Cultura electrònica i digital: l’art que ens reflectirà com a societat

13.03.2018

Si la cultura plasma cada moment històric en tota la seva complexitat, quin és l’art que definirà la nostra època? El Museu de Reus acull l’exposició Aproximacions creatives, on els comissaris Roberta Bosco i Stefano Caldana ens apropen a l’art electrònic i digital a partir d’obres de la Col·lecció BEEP, nascuda a ARCO l’any 2006 i en constant creixement.

“Redundant Assembly”, instal·lacció interactiva de Rafael Lozano-Hemmer formada por diverses càmeres que componen un retrat en viu de l’espectador.

Les col·leccions d’art no només tenen valor econòmic, sinó que són un patrimoni cultural que ens representa com a societat i que reflecteix el moment històric que viuen els artistes. Aquesta és la concepció de què parteixen Roberta Bosco i Stefano Caldana, experts del món de l’art i col·laboradors habituals d’El País, a l’hora de fer una exposició sobre art electrònic i digital titulada Aproximacions creatives a la Col·lecció BEEP d’Art Electrònic.

És el Museu de Reus el que exposa aquesta proposta, que es pot veure fins al 29 de març. Avui en dia els corrents artístics solen conformar-se depenent dels interessos del mercat de l’art, que acaba sent qui defineix i categoritza els fenòmens que van tenint lloc. Segons Bosco i Caldana, l’art electrònic i digital ha invertit aquesta tendència, pel simple fet que les obres no existeixen durant gaire temps.

“Les mateixes eines que els artistes utilitzen per a la creació de les seves obres tenen una obsolescència rapidíssima i una evolució en temps tan breus que a historiadors i comissaris els costa adaptar-se i reaccionar a la mateixa velocitat”, expliquen els experts. De fet, moltes creacions de la primera etapa de net.art (l’art fet a internet) han desaparegut. Parlem d’obres que es van crear entre l’any 1994 i 2005.

És per això que els comissaris de la mostra en qüestió tenen clar que és impossible esperar cinquanta anys per reflexionar i analitzar el fenomen. Cal abordar-lo ara mateix. Si les tendències creatives s’investiguen a temps, el seu manteniment i la seva conservació tenen més números de quedar garantides.

Tot i la dificultat per l’establishment artístic de categoritzar aquestes creacions, Bosco i Caldana destaquen que l’art electrònic i digital “resulta fàcilment assimilable i comprensible pels grans públics, que fan servir quotidianament, d’una manera o una altra, diversos aparells tecnològics”. De fet, aquesta modalitat artística necessita un espectador proper i empàtic, i no pas un observador estàtic. Bona part de l’obra digital no existeix sense la presència de l’espectador.

L’exposició del Museu de Reus sobre la Col·lecció BEEP és la primera presentació pública d’aquesta col·lecció pràcticament en la seva totalitat. Nascut a ARCO l’any 2006, el projecte privat és pioner a escala europea, i els seus comissaris creuen que també ho és a escala mundial. “Ningú més ha sigut capaç d’entendre aquest moment històric i seguir creixent amb una aproximació lògica, coherent i oberta a totes les disciplines que s’estan desenvolupant al voltant de l’art i les noves tecnologies”, asseguren Roberta Bosco i Stefano Caldana, que fan especial esment en el programa d’estudi, restauració i conservació d’obres amb el que compta la BEEP.

“Expanded eye”, d’Anaisa Franco, captura els ulls del visitant i els projecta a l’interior de l’obra.

Dins seu hi trobem art interactiu, sonor, robòtica i bio art, entre altres: des de les investigacions pioneres d’Evru, Waldo Balart o Luis Lugán, fins a obres d’alguns creadors contemporanis destacats com Sommerer & Mignonneau, Rafael Lozano-Hemmer o Marcel·lí Antúnez. L’exposició Aproximacions creatives pretén apropar-se al públic de manera didàctica, tenint en compte que l’art electrònic ja està deixant petjada i que passarà als llibres d’història de l’art per motius com el que comentàvem abans: la presència de l’espectador és essencial perquè l’obra tingui un significat. Aquest tipus d’art s’avança a noves maneres d’entendre la interactivitat, la participació i la col·laboració.

La mostra de Reus està estructurada en tres apartats: Aproximacions interactives, basada en obres que requereixen la presència activa del públic, com Luci de José Manuel Berenguer; Aproximacions reactives, amb peces que depenen estrictament d’estímuls externs, com ara condicions lumíniques i sonores, com és el cas d’Independent Robot Community, comunitat de robots que interactuen entre ells creats per Ricardo Iglesias i Gerald Kogler; i, finalment, Aproximacions contemplatives, que reuneix obres més estàtiques i semblants a elements escultòrics i plàstics, com ara Tecura d’Evru.

“Tot i que molts van titllar l’art electrònic de moda transitòria, és evident que es van equivocar: s’està imposant cada vegada més a l’escena artística global”, conclouen Bosco i Caldana, que creuen que el símptoma principal és la consolidació de la mateixa Col·lecció BEEP d’Art Electrònic, l’única de l’Estat Espanyol que se centra a l’art vinculat a la ciència i la tecnologia. Això és, creuen ells, la punta d’un iceberg que donarà peu a obres artístiques inimaginables.

Podeu visitar Aproximacions creatives al Museu de Reus fins al 29 de març