Bartolomé Bermejo fa el ple al MNAC

16.02.2019

El discurs general de la història de l’art sovint no és just amb els artistes, però en el cas de Bartolomé Bermejo fins fa poc no ho havia estat gens. I descobrireu per què si visiteu la nova exposició monogràfica que li dedica el Museu Nacional de Catalunya (MNAC) fins al 19 de maig.

Tríptic de la Verge de Montserrat de Bartolomé Bermejo

L’exposició, que mostra un pintor considerat outsider de l’època, ha estat possible gràcies a la unió de forces entre el Museu del Prado i el MNAC, i presenta un dels pintors més audaços i brillants del segle XV.  Tot i que al principi semblava una aventura complicada, atesa la poca producció que es conserva de l’artista (no més d’una vintena de taules) i la dispersió de la seva obra, era evident que la seva vàlua mereixia ser reconeguda, i l’exposició n’és la prova definitiva.

Aquest petit però extraordinari homenatge, segons paraules del director del MNAC Pepe Serra i del mateix director del Prado, Miquel Falomir, es va començar a gestar fa més de dos anys i mig, amb la col·laboració de l’historiador de l’art Joan Molina. Fet realitat, i després d’haver passat la tardor a la pinacoteca madrilenya amb un sorprenent èxit de públic, Bermejo desembarca al Museu Nacional i entra a formar part de la lliga d’artistes que es troben sota l’epígraf dels anomenats Old Masters, on trobem aquell reducte exclusiu i gairebé divinitzat de genis de la pintura europea dels segles passats.

D’escasses dades biogràfiques, Bermejo no va parar ni un segon en la seva vida. Sabem del cert que va néixer a Còrdova i d’allí va voltar pels territoris de la Corona d’Aragó: València, Saragossa i els pobles dels voltants, per acabar a Barcelona. Judeoconvers de condició, a cada indret va realitzar encàrrecs per a congregacions i grans personatges, on provava la seva tècnica i mestratge, utilitzant un llenguatge visual personal i virtuós. De tots aquests compromisos artístics, fou la Pietat Desplà, que s’acabaria convertint en la seva obra cabdal. Encarregada per l’ardiaca de Barcelona Lluís Desplà l’any 1490 per decorar la seva capella privada, la Pietat és una escena extraordinària on la mística devocional es fon amb el dolor i l’opulència eclesiàstica, tot enmig d’un paisatge desbordant de virtuosisme. Aquesta obra ha estat recentment restaurada gràcies a la col·laboració de la Fundació Banc Sabadell. El projecte ha servit també per topar amb noves troballes i realitzar atribucions d’obres fins ara anònimes.

Bartolomé Bermejo. Descens de Crist dels Llimbs

Com tot bon artista, Bermejo tenia com a referents grans mestres de l’Europa que es trobava a mig camí entre el gòtic i el Renaixement, entre els quals els majors exponents del gòtic flamenc: Jan van Eyck i Rogier van Der Weyden, que aleshores conquerien Europa amb el seu estil tan particular. Però Bermejo els recull i els intenta superar, tot creant el seu llenguatge propi i personal, poblant de detalls i misteris les seves taules. Contemplant-les podeu delectar-vos tot jugant a desvelar textos en les seves obres, contemplar peces d’orfebreria perfectament executades i amb tot luxe de detalls, o enfrontar-vos amb dimonis i grilles que viatgen d’una escena a un altre. Escenes religioses que adquireixen un nou caràcter sota la mà d’aquest mestre.

Tot i que la historiografia de l’art fins ara no li ha fet la justícia que es mereix, ja que un cop mort va caure en l’oblit, el cert és que Bermejo va despertar gran interès entre mecenes i especialistes. És per això que la seva trajectòria va estar marcada per les contínues anades i vingudes pel territori peninsular, i un cop mort, els copistes van afanyar-se a treballar-lo.

Es tracta del primer cop que es reuneix gairebé la totalitat de la seva producció en una mateixa sala, amb obres vingudes de Londres o Chicago, que permeten veure les subtils relacions i llenguatge personal que caracteritza la seva obra. En acabar la seva estada a Barcelona, Bermejo viatjarà fins a la National Gallery de Londres, on es podrà visitar aquest estiu en una exposició monogràfica titulada  Bartolomé Bermejo, Master of the Spanish Renaissance.

Us podeu descarregar el dossier de l’exposició aquí.