D’allò personal a allò polític: cinema feminista a la Casa Elizalde

8.05.2019

L’any 1970, l’activista Carol Hannish publicava un assaig anomenat The Personal Is Political (allò personal és polític), que es convertiria en un dels textos clau de la segona onada feminista. El cicle de cinema documental Mirades de la Casa Elizalde ha recuperat aquesta frase, ara ja tot un lema, per titular la seva propera edició. D’allò personal a allò polític dedica tres sessions de projecció i col·loqui posterior a tres noms claus del cinema feminista: les directores Agnès Varda, Carolina Astudillo i Xiana do Teixeiro.

JR i Agnès Varda

Mirades és un cicle de cinema documental que La Casa Elizalde, en col·laboració amb Barcelona Espai de Cinema (BEC), proposa cada primavera i cada tardor. Es tracta d’un conjunt de tres projeccions, amb la seva presentació i col·loqui corresponents, que aborden una temàtica conjunta. L’edició que ara comença, titulada D’allò personal a allò polític, gira entorn del feminisme, però també vol donar protagonisme al cinema compromès amb el seu entorn. Com a premissa, citen a Yvonne Rainer, que responia a Jean Luc Godard: “No només s’ha de fer cinema polític: s’ha de fer políticament”. Pel que fa a la programació d’enguany, Esther Vilà, coordinadora d’arts visuals de La Casa Elizalde, apunta que s’ha prioritzat “documentals que no entrin en un circuit comercial de gran escala”, per una banda, i “donar suport a la producció autòctona”, per l’altra.

El 14 de maig, Mireia Iniesta, actriu, crítica de cinema i professora de l’escola de cinema Educa la mirada, serà l’encarregada de presentar el cicle. Aquest mateix dia es projectarà la pel·lícula Caras y lugares (Visages Villages), una col·laboració entre la directora Agnès Varda i l’artista gràfic urbà i fotògraf JR (Jean René) que, entre d’altres premis, va estar nominada a l’Òscar al millor documental (2017). El film narra el recorregut en furgoneta que van realitzar Varda i JR per la França rural amb l’objectiu de retratar aquest territori i, sobretot, la seva gent. Un agricultor, les dones d’una colla d’estibadors o els obrers d’una indústria química son alguns dels herois anònims a qui Varda i JR donen veu. Caras y lugares va ser el penúltim treball de Varda, reconeguda cineasta de la Nouvelle Vague i una de les pioneres del cinema feminista, a qui el cicle Mirades vol retre homenatge després de la seva mort ara fa dos mesos.

Les altres dues propostes son autòctones i menys ambicioses que la de Vardà. El 28 de maig, es reproduirà El gran vuelo, de Carolina Astudillo. Aquest documental que va merèixer el premi del Festival de Màlaga l’any 2015, narra la història de Clara Pueyo Jornet, militant del Partit Comunista que, als primers anys de la dictadura franquista va aconseguir fugir de la presó de Les Corts de Barcelona. A partir d’aquell moment, es va perdre qualsevol rastre de la militant, que va viure tota la seva vida fugint, tant de la justícia com dels dictàmens del seu propi partit polític. A partir d’aquesta història particular, el cicle vol retre homenatge a tota una generació de dones que van viure lluitant contra una societat repressora.

El dia 11 de juny es podrà veure Todas las mujeres que conozco (Tódalas mulleres que coñezo), dirigida per la gallega Xiana do Teixeiro, aborda la por que les dones viuen al carrer. Ho fa a partir de tres converses íntimes en tres escenaris diferents: la primera, mostra la confessió i la comprensió d’aquesta por; la segona, una anàlisi més distanciada; i, la tercera, la reflexió grupal generada en un taller de debat impartit a un grup d’alumnes de secundària. D’aquesta manera, la directora pretén que el debat salti de la pantalla a la realitat, construint així un discurs col·lectiu capaç de lluitar contra la por a l’espai públic. Una història de sororitat i un clar exemple de com, a partir de compartir l’experiència personal, es construeix allò polític.

En totes les sessions hi haurà un col·loqui posterior al visionat de la pel·lícula dinamitzat pel Barcelona Espai de Cinema. Pots reservar les entrades a partir d’una setmana abans través deweb.