Cares conegudes, estrelles invitades i algunes reposicions

12.09.2018

La setmana passada es va presentar la temporada 2018/2019 dels teatres gestionats pel Grup Focus. És a dir, del Teatre Romea, el Teatre Goya, La Villarroel i el reformulat Onyric Teatre Condal. Tornen alguns dels grans èxits de la temporada passada, s’estrenen nous textos i musicals i els repartiments estan protagonitzats, majoritàriament, per noms molt coneguts pel públic. Cap novetat al Grup Focus.

Mercè Aránega serà ‘Shirley Valentine’ al Teatre Condal. © David Ruano.

Carles Canut, director artístic del Romea, no va poder ser present a la presentació a causa del seu delicat estat de salut. El Romea, el teatre-emblema del grup, inicia la temporada amb el retorn d’E.V.A., l’espectacle que celebra el 25è aniversari de la companyia T de Teatre. A finals d’octubre hi arribarà, acabat de ser estrenat a Temporada Alta, L’omissió de la família Coleman, un dels textos més representats de l’argentí Claudio Tolcachir, traduït al català per Jordi Galceran. També hi tornarà Adossats, el text de Ramon Madaula dirigit per Jordi Casanovas, o Federico García, el muntatge de Pep Tosar al voltant de la figura de Lorca. Pel que fa a les estrelles invitades, al gener Lolita es posarà en la pell de Fedra, en una producció del Festival de Mèrida dirigit per Luis Luque, al març La Zaranda estrenarà El desguace de las musas, un espectacle que rescata el gènere de les varietés, protagonitzat per Gabino Diego; i al maig José Sacristán protagonitzarà Señora de rojo sobre fondo gris, un espectacle basat en la novel·la de Miguel Delibes. Pel que fa als noms de l’escena catalana, Jordi Bosch protagonitzarà La partida d’escacs, una dramatúrgia d’Anna Maria Ricart a partir de la novel·la de Stefan Zweig, i Emma Vilarasau i Ramon Madaula interpretaran Casa de nines, segona part, el text de Lucas Hnath que imagina la continuació de l’obra d’Henrik Ibsen, amb direcció de Sílvia Munt.

El Teatre Goya celebra enguany el desè aniversari, des de la seva reobertura. La sala dirigida per Josep Maria Pou va obrir les portes el 24 de setembre del 2008 amb Els nois d’història, on Pou treballava amb joves actors que ara mateix no paren de treballar, com ara Nao Albet, Xavi Francès, Alberto Díaz o Javier Beltrán. Durant aquesta temporada el teatre presentarà únicament quatre espectacles: Shirley Valentine, de Willy Russell, amb direcció de Miquel Gorriz i protagonitzat per Mercè Aránega; Escape Room, una comèdia de Joel Joan i Hèctor Claramunt interpretada pel primer, Àgata Roca, Oriol Vila i Paula Vives; L’últim acte, un espectacle de Carles Alfaro a partir de textos d’Anton Txékhov protagonitzat per Francesc Orella, Nina, Cristina Plazas i Bàrbara Granados; i Todas las noches de un día, d’Alberto Conejero, que portarà al Goya dos actors emblemàtics del cinema espanyol dels darrers trenta anys: Carmelo Gómez i Ana Torrent.

‘L’omissió de la família Coleman’, de Claudio Tolcachir, es veurà al Romea. © Felipe Mena

La Villarroel, el teatre dirigit per Tania Brenlle, inicia la temporada amb la reposició de La calavera de Connemara, l’exitós muntatge d’Iván Morales del text de Martin McDonagh, amb un canvi en el repartiment: Ferran Vilajosana serà en Martin, paper que la temporada passada va interpretar Oriol Pla. L’Othello de Les Antonietes, la companyia d’Oriol Tarrasón, que es va poder veure (amb gran èxit) a La Seca, passarà per La Villarroel interpretat per Òscar Intente, Arnau Puig i Aida Oset. Durant les festes nadalenques, La Brutal presentarà L’habitació del costat, un text de Sarah Ruhl (amb traducció de Joan Sellent) i direcció de Julio Manrique, interpretat, entre d’altres, per Pol López, Carlota Olcina, Ivan Benet i Alba Florejachs. El dramaturg Pere Riera dirigirà, per primera vegada, un text que no ha escrit ell mateix: La dansa de la venjança, de Jordi Casanovas, un combat dialèctic entre una parella que s’acaba de separar, interpretada per Laia Marull i Pablo Derqui. La companyia valenciana Titzina Teatro tornarà a La Villarroel amb La Zanja, un espectacle sobre la trobada entre Pizarro i Atahualpa, l’últim rei de l’Imperi Inca. Finalment, els mesos de maig i juny tornarà un dels grans èxits de la temporada passada, Les noies de Mossbank Road, el text d’Amelia Bullmore dirigit per Sílvia Munt i interpretat per Cristina Genebat, Marta Marco i Clara Segura. A l’Off de La Villarroel es podrà veure El declive, el retorn de l’argentí Nelson Valente a la sala després d’El loco y la camisa, dues peces de Daniel J. Meyer –A.K.A. i Abans– i IF (l’últim desig), l’espectacle de Vero Cendoya inspirat en un text de Natza Farré.

El quart teatre que té el Grup Focus a Barcelona és el que viurà més canvis, a partir d’aquesta temporada. El Condal es converteix en Onyric Teatre Condal, i sota la direcció artística de Daniel Anglès estarà especialitzat en el gènere del musical. La presentació en societat del redefinit teatre serà Fun Home, el musical basat en la novel·la gràfica d’Alison Bechdel, amb música de Jeanine Tesori i llibret de Lisa Kron. El mateix Anglès protagonitza el muntatge, acompanyat de Mariona Castillo, Pilar Capellades o Júlia Jové, acompanyats de tres nens que seran interpretats per tres trios diferents d’actors. L’Onyric també acollirà concerts, com els de l’estrella del West End i Broadway Kerry Ellis, o de nous talents com ara Lydia Fairén. També hi podrem veure espectacles més cabareters o de petit format com Hey, tius! Mola! amb Nigel Planer, Ivana Miño i Xavi Mestres, l’espectacle Broadway a cappella (el nom ja ho diu tot) o Paquito Forever, el petit musical de Gerard Alonso i Fran Arráez protagonitzat per Joan Vázquez. Durant les festes nadalenques el Mag Lari presentarà les seves 25 il·lusions, l’espectacle amb el qual celebra els anys que porta a dalt dels escenaris, i al febrer l’Onyric estrenarà Les Dames del Perpetu Socors, un musical escrit per Lee Hall (el creador de Billy Elliot) sobre un grup de noies que participen a un concurs de cors escolars, als anys noranta, i fan de tot menys cantar. L’espectacle comptarà amb la direcció artística d’Alícia Serrat i la direcció musical de Laura Andrés.

‘Les dames del perpetu socors’ es veurà a l’Onyric Teatre Condal. © David Ruano.

Focus és la productora de teatre privat més important l’Estat espanyol, l’emblema del teatre comercial a casa nostra. D’això no n’hi ha cap dubte. És normal, per tant, que el risc que contenen les seves produccions sigui el mínim, però el que sí s’agrairia és una mica de varietat, almenys pel que fa a l’hora de triar els repartiments. Tania Brenlle, a La Villarroel, i Daniel Anglès, al Condal, estan al capdavant de les dues propostes més engrescadores del grup. També són els que programen més autores i directores –exceptuant la presència de Sílvia Munt al Romea– i els que arrisquen una mica més. La Villarroel és la prova que al públic també li interessa la dramatúrgia catalana contemporània i les propostes sense estrelles televisives, com va demostrar, la temporada passada, el fenomen Fairfly. Desitgem que l’aventura de Daniel Anglès al Condal tingui el mateix èxit, i que Barcelona guanyi amb aquesta aposta un nou teatre on poder veure musicals de qualitat, siguin de petit o de gran format.