda internacionalment de les seves creacions ha estat 20 ballarins pel segle XX, 20 solos que encarnen la successió de tendències del segle passat i que es representarà al MACBA, col·laboració que enguany es consolida. Tindrem, també, la constel·lació de La Ribot, coreògrafa “més desbordant” que presentarà dues grans obres i quatre en format de videoinstal·lació, recollint algunes de les efímeres “Peces distingides”. Les altres constel·lacions agrupen el col·lectiu Big Bouncers, que també participen del festival infantil El Més Petit de Tots amb l’espectacle Jungla, el duo Jorge Dutor i Guillem Mont de Palol, que desenvolupen la combinació d’humor i crítica, i finalment, els espectacles de l’Escarlata Circus, la principal delegació de circ de la nova temporada.

Rachid Ouramdane

Cal posar en relleu la continuïtat de la programació familiar i educativa, que fa extensiva la dansa a tots els públics i sobretot a les escoles, amb una àmplia proposta de tallers i material didàctic. L’altre vessant desbordat de la dansa desemboca en col·laboracions amb la Sala Hiroshima, la Fira de Manresa, el MACBA i el MNAC, on actuaran Peter Stamer, dins de la primera edició de la filosòfica Biennal Ciutat Oberta, i el català Jordi Galí amb Orbes.